Programmera Nec V25?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Programmera Nec V25?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Hej!

Jag kom över en bunt gamla NEC V25 (D70320L-8) controllers för ett tag sen, dom följde med en "gott & blandat"-låda. Nu funderar jag på om det går att göra nåt vettigt av dom. Har skummat databladet och googlat lite, men inte hittat någon info om hur man programmerar dom. Är det nån här som känner till chipet (eller V35 som är nära släkt)?

Kan det vara så illa att den inte har något internt programminne (står något om "internal rom (reserved)" i databladet), så man blir tvungen att köra extern eeprom eller flash?

Är det för mycket meck överger jag dom nog, men det vore kul att göra nåt skoj av dom, har 8 st... Kanske skall nöja mig med dom MC9S12A64:or som också fanns med, dom går att programmera via ett serieinterface.

/Andreas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har för mig att V25'orna är en sorts 80286 eller så, därmed krävs externt programminne och även arbetsminne.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack!
Jo det stämmer att den är 8086-kompatibel. Den har lite inbyggt ram, men nu när jag kollade databladet igen inser jag att det 256 byte, inte mycket att skryta med...

Följdfråga: Hur svårt är det att bygga en liten flash-programmerare mha en at89c5131? Den har USB-interface med bootloader så den behöver ingen egen programmerare. Jag tänkte mig ett litet kort med en plcc-sockel för minnet och eventuellt lite andra finesser så att det kan dubblera som utvecklingskort. Flashminnet jag tänkte på var ett sånt här.

Programmeringen funkar väl så att man skickar ett kommando till minnet följt av det man vill skriva, kollar status så att det gick bra, skickar nästa kommando, osv, eller är jag ute och cyklar? Det borde inte vara så svårt att få till varken mjukvaru- eller hårdvarumässigt? Kan ju vara ett lärorikt projekt samtidigt som det blir något användbart av det hela.

/Andreas
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Processorerna Du har är i princip V20 sammanbyggd med en del andra chip som t.ex. interruptkontroller, timer och DMA. Det finns också någraI/O-linjer och DRAM-kontroll. Det är inge mikrokontroller, Du behöver RAM och EPROM för att få fart på den. Processorn har i princip samma instruktionsset som 80286, minus protected mode instruktionerna. Dessutom har den instruktioner för bithantering som inte finns på någon av iNTEL-versionerna. V25 har jag aldrig använt, men det sitter V30 i min improviserade hobbydator så därför vet jag en hel del om dessa.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack, då vet jag vad jag har att brottas med!

RAM kan jag nog snylta från några gamla simmar jag har liggande, men det blir nog lite för komplicerat det hela med refresh osv som behövs för att det skall funka. Jag får nog koncentrera mig på på motorola-chippet istället, det är ju en "riktig" mikrokontroller, verkar mycket lättare att handskas med.

/Andreas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Barry_Lyndon: nja...det är inte så enkelt att skriva till ett flashminne som du skriver. Jag kan skriva en längre avhandling men ta hem databladet, där står det hur man gör. Ha också klart för dig att sekvensen skiljer lite från tillverkare till tillverkare.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Icecap: Tack, jag misstänkte väl det. I vilket fall tror jag jag avstår från Nec-processorerna tills jag har lite mer på fötterna och nån idé till projekt runt dom. Skall börja pilla lite med Atmel-processorn istället, har planer på en digitalstyrd preamp.

/Andreas
Skriv svar