Printerproblem
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Printerproblem
Hej!
Nu när jag fått byggt min hängmappsvagn och märkt upp alla mappar samt flyttat aktuella filer till sängkammar-datorn så har jag plötsligt fått problem med min printer.
Det var dock väntat då den stått magasinerad i typ 5 år.
Problemet är som följer:
1) Färgpatronerna varnas som låga (men inte slut vad jag kan förstå)
2) Svart patron varnas inte alls utan tycks registreras som full.
3) Färg-utskrift ger rött på det få ställen som är rött samt en rad irrelevant grå text (size 15 kanske).
4) Gråskale-utskrift ger fullständig blankt papper (dvs återanvändningsbart).
Om det nu är som jag befarar att svart torkat ut så är det konstigt hur det ändå kan bli en grå rad i fallet 3).
Men kanske det är så att gråskala inte enbart nyttjar svart?
I vissa fall har jag t.ex rosa som färg och om den ska ges en gråskalig tolkning så kanske färgpatronerna behövs?
Jag har ingen aning om hur färger skapas annat än att jag har Cyan[grön], Magenta[röd] & Yellow[gul] som väl blandas på nåt fascinerande sätt för att ge alla färger (likt RGB gör mha ljus även om grundfärgerna då är fascinerande olika).
Så vad tror ni om mitt problem?
Räcker det med att köpa ny svart patron eller har jag kanske ett munstycke-problem?
MVH/Roger
Nu när jag fått byggt min hängmappsvagn och märkt upp alla mappar samt flyttat aktuella filer till sängkammar-datorn så har jag plötsligt fått problem med min printer.
Det var dock väntat då den stått magasinerad i typ 5 år.
Problemet är som följer:
1) Färgpatronerna varnas som låga (men inte slut vad jag kan förstå)
2) Svart patron varnas inte alls utan tycks registreras som full.
3) Färg-utskrift ger rött på det få ställen som är rött samt en rad irrelevant grå text (size 15 kanske).
4) Gråskale-utskrift ger fullständig blankt papper (dvs återanvändningsbart).
Om det nu är som jag befarar att svart torkat ut så är det konstigt hur det ändå kan bli en grå rad i fallet 3).
Men kanske det är så att gråskala inte enbart nyttjar svart?
I vissa fall har jag t.ex rosa som färg och om den ska ges en gråskalig tolkning så kanske färgpatronerna behövs?
Jag har ingen aning om hur färger skapas annat än att jag har Cyan[grön], Magenta[röd] & Yellow[gul] som väl blandas på nåt fascinerande sätt för att ge alla färger (likt RGB gör mha ljus även om grundfärgerna då är fascinerande olika).
Så vad tror ni om mitt problem?
Räcker det med att köpa ny svart patron eller har jag kanske ett munstycke-problem?
MVH/Roger
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Printerproblem
Släng skitet och köp ny skrivare, ej värt att hålla på med nåt som torkat in i 5-år.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Någon annan kan säkert fylla i men jag har fått igång gamla patroner förr genom att fukta en luddfri trasa med ljummet vatten och stryka patronmunstycket några gånger. Sen printa ut mycket av varje färg.
Vet å andra sidan inte om det har varit så gamla patroner.
Vet å andra sidan inte om det har varit så gamla patroner.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det gråa i texten är skapad av en blandning av de 3 färgerna - medans helsvarta för text är en pigmentfärg. Det är närmast kutym att bläcksprutor (i alla fall på HP) slösar på färg fast man skriver ut helsvart text och märker du att den gråa texten blir grön, röd eller liknande så har också en av färgpatronerna tagit slut - det finns orsak varför chipen stänger av utskriften innan patronen är 'riktigt' tom - det blir lite för uppenbart att skrivartillverkarna smyg-spritsar med färgerna vid helsvart textutskrift för att helt enkelt tvinga folk att köpa bläck lite mer ofta.
detta är något som ofta rastreras i programmet/drivrutinen i windows innan det skickas till skrivaren - skriver man ut text i linux så smygspritsar det inte när man skriver ut helsvart text.
detta är något som ofta rastreras i programmet/drivrutinen i windows innan det skickas till skrivaren - skriver man ut text i linux så smygspritsar det inte när man skriver ut helsvart text.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja skriver man ut gråa toner i färgläge så används de färgglada patronerna. 
En skrivare som farsan hade gick inte att fixa med vatten och skrivarens rengöringsprogram.
Det var en sådan där skrivarhuvet sitter fast i släden, och färgpatronerna pressades ner mot gummipluppar med en nål i mitten så munstyckena gick inte att ta loss utan att montera ner skrivaren.
Han tog bort patronerna och hällde t-röd i botten där tills det kom ut i de små hålen på undersidan. Sen i med färgerna så funkade det.
Det var förresten nån Epson. Stylus color nånting. Bra när de funkar, men kläggar igen från dag till dag...

En skrivare som farsan hade gick inte att fixa med vatten och skrivarens rengöringsprogram.
Det var en sådan där skrivarhuvet sitter fast i släden, och färgpatronerna pressades ner mot gummipluppar med en nål i mitten så munstyckena gick inte att ta loss utan att montera ner skrivaren.
Han tog bort patronerna och hällde t-röd i botten där tills det kom ut i de små hålen på undersidan. Sen i med färgerna så funkade det.
Det var förresten nån Epson. Stylus color nånting. Bra när de funkar, men kläggar igen från dag till dag...
bläckskrivare som överlevde längst innan det blev en luftläcka någonstans i huvudet och det sluta att dra färg - var en gammal canon ip4000 om jag minns rätt - ej chippade färgpatroner och en prisma som kollade färgförrådet - den kunde fan i mig stå oanvänd över ett halvår och det var ändå perfekt från första utskriften därefter
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag vet inte om detta är så passande men jag tänkte bifoga det jag skrev på facebook igår.
Jag blev faktiskt heligt förbannad över det här skrivarproblemet (som jag inte fullständigt nämnt förrän nu):
-----------------------------------------------
Jag blir så trött på modern teknik och datorer.
Jag tycker att man aldrig kan få det man vill ha.
Det är alltid nån jävla klåpare till programmerare som liksom tänkt åt en.
Kolla t.ex nu när jag äntligen fått flyttat över mina projektfiler till den gamla datorn för utskrift (gammal och gammal förresten, max 10 år med XP).
Jag hade inte förväntat mig att det skulle fungera vid första försöket för printern har stått magasinerad i över 5 år.
Vad jag dock hade förväntat mig är att man skulle kunna ställa in utskrivningen som man vill ha den.
Tror ni det gick?
Nej, trots att jag bara är intresserad av svart-vita enkla utskrifter så går det inte att låsa skrivaren till det.
Nej, den avbockar hela tiden "Gray Scale" så man får ställa in det för varenda jävla utskrift.
Det går alltså inte att spara!
Detta samtidigt som den hela tiden klagar på att färgpatronerna nästan är slut.
Men vem bryr sig liksom om jag vill ha allt i svart-vitt?
Det tycks liksom inte gå att få mjukvaruskiten att fatta att jag inte vill göra några färgutskrifter utan ALLTID vill ha svart-vitt (som dessutom bara ödslar en patron av fyra GÅNGER typ 200 spänn!).
Jag hatar sån här skit!
Problemet är bara att det ta mig fan alltid är så med mjukvara!
Så, nu ska jag försöka lugna ner mig
MVH/Roger, Datadyslektiker
PS
Den har dock den käcka och fullständigt onödiga finessen att man kan ställa in den i "Silent Mode". Tillåt mig asgarva!
Det slår mig nu att detta nog är ett strikt kommersiellt tänk modell kunden skall alltid nyttja alla patroner för då kan vi sälja fler patroner, som vi dessutom gjort mycket små...
----------------------------------------------------------------------
Sen replikerade jag på en programmerar-kompis svar med detta:
Hej Marcus! Jag tycker programvaruutvecklarna gör fel (förmodligen toppstyrt dock) när dom slänger in tusen finesser fastän det bara behövs ett fåtal. I det här rätt enkla fallet skulle man kunna tänka sig att man har två basic-inställningar (standard A4, svart-vitt och standard A4, färg) med det valbara tillägget liggande/stående (som sparas varje gång man väljer det, obs!). Svårare än så är det ju inte. Resten kan man liksom lägga under en flik typ kallad "Advanced" (som har vettiga default-inställningar med dito knapp redan från början), klart!
MVH/Roger
Jag blev faktiskt heligt förbannad över det här skrivarproblemet (som jag inte fullständigt nämnt förrän nu):
-----------------------------------------------
Jag blir så trött på modern teknik och datorer.
Jag tycker att man aldrig kan få det man vill ha.
Det är alltid nån jävla klåpare till programmerare som liksom tänkt åt en.
Kolla t.ex nu när jag äntligen fått flyttat över mina projektfiler till den gamla datorn för utskrift (gammal och gammal förresten, max 10 år med XP).
Jag hade inte förväntat mig att det skulle fungera vid första försöket för printern har stått magasinerad i över 5 år.
Vad jag dock hade förväntat mig är att man skulle kunna ställa in utskrivningen som man vill ha den.
Tror ni det gick?
Nej, trots att jag bara är intresserad av svart-vita enkla utskrifter så går det inte att låsa skrivaren till det.
Nej, den avbockar hela tiden "Gray Scale" så man får ställa in det för varenda jävla utskrift.
Det går alltså inte att spara!
Detta samtidigt som den hela tiden klagar på att färgpatronerna nästan är slut.
Men vem bryr sig liksom om jag vill ha allt i svart-vitt?
Det tycks liksom inte gå att få mjukvaruskiten att fatta att jag inte vill göra några färgutskrifter utan ALLTID vill ha svart-vitt (som dessutom bara ödslar en patron av fyra GÅNGER typ 200 spänn!).
Jag hatar sån här skit!
Problemet är bara att det ta mig fan alltid är så med mjukvara!
Så, nu ska jag försöka lugna ner mig

MVH/Roger, Datadyslektiker
PS
Den har dock den käcka och fullständigt onödiga finessen att man kan ställa in den i "Silent Mode". Tillåt mig asgarva!
Det slår mig nu att detta nog är ett strikt kommersiellt tänk modell kunden skall alltid nyttja alla patroner för då kan vi sälja fler patroner, som vi dessutom gjort mycket små...
Sen replikerade jag på en programmerar-kompis svar med detta:
Hej Marcus! Jag tycker programvaruutvecklarna gör fel (förmodligen toppstyrt dock) när dom slänger in tusen finesser fastän det bara behövs ett fåtal. I det här rätt enkla fallet skulle man kunna tänka sig att man har två basic-inställningar (standard A4, svart-vitt och standard A4, färg) med det valbara tillägget liggande/stående (som sparas varje gång man väljer det, obs!). Svårare än så är det ju inte. Resten kan man liksom lägga under en flik typ kallad "Advanced" (som har vettiga default-inställningar med dito knapp redan från början), klart!
MVH/Roger
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Skrivarinställningarna man gör genom programmet man skriver ut i, sparas aldrig. På sin höjd under tiden man har aktuellt program igång. Stänger man programmet är det kaputtski.
Innan man kör igång, måste man gå via startmenyn, inställningar, skrivare och fax, och sen välja egenskaper för aktuell skrivare, och där ställa in svart-vitt och verkställ.
Sen starta favoritprogrammet att skriva ut från. Då ska det hålla sig.
Innan man kör igång, måste man gå via startmenyn, inställningar, skrivare och fax, och sen välja egenskaper för aktuell skrivare, och där ställa in svart-vitt och verkställ.
Ett sätt att få igång torkade bläckskrivhuvud är att väta gummitätningarnas ytor i huvudets parkeringsläge till höger i skrivaren.
Det brukar gå bra att dra ut strömsladden när skrivhuvudet är ute och åker. Den ska inte hinna parkera och låsa sig på plats.
Häll sedan några droppar lösningsmedel på den eller de svarta fyrkanter som utgör tätning för skrivhuvudet. Vätska på ytan väter skrivhuvudet och kan lösa upp dysorna. Räkna med att stressa ditt tålamod. Det kan ta två veckor att få igång en bläckis som stått overksam en sommar.
Lösningsmedel kan testas fram. Det vi använde var Ajax fönsterputs. Innehöll åtminstone för några år sedan amoniak. Hälften fönsterputs hälften vatten.
Minst en gång per dygn droppar man och flyttar manuellt skrivhuvudet till parkeringen. Då tillsluts tätningen och 100 % RF råder vid dysorna och löser upp. Det ska vara råge av vätska när man stänger till.
Innan man gör nästa blötläggning utförs en skrivarrengöring och skrivprov. Några fler dysor brukar då skriva och det är detta som får den uthållige att fortsätta.
Mycket onödigt jobb gör en idog människa under ett liv. Den andra människotypen köper en ny skrivare.
Mellanskillnaden i levnadskostnad tillfaller dödsboet som regel.
Ganska många skrivare företrädesvis Epson har jag rengjort med denna metod. Epson pga att den är dyrast att byta skrivhuvud på.
Det brukar gå bra att dra ut strömsladden när skrivhuvudet är ute och åker. Den ska inte hinna parkera och låsa sig på plats.
Häll sedan några droppar lösningsmedel på den eller de svarta fyrkanter som utgör tätning för skrivhuvudet. Vätska på ytan väter skrivhuvudet och kan lösa upp dysorna. Räkna med att stressa ditt tålamod. Det kan ta två veckor att få igång en bläckis som stått overksam en sommar.
Lösningsmedel kan testas fram. Det vi använde var Ajax fönsterputs. Innehöll åtminstone för några år sedan amoniak. Hälften fönsterputs hälften vatten.
Minst en gång per dygn droppar man och flyttar manuellt skrivhuvudet till parkeringen. Då tillsluts tätningen och 100 % RF råder vid dysorna och löser upp. Det ska vara råge av vätska när man stänger till.
Innan man gör nästa blötläggning utförs en skrivarrengöring och skrivprov. Några fler dysor brukar då skriva och det är detta som får den uthållige att fortsätta.
Mycket onödigt jobb gör en idog människa under ett liv. Den andra människotypen köper en ny skrivare.
Mellanskillnaden i levnadskostnad tillfaller dödsboet som regel.
Ganska många skrivare företrädesvis Epson har jag rengjort med denna metod. Epson pga att den är dyrast att byta skrivhuvud på.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag tackar för ditt detaljerade tips!
Du och tecno får mig att överväga ny skrivare
Jag ska dock göra ett försök med Magnus_K's tips innan det kanske blir så.
Eftersom sensorn tycker att svart patron är full samtidigt som jag inte får ut ett skvatt på papper så lutar min amatörmässsiga diagnos på att detta dels inte är så lätt att fixa dels att det kan vara nåt problem med munstycket.
Vi får se hur jag gör.
Eventuellt kommer en rapport senare ikväll
MVH/Roger
PS
Kollade idag med Kjell. Kostnad för ny patron: 200 spänn (pirat var dom fascinerande ärligt noga med att inte rekommendera för de kanske inte känns igen av skrivaren, sa han. Kostnad: 100 spänn).
Du och tecno får mig att överväga ny skrivare

Jag ska dock göra ett försök med Magnus_K's tips innan det kanske blir så.
Eftersom sensorn tycker att svart patron är full samtidigt som jag inte får ut ett skvatt på papper så lutar min amatörmässsiga diagnos på att detta dels inte är så lätt att fixa dels att det kan vara nåt problem med munstycket.
Vi får se hur jag gör.
Eventuellt kommer en rapport senare ikväll

MVH/Roger
PS
Kollade idag med Kjell. Kostnad för ny patron: 200 spänn (pirat var dom fascinerande ärligt noga med att inte rekommendera för de kanske inte känns igen av skrivaren, sa han. Kostnad: 100 spänn).
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Intressant sa datadyslektikernMadModder skrev:Skrivarinställningarna man gör genom programmet man skriver ut i, sparas aldrig. På sin höjd under tiden man har aktuellt program igång. Stänger man programmet är det kaputtski.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om du inte tänker skriva ut bilder i fotokvalitet (för att t.ex sätta i album) utan till absolut störst del scheman, ritningar, datablad, illustrativa bilder mm. så tycker jag du ska slå till på en laserskrivare. Utskrifterna kladdar aldrig av svettiga händer eller spilld öl, och man slipper precis alla problem med igenproppade bläckhål. Inte särskilt dyrt idag heller.
-
Laser med färg funkar riktigt bra. Och som sas ska du inte skriva photo kvallitet så räcker det långt.
Har själv en Canon alt-i-ett skrivare. Laser och färg. Med kopiator och dubbelsidig utskrift o.s.v. Är helnöjd och kostade ca 4000.
Har själv en Canon alt-i-ett skrivare. Laser och färg. Med kopiator och dubbelsidig utskrift o.s.v. Är helnöjd och kostade ca 4000.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Väldigt intressant tips faktiskt för du har förstått mig till fullo!MadModder skrev:Om du inte tänker skriva ut bilder i fotokvalitet (för att t.ex sätta i album) utan till absolut störst del scheman, ritningar, datablad, illustrativa bilder mm. så tycker jag du ska slå till på en laserskrivare. Utskrifterna kladdar aldrig av svettiga händer eller spilld öl, och man slipper precis alla problem med igenproppade bläckhål. Inte särskilt dyrt idag heller.
Det enda jag nånsin kommer vilja printa ut hemma är svart-vita bilder modell scheman och ritningar.
Skulle man någon enstaka gång vilja printa ut ett fotografi (som jag egentligen skulle vilja ge min bror i julklapp) ja då går jag helt enkelt till en fotoaffär och låter dom göra det åt mig, svårare än så är det inte (dessutom är dom experter på sånt).
Jag har inget som helst behov av den möjligheten hemma, jag vill ju bara få snurr på min hobbyverksamhet

MVH/Roger
PS
Har du nåt bra laser-tips? Jag kan tänka mig 3000:-