Printerproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Printerproblem

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Skrivarinställningarna man gör genom programmet man skriver ut i, sparas aldrig. På sin höjd under tiden man har aktuellt program igång. Stänger man programmet är det kaputtski.
Innan man kör igång, måste man gå via startmenyn, inställningar, skrivare och fax, och sen välja egenskaper för aktuell skrivare, och där ställa in svart-vitt och verkställ.
Sen starta favoritprogrammet att skriva ut från. Då ska det hålla sig.
Du är underbar, MadModder, det fungerade!

Nu är gråskala alltid markerat.

Önskar bara att jag fick ut nåt också :D

Jag plockade ut den svarta patronen, petade på dess munstycke och blev faktiskt alldeles svart om fingret.

Sen petade jag på dess motsvarighet i printern och blev också då svart om fingret.

Sen tog jag min spruta (utan nål) och sög upp lite T-sprit samt sprutade det på de båda anläggningsytorna.

Väntade lite och startade ny utskrift.

Resultat: Ingenting :(

Så nånstans i munstycket verkar det vara stopp.

Jag fattar ingenting om printers, men nu vet jag i alla fall att där finns bläck men att det kommer inte ut nåt på pappret.

Så vad gör jag nu?

MVH/Roger
PS
Kanske T-spriten verkat bättre i morgon men det är nog mest vad man kan kalla önsketänkande :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Då är det troligen torkat på vägen ner till undersidan. Kanske går det att få under en indränkt vaddsudd där pappret normalt slinker förbi, så den får ligga och gosa där under natten mot munstyckena. Plast under är nog bra. Undrar om gladpack funkar... slå in hela släden i ett paket, med t-röd i botten... haha
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Envishet och tålamod är två bra ingredienser.
Fortsätt på den inslagna vägen med att försöka lösa upp intorkade kanaler.
Madmodders förslag är nog en av de bästa lösningarna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det enda jag nånsin kommer vilja printa ut hemma är svart-vita bilder modell scheman och ritningar.

Då kan jag starkt rekommendera en s-v laser. De enklaste (som funkar utmärkt ändå) går att få för under en 1000:- och laserskrivare är väldigt snabba. Påfyllning av toner sedan är normalt bra mycket billigare än motsvarande till bläckstråleskrivare och det är rätt sällan det behövs, men givetvis beroende på hur mycket man skriver ut.

Har en själv som jag haft i 2 - 3 år nu men bara bytt toner en gång i den och då skriver jag ut nästan dagligen från den, ny kassett kostade runt en 350:- från Sverige, finns säkert billigare utomlands men det var snabba ryck den gången.

Använder den till 99.5% för utskrifter av tex scheman, datablad och dylikt men skulle det dyka upp behov av att absolut skriva ut något i färg så har jag en bläckstråleskrivare för det med men den går mycket sällan.
hummel

Inlägg av hummel »

T-Sprit är utmärkt lösningsmedel för bläck och sedan ner med munstyckena i en ultraljudstvätt så blir det rent!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, men det blir lite mekande då om man har en skrivare där munstyckena inte sitter på patronerna.
hsd

Inlägg av hsd »

Bra att det löste sig
men när färgen tar slut ... så överväg en laser - mycket högre tillförlitlighet och billigare utskrifter.
en bra , allroundfärglaser hittar man för 1000-1100:- med färgkasetter, en svartvit 5-600:-
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant att laser kan vara så billig, ska överväga det.

Idag har det dock hänt ett par riktigt skumma grejer:

1) Jag tog ur svart patron och sprutade T-sprit ner i skrivaren sen gick jag och gjorde annat varvid den efter några minuter parkerade sig själv till höger. Tänkte då att va fan, jag printar ut utan svart patron. Status på de fyra patronerna blev då exakt samma som tidigare dvs svart var fortfarande full och det varnades för de övriga. Ut kom dock [naturligtvis] som vanligt inget.
2) Jag fick sen för mig att man kan köra lite underhållsprogram på en skrivare och hittade mycket riktigt "Maintanance" (eller hur det nu stavas). Där hittade jag sen Nozzle Check som jag körde (nu med svart patron i). Vad hände tror ni? Jo ut kom bifogat dvs svart bläck!

Jag fattar ingenting!

Skulle det liksom vara skillnad på vanlig utskrift och Nozzle Check vad gäller bläckets och munstyckets utnyttjande?

Detta är inget annat än Murphy's Lag :D

MVH/Roger
PS
Det ska kanske tilläggas att när jag printar ut ritningen i färg så får jag ut den röda ramen samt korrekt röd text (dvs det är inte ett ASCII-problem, försöker jag vara duktig och förstå).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vad är det för bläckspruta?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Va?

Vänta nu, nu fattar jag: Canon i560

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tycker att det är fascinerande hur man ska behöva ha en hel dator för nåt så banalt som att skriva ut saker.

Jag menar, det är ju ingen månlandning man gör precis :D

Jag skulle vilja ha printern stående i en garderob.

Sen att den antingen bara sväljer en USB-sticka och automatiskt printar det som finns på stickan, eller att man via typ blåtand kan skicka data till skrivaren för utskrift utan omsvep.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Har du nåt bra laser-tips? Jag kan tänka mig 3000:-
http://www.inet.se/produkt/3506876/sams ... 80w#/specs

2290:- ink. moms över disk i Göteborg.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

rogerk8: En sådan skrivare har jag. Fungerar med PDF och PS-filer. Bara att trycka i ett USB-minne. En Samsung CLX-6260 laser, dubbelsidig utskrift. Kostade 5k men fick den för halva, 2.5k. Har haft den i 1.5 år:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &p=1043507
och det är typ:

Supplies Information
Black 81%Ready
Cyan 77%Ready
Magenta 77%Ready
Yellow 77%Ready

Men smidigare att skriva ut via nätverket.
Har gjort ett interface för att skriva ut:
print.png
Använder libreoffice headless för att convertera allt till korrekt format och skickar allt via CUPS sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

rogerk8 skrev:Jag tycker att det är fascinerande hur man ska behöva ha en hel dator för nåt så banalt som att skriva ut saker.

Jag menar, det är ju ingen månlandning man gör precis :D

Jag skulle vilja ha printern stående i en garderob.

Sen att den antingen bara sväljer en USB-sticka och automatiskt printar det som finns på stickan, eller att man via typ blåtand kan skicka data till skrivaren för utskrift utan omsvep.

MVH/Roger
Majoriteten använder normalt en skrivare för att skriva ut grejer från sin dator, därav normalt inget fristående så att säga även om många har detta ändå men "alla" har kopiering utan att vara kopplad till en dator.

Det går dock att skriva ut från min mobil till bläckstråleskrivaren här om jag vill, just genom just Blåtand. Den har även plats för USB sticka och för SD-kort där den kan skriva ut ifrån dessa vad man vill genom att välja på skärmen på skrivaren och säkert även allt om man vill. Automatiskt vet jag dock inte då jag inte fördjupat mig i dessa funktioner då jag inte använder det då jag använder den uteslutande till datorn som den är kopplad till. Så dessa grejer finns alltså redan, med reservation för det där med helt automatiskt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns en anledning till att dessa laserskrivare är så billiga - tonerna är riktigt dyr.
Samsungskrivaren i exemplet kostar 50 öre per sida för svart och 55 öre för färg.

Jämför med Officejet Pro 8610
http://www.inet.se/produkt/3700169/hp-o ... one#/specs
Svart kostar 16 öre per sida och färg 17 öre.

Dessutom är den billigare i inköp och 3 ggr så snabb på färgutskrifter. Givetvis finns duplex, scanner, kopiator, usbutskrift, wifi osv.

Med den nya tekniken HP använder så torkar inte bläcket ihop även om skrivaren står oanvänd en månad.

Det finns också en billigare variant utan kopiator som heter 8100
https://www.dustinhome.se/product/50106 ... nter-n811a
Skriv svar