Ok, jag vet att detta är elektricitet mer än elektronik men jag utgår från att kunskapsnivån i ämnet är större här än på ex.vis ett snöskoterforum
Jag vill av olika anledningar ha ett elsystem med batteri på min snöskoter och funderar därför på lite ombyggnad från det idag batterilösa AC-systemet till ett kombinerat AC/DC-system.
Vill alltså behålla det brytarlösa tändsystemet med stator och CDI-tändning men byta ut belysningssystem instrumentering och handtagsvärmare osv till 12v DC.
Frågor:
Att glödlampor inte bryr sig om växel- el likström vet jag, men hur är det med temp- och tankmätare samt oljenivågivare?
Laddningen ska göras från befintlig 160w lysspole via befintlig spänningsregulator och (kompletterande) likriktare till batteriet. Innebär det några problem att ha gemensam jordförbindelse för AC o DC-systemen?
Ah, ok.
Löser man det problemet genom att helt enkelt köra dc-sidan helt avskiljt fr ac-jorden? Alltså, gemensam jord fram till likriktaren men sen ha en särskild jordplint efter batteriet? Inga förbrukare förutom tempgivaren har idag fysisk med jord annat än gm kabelanslutning (alla paneler, brytare, instrument osv sitter monterade i ickeledande mtrl -glasfiber). Tempgivaren kan jag lösa gm att montera i en kylslang
eller att jordsidan på belysningsspolen lossas och dras ut på egen kabel till likriktaren och likriktaren jordas i ena ändan och köra allt på likström.
det man får inventera är om instrumenten och givarna fungerar bra på likström och kanske kan kontrolleras i förväg med att mata systemet med en 12-V batteri (generatorspolen bortkopplad!!) .
Ja, det är ju en idé att flytta ut jorden på egen kabel. Var lite inne på det men det är tyvärr lite meckigt att ens få bort svänghjulet. Halva skoterjvln sitter ju ivägen så kan man lösa det utan att ta isär vore det ju greit. Skulle dock helt klart vara det cleanaste sättet när det väl är klart. Men skulle det funka att koppla som jag beskrev i mitt andra inlägg?
Vad beträffar instrumenten så är det eg bara tempmätaren jag behöver kolla upp och den ska nog bytas ändå. Varvräknaren går på ac så den får sitta kvar "före" likriktaren.
Om gemensamma jord mellan AC/DC är kvar så kan du bara likrikta med en enkel likriktare (halvvågslikriktning) vilket mer än halverar den möjliga effektuttaget på likströmssidan.
Situationen är knepig med blandad system och det är spänningsregleringen som strular då kutymen för MC/mopeder mm. är att man klipper spänningstoppen på likströmssidan med en effekt-zenerdiod och vid lite större generatorer (som din), att man kortsluter generatorspolen på periodbasis när spänningen blir för hög över batteriet då att kyla bort kanske över 100W (när belysningslamporna är avslagna) i en effekt-zener kräver rejäla kylflänsar.
Det som strular till extra är att om generatorn inte belastats till sin strömgräns (ca 10-12 ampere för din generator ) så piper spänningen iväg när du varvar motorn och kan hamna lätt över 70 Volt om man lastar mindre med ström än generatorns märkström.
Belysningsspole och lampor som lastar generatorn brukar vara parade effektmässigt så att generatorn går i strömgräns när spänningen når lampornas spänningsklassning (typiskt 12 Volt) och spänningen blir inte högre även om motorn varvar mer, men när lamporna är avstängda så kan spänningen bli > 70 Volt över generatorn när man varvar motorn.
Tack för utförligt svar. Tyvärr verkar det vara krångligare att lösa än jag naivt inbillade mig.
Får tänka om lite antar jag. Kanske bara koppla bort bef kablage o dra nytt via ett batteri som får laddas i garaget. Vill helst ha möjlighet till viss belysning även när motorn är avstängd. Dock får man väl bygga om strålkastaren o sätta in LED istället, annars får jag åka omkring med ett fullstort bilbatteri istf ett MC-dito. 55 resp 60w är ju inte direkt strömsnålt i relation till ett batteri på 7.5A.... Dessutom vill ju instr.bel, instrument i sig osv ha sin del av kakan, om än inte sååå mycket
(snö)Skotrar brukar bara ha ett gemensamt system för belysning, instrument, handtagsvärmare etc.
Tändsystem och eventuell bränsleinsprutning har i regel helt egna lindningar i statorn.
Om skotern har batteri är det lite olika hur laddningen är kopplad, vissa har en helt egen spole för det medans andra har en likriktare/regulator som tar spänning från "belysningssystemet".
Har haft liknande tankar som dig då jag tänkte xenonkonvertera hel/-halvljus på en skoter.
Den skotern hade elstart och tillhörande batteri, men att belasta batteriet var inte att tänka på då laddningsspolen endast kunde leverera 2-3A om jag inte minns fel.
Borde väl gå att få ut mest effekt genom att använda sig av en DC/DC omvandlare som matar hela belysningssystemet samt laddar ett batteri, och låta "primärsidan" från skoterns stator vara oreglerad.
Men det kanske inte är en bra idé av någon anledning?
KillerBoo: Som likriktare är den helt OK - men varken + eller - får få kontakt med chassit!!!
Men det finns likriktare som kan lösa detta, de är dock lite svårare att göra på ett effektivt sätt.
Men ska du ha 12V DC (typ 12V Ackumulator) måste du ändå reglera spänningen och då kan det vara värd att bygga en isolerat SMPS spänningsregulator som matas med en fullvåg-likriktat DC.
På det vis är det bara just efter likriktaren och in i omvandlaren som chassi inte får blandas in i det hela.
Icecap:
Vill helst inte bygga nåt man kan köpa för en inte alltför hutlöst stor trave pengar.
Skulle det alltså fungera om jag:
#Kopplar tåtarna från spolen till befintlig spänningsregulator
#Kopplar spänningsreg till inkommande kontakter på likriktarbryggan
#Kopplar utgående plus o minus till batteri o därifrån till förbrukare UTAN att blanda in ram/vxlspänningsjorden (Alla prylar sitter i glasfiberchassiet utan förb med metalldelar)
Problemet troligen löst,
Fick feedback av en skoteråkare som gjort just detta för 10 år sen och åkt problemfritt sedan dess.
Det blir kopplat som föregående inlägg mha bef voltregulator och en brygga för 40 spänn fr Kjell. Kylpasta och en heatsink fr en gammal dator bör lösa värmeproblem.
Tack för råd o tips
Icecap skrev:KillerBoo: Som likriktare är den helt OK - men varken + eller - får få kontakt med chassit!!!
Men det finns likriktare som kan lösa detta, de är dock lite svårare att göra på ett effektivt sätt.
Men ska du ha 12V DC (typ 12V Ackumulator) måste du ändå reglera spänningen och då kan det vara värd att bygga en isolerat SMPS spänningsregulator som matas med en fullvåg-likriktat DC.
På det vis är det bara just efter likriktaren och in i omvandlaren som chassi inte får blandas in i det hela.
satte startbatteri på en gammal skidoo
den laddas av en helvågslikriktare och en effektzenerdiod på 14V över batteriet.
all annan el är kvar och batteriet är bara för start.