Nörderi med modbus

Berätta om dina pågående projekt.
fredriq
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 september 2003, 11:36:14
Ort: Falköping
Kontakt:

Nörderi med modbus

Inlägg av fredriq »

Jag antar att man är lite arbetsskadad när prylar i garaget ska prata modbus...

Det började med den här:
20150628_180342 (Custom).jpg

Eftersom det finns ganska mycket roligt att läsa ur en elmätare tillverkade jag och kompisen jag delar garage med en enkel master för modbus, bestående av en Arduino och en MAX485 samt en enkel display:
20150702_222255 (Custom).jpg
Nästa steg är att mäta temperaturer från en panna, använder MAX6675 och typ K:
20151206_192933 (Custom).jpg
Det har tillverkats 2 st lådor med slavar i som ska hålla koll på bla lite temperaturer, dessa placeras på olika ställen i garaget och hänger på en gemensam kommunikationsslinga, det hela avslutas i detta skåp där det finns plats för att bygga in lite av varje...
20151214_220517 (Custom).jpg
Lite oklart ännu hur allt ska visualiseras, någon form av loggning vore önskvärt, har tittat lite på Plotly, Thingspeak eller en egen databas.
Tillsvidare snurrar en enkel webserver gjord av en Arduino med ethernetshield och en MAX485:
20151217_214013 (Custom).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av danwi »

Trevligt! Jag har några "småhack" som använder Modbus hemmavid och har då även funderat lite på att låta montera Modbus-kapabla elmätare på några större förbrukare. Har du hittat något bra (läs: billigt) ställe att köpa mätarna på? Hittills har jag bara lyckats hitta www.energibutiken.se som har elmätare med Modbus till priser som inte är direkt avskräckande.
fredriq
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 september 2003, 11:36:14
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av fredriq »

danwi: Vad är det för prylar du pratar modbus med hemma?
Jag tycker att det ser ut att vara ganska förmånligt pris på mätarna hos energibutiken, ska man bara ha några enstaka blir det nog billigare att köpa dom där än att kopa dom från asien via Ali, eBay etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av lillahuset »

Ganska? Snorbilligt tycker jag även om det inte är så billigt som från Asien. Gudskelov.
fredriq
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 september 2003, 11:36:14
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av fredriq »

lillahuset: Ja det är billigt om för att vara till privatperson, det är dock ungefär vad mätare av kända fabrikat kostar hos grossist om man är företagskund med bra avtal :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av lillahuset »

Och det får väl också klassas som snorbilligt.
Jag hade en rörkrökare som jag anlitade en gång. Nämnde för honom att jag tycker rabatterna för företag hos grossister var löjliga. Fick svaret att om han inte hade rabatterna skulle han vara tvungen att debitera 1200kr per timme. Det här var 2010. IDIOT!!!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av tecno »

men du, det var ju en 'rörkrökare' så vad hade du väntat dig? :mrgreen:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av lillahuset »

tecno: Klarsynt av dig.
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av danwi »

Det som är mest färdigt är en temperaturloggning till FTX-aggregatet. DS18B20-givare i respektive kanal kopplade till en Arduino som i sin tur pratar Modbus med en Raspberry Pi. Pi:en pratar sedan MQTT med min hemautomationsserver som kör OpenHAB.

Det som återstår för att loggningen runt FTX:en ska bli klar är att montera givarna i kanalerna. När jag skulle fixa det för ett tag sedan så insåg jag att jag inte hade någon 13mm-borr som behövdes för att göra monteringshålen :doh: och sen har jag inte haft tid. Det borde kunna lösa sig nu runt julhelgen när jag är lite ledig! Tanken är att utöka med mer noder, bland annat för att slippa den eländigt usla räckvidden/tillförlitligheten på de radio-baserade givarna jag har lite här och där i huset.

Mätaren på bilden ser ut som en EM24 och den spelar i en lite annan prisklass än Energibutikens mätare. Jag inser naturligtvis att Energibutiken ligger på bra priser men det blir ju ändå en hyfsad skvätt pengar om man behöver några mätare. Dessutom lär ju deras mätare knappast kvalitetsmässigt vara på Carlo Gavazzi-nivå utan snarare på någon slags vettig-noname-Kinapryl-nivå.
fredriq
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 september 2003, 11:36:14
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av fredriq »

danwi: Det låter ju helt klart som du kommit en bit på vägen, kanske är Open HAB vägen att gå för min del...
Kör du modbus RTU eller TCP mellan arduino och RPi?

Mätaren på bilden är mycket riktigt en EM24 och det finns väldigt mycket att läsa ur den, som man inte har någon nytta av egentligen...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av TomasL »

lillahuset skrev:Och det får väl också klassas som snorbilligt.
Jag hade en rörkrökare som jag anlitade en gång. Nämnde för honom att jag tycker rabatterna för företag hos grossister var löjliga. Fick svaret att om han inte hade rabatterna skulle han vara tvungen att debitera 1200kr per timme. Det här var 2010. IDIOT!!!
Nja, det stämmer nog rätt bra, ett företag behöver omsätta de summorna för att det skall fungera. (lite beroende på vilka fasta kostnader som är nödvändiga)
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Nörderi med modbus

Inlägg av danwi »

Jag kör Modbus RTU då jag vill att noderna ska vara så enkla som möjligt. Det känns onödigt att slänga in massor med extra elektronik och mjukvara för att göra något som en serieport gör lika bra. RPi:n blir en enkel brygga mellan Modbus RTU och MQTT där jag konfar upp vilka Modbus-adresser som ska mappas mot topics på MQTT-sidan. Jag har implementerat en liknande brygga (i en RPi) mellan en Tellstick Duo och MQTT så det kändes naturligt att göra detsamma med Modbus. Dessutom blir det lätt att lägga till nya bryggor om jag exempelvis vill köra Tellstick- eller Modbus-grejor i garaget eller något av uthusen.

OpenHAB är kraftfullt och relativt trevligt att hålla på med. Som alltid finns det vissa saker att reta sig på, till exempel tycker jag att dokumentationen är lite dålig i vissa hänseenden och så är jag inte helt överens med sättet som man definierar användargränssnittet. Det mesta är helt klart väl genomtänkt och sammantaget tycker jag att det är väl värt att prova!
Skriv svar