CNC - Mach3 - Win XP - LPT port "hibernating"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
primerone

CNC - Mach3 - Win XP - LPT port "hibernating"

Inlägg av primerone »

Tänkte höra om någon annan råkat ut för samma fenomen med LPT porten.

Datorn är en vanligt DELL Optiplex 745 desktop (dual core 1.2 GHz, 2 GB RAM, externt grafikkort, LPT port på moderkortet) med XP SP3 installerat.
Det inbyggda nätvertkskortet är avstängt i BIOS och alla strömbesparingar jag hittat i BIOS är avstängda.
I Windows är power inställningarna satta på "Always ON".
Förutom några hjälpprogram typ 7-zip, PDF läsare, etc. så finns bara Mach3 och CamBam installerat.
När jag inte kör fräsen trycker jag alltid in nödstoppen för att drivstegen inte ska stå med spänning på (orsakar ett lågt vinande ljud).

Nu till problemet... Om jag petat runt i CamBam en 15-20 minuter för att bereda några körningar och sedan kör igång Mach3, drar ut nödstoppen och trycker RESET så kommer det låga vinandet som säger att drivstegen är spänningsatta men inget händer när jag försöker flytta runt spindeln.
Det verkar helt enkelt som om LPT porten somnat. Jag har givetvis testat att starta om Mach3 men det gör ingen skillnad, så jag tror inte programmet har med saken att göra. Det enda som hjälper är att starta om datorn, så min slutsats är att det är antingen Windos XP eller hårdvaran.

Är det någon annan som noterat liknande fenomen? Har ni i så fall lyckats lösa det och hur?
Kan ju tillägga att det inte är något stort problem, mer ett irritationsmoment.
Vilhelmsson

Re: CNC - Mach3 - Win XP - LPT port "hibernating"

Inlägg av Vilhelmsson »

Hur ser det ut i enhetshanteraren, ev en interupt som ligger och stör
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Hmmm... Lite frågor och funderingar:

1: Vad har du för inställningar på porten i BIOS?

2: Hur ter sig maskinen (dator +CNC) om du trycker nödstopp medans CNC:n kör och sen trycker reset, får du samma fel då?

3: Vad händer om du startar datorn först och sen CNC:n?

4: Får du samma problem om du startar om CNC-maskinen totalt med datorn fortfarande igång? (Rycker elkabeln, stoppar i den igen och startar maskinen "som vanligt"?)

Såvitt jag vet finns det ingen funktion i dator/os som kan få en LPT-port att somna när den inte används - den ska ju vara tillgänglig oavsett vad. Däremot minns jag från supporten (7 år med HP's skrivare) att vi hade "problemer" med att skrivare kopplat på LPT "hajade till" när man startade (om) datorn - detta på grund av att datorn skickade en reset-signal på porten vid uppstart.

Jag hade nog försökt pilla med BOIS-instställningarna; om porten står till unidirectional eller bidirectional, ville jag provat med EPP eller ECP istället - om det då inte ska vara så att CNC:n behöver den reset-signalen från datorn efter en nödstopp för att vakna igen?
primerone

Inlägg av primerone »

Vilhelmsson:
Jag har inte tänkt på det, ska kolla och återkommer.

Sparky:
1. ECP, ingen DMA. Är intresserad av att veta hur ni andra har ställt era portar? EPP, ECP, AT, etc.? Vilket är det rätta?

2. Nej. Aktiverar jag nödstopp under körning stannar givetvis maskinen men när jag återställer går den igång som den ska.

3. Ska prova, återkommer med resultatet. Normalt går dator och maskin igång samtidigt när jag kopplar in strömmen. Jag har alltid nödstoppen intryckt under uppstart just p.g.a. reset signalen som datorn skickar ut på LPT porten. I början hände det en del konstigheter under bootning.

4. Vet ej, måste testa för att se. Samtidigt är jag like osäker på om det går att göra maskinen helt spänningslös. Den får nämligen en +5V matning från datorn, så även om jag rycker 220V kabeln så kan kontrollerkortet snurra vidare på 5V från datorn.
Skriv svar