Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
En skadad kabel i bensintank behöver skarvas och jag har av en som gjort det några ggr med lyckat resultat fått tipset att använda skarvhylsor med inbyggt smältlim.
Undrar var jag hittar sådana som tål bensin/etanol.
Tar gärna fler tips om sådana finns.
Och till sist vad heter "skarvhylsa med smältlim" på engelska om jag vill söka på det?
/Dave
Undrar var jag hittar sådana som tål bensin/etanol.
Tar gärna fler tips om sådana finns.
Och till sist vad heter "skarvhylsa med smältlim" på engelska om jag vill söka på det?
/Dave
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Vanliga skarvhylsor funkar bra annars, bensin är isolerande. I en bensinpump så flödar bensinen igenom motorlindning , kol och kollektor..
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
De skarvarna som är täta löses ofta upp. Bäst brukar funka med en helt vanlig otät skarv. Se givetvis till att den tål bensin.
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Hur kan det fungera med en otät skarv?
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Varför skulle skarven behöva vara tät? Bensin leder inte ström och gör inte att det oxiderar eller rostar.
Täta skarvar använder man när man vill hålla vatten ute, men i en bensintank ska det inte finnas vatten.
Täta skarvar använder man när man vill hålla vatten ute, men i en bensintank ska det inte finnas vatten.
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Speciellt inte med dagens soppa med 5% etanol i sig - den är enormt torr så det tar hand om ev. kondensfukt i tanken.
Varför man kan köra 'öppet' och tom. med släpsko rakt över en bunt parallellindad motståndstråd för tankmätaren med risk för gnistbildning utan någon som helst kapsling, är för att atmosfären inne i tanken har väldigt mycket bensinångor och långt ovanför halt där det ens är teoretiskt möjlig att det kan brinna.
Det är av samma orsak man har 25% (vinter) 15% bensin i E85, också för att hålla ångblandningen så överkarboniserad att den inte kan brinna inne i tank.
Skulle man tanka med _ren_ etanol/metanol så behöver man en massa säkerhetsdetaljer som att jorda mellan tankmunstycket och tanken innan locket öppnas etc. för att det eventuellt inte skall brinna inne i tanken med kanske upp till 5-6 Bars plötsligt tryckökning i värsta fallet, som det kan göra intervallet 10 -35 grader C för etanol - och den trycket håller ingen standard-tank för utan det blir en explosion med mycket utspridd metanol som fortsätter att brinna efteråt.
Alternativ är helt spillfria kopplingar vid tankningar (ungefär som att tanka gas) med lunga inne i tank (eller inert gas) så att atmosfären med syre aldrig får tillträde till inne i tanken.
Varför man kan köra 'öppet' och tom. med släpsko rakt över en bunt parallellindad motståndstråd för tankmätaren med risk för gnistbildning utan någon som helst kapsling, är för att atmosfären inne i tanken har väldigt mycket bensinångor och långt ovanför halt där det ens är teoretiskt möjlig att det kan brinna.
Det är av samma orsak man har 25% (vinter) 15% bensin i E85, också för att hålla ångblandningen så överkarboniserad att den inte kan brinna inne i tank.
Skulle man tanka med _ren_ etanol/metanol så behöver man en massa säkerhetsdetaljer som att jorda mellan tankmunstycket och tanken innan locket öppnas etc. för att det eventuellt inte skall brinna inne i tanken med kanske upp till 5-6 Bars plötsligt tryckökning i värsta fallet, som det kan göra intervallet 10 -35 grader C för etanol - och den trycket håller ingen standard-tank för utan det blir en explosion med mycket utspridd metanol som fortsätter att brinna efteråt.
Alternativ är helt spillfria kopplingar vid tankningar (ungefär som att tanka gas) med lunga inne i tank (eller inert gas) så att atmosfären med syre aldrig får tillträde till inne i tanken.
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Utgick från att det var en skarv innefrån tanken till utsidan. Då skulle en otät skarv medföra läckage. En öppen gnistkälla invärtes borde dock utgöra risk när mängden bensin är låg och därmed kan ge upphov till en mix mellan bensinångor och luft som är explosiv?
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
qx5 teoretiskt ja... Dvs om man har lite bensin. Detta har dock testats flertalet ggr av bla mythbusters och det är svårt att replikera 

Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
(livs)farligaste situationen är när man helt tömmer tanken och tex. lagar rost med lödning och svetsning på tanken på en gammal bil - då har man inte tillräckligt med soppa inne i tanken för att hålla luft/gasblandningen tillräckligt höga och inom obrännbart område - det har blivit många dödsolyckor kring detta.
Även oljetank med olja och diesel med trånga passage som man kapar, skär och svetsar i kan bli farlig på de sättet om det av värmen ryker upp väldigt mycket olja/diesel och kan självantända inne i behållaren. man tycker inte att det skall bli en olycka med dödsfall när man med vinkelslip kapar i en oljefat - men folk har dött av smällen även då...
Även oljetank med olja och diesel med trånga passage som man kapar, skär och svetsar i kan bli farlig på de sättet om det av värmen ryker upp väldigt mycket olja/diesel och kan självantända inne i behållaren. man tycker inte att det skall bli en olycka med dödsfall när man med vinkelslip kapar i en oljefat - men folk har dött av smällen även då...
Senast redigerad av xxargs 22 december 2015, 19:33:21, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Ja det är farligt. Tom tank som sedan hettas upp ska man inte hålla på med svetsen på. Förstår inte hur folk tänker där. Isåfall ska tanken fyllas med vatten innan.
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
och då vatten upp till korken - även små volymer som deflagrerar ger högt tryck och kan spräcka upp tanken.
Nästan oavsett bränsletyp i stökeometrisk blandning med luft ger i sina extremlägen 8 bars övertryck om det inte kan expandera alls eller 8 ggr volymen när det expanderar fritt vid en deflagration om det utgår från atmosfärstryck vid tändning. Med andra ord kan det inte tryckutjämnas fort via en större öppning om det deflagrerar så blir det snabbt farliga tryck.
I detta så är det oehörd stor skillnad i konsekvens om det är bensingaser/gasol med låg framfrontshastighet med 0.37-0.41 m/s som deflagrerar (och skulle nöja sig att trycka ut rutorna i ett hus om de är hyfsat stora) i jämförelse med stadsgas med sina 1.1 m/s (tänk biblotekarien för typ 10år sedan, som rensade alla väggar på hela våningsplanet invändigt innanför ytterväggen och gav mycket allvarliga strukturskador i sådan omfattning att den kunde rasa ihop precis när som helst) eller mot vätgas med 2.7 m/s (moderna "miljövänliga" drivmedel...) - det sistnämnda kan dessutom övergå i detonation med 2 km/s flamfrontshastighet och med 200 Bars anslagstryck av tryckvågen om det inte kan utbreda sig fritt i alla riktningar - det räcker att det är i ett hörn eller i en tunneln för att det skall finnas risk för detonation - acetylen har liknande egenskaper som vätgas och kan också detonera. Smäller en sådan läckande vätgasbil i en underjordisk garage så packar huset ihop...
Nästan oavsett bränsletyp i stökeometrisk blandning med luft ger i sina extremlägen 8 bars övertryck om det inte kan expandera alls eller 8 ggr volymen när det expanderar fritt vid en deflagration om det utgår från atmosfärstryck vid tändning. Med andra ord kan det inte tryckutjämnas fort via en större öppning om det deflagrerar så blir det snabbt farliga tryck.
I detta så är det oehörd stor skillnad i konsekvens om det är bensingaser/gasol med låg framfrontshastighet med 0.37-0.41 m/s som deflagrerar (och skulle nöja sig att trycka ut rutorna i ett hus om de är hyfsat stora) i jämförelse med stadsgas med sina 1.1 m/s (tänk biblotekarien för typ 10år sedan, som rensade alla väggar på hela våningsplanet invändigt innanför ytterväggen och gav mycket allvarliga strukturskador i sådan omfattning att den kunde rasa ihop precis när som helst) eller mot vätgas med 2.7 m/s (moderna "miljövänliga" drivmedel...) - det sistnämnda kan dessutom övergå i detonation med 2 km/s flamfrontshastighet och med 200 Bars anslagstryck av tryckvågen om det inte kan utbreda sig fritt i alla riktningar - det räcker att det är i ett hörn eller i en tunneln för att det skall finnas risk för detonation - acetylen har liknande egenskaper som vätgas och kan också detonera. Smäller en sådan läckande vätgasbil i en underjordisk garage så packar huset ihop...
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Det är bara att löda ihop ändarna. Ingen isolering behövs.
Som andra har sagt så leder soppan inte ström( DÖD MATERIA)
Så varför göra mer jobb ån nöden kräver
Som andra har sagt så leder soppan inte ström( DÖD MATERIA)
Så varför göra mer jobb ån nöden kräver
-
- Inlägg: 15888
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
En kommentar till det teoretisla resonemanget om LEL och HEL för bensin, dvs undre och övre brännbarhetsområde.
Det flyttar sig med temperaturen, är det kallare ute riskerar man att blandningen inte längre är för fet.
Dessutom behöver inte hela volymen gas stå i jämvikt, det är sannolikt att en del är inom brännbarhetsområdet och speciellt i större tankar som tex lagercisterner , dock inte så stor risk för små fordonstankar.
Men inte försumbart.
När det gäller oljetankar o dylikt är det en liten brandsrisk, men det är små mängder vätskefilm som antänds. Däremot blir det kassa svetsar, nog så viktigt om det är ett beisktningspliktigt kärl
Det flyttar sig med temperaturen, är det kallare ute riskerar man att blandningen inte längre är för fet.
Dessutom behöver inte hela volymen gas stå i jämvikt, det är sannolikt att en del är inom brännbarhetsområdet och speciellt i större tankar som tex lagercisterner , dock inte så stor risk för små fordonstankar.
Men inte försumbart.
När det gäller oljetankar o dylikt är det en liten brandsrisk, men det är små mängder vätskefilm som antänds. Däremot blir det kassa svetsar, nog så viktigt om det är ett beisktningspliktigt kärl
Re: Skall skarva skadad kabel i bensintank. Tips råd sökes!
Jag har svetsat ett par halvfulla tankar - men jag har byggt om min svets så att jag har ett uttag för CO2, just för sådana tillfällen.
Då täpper jag igen de stora hål (typ svetshandske över nivågivarhålet), fyller i CO2 och svetsar på.
Men saken i fråga: så länge att skarven inte kan slå emot något så att den kortsluter - alltså ligger fysisk stabilt - är det inget problem med gnistbildning. Och en korrekt utförd skarv ska inte glappa varför den inte heller kan hettas upp eller gnista.
Det viktigaste är ganska enkelt att den är isolerat rätt och skulle det vara et problem borde en E85-tålig gummislang kunde fungera som skapligt stabil isolator.
Då täpper jag igen de stora hål (typ svetshandske över nivågivarhålet), fyller i CO2 och svetsar på.
Men saken i fråga: så länge att skarven inte kan slå emot något så att den kortsluter - alltså ligger fysisk stabilt - är det inget problem med gnistbildning. Och en korrekt utförd skarv ska inte glappa varför den inte heller kan hettas upp eller gnista.
Det viktigaste är ganska enkelt att den är isolerat rätt och skulle det vara et problem borde en E85-tålig gummislang kunde fungera som skapligt stabil isolator.