Hjälp med att använda transistor första gången.
Hjälp med att använda transistor första gången.
Jag är relativt ny på detta med elektronik. Men vill gärna lära mig så mycket som möjligt. Nu vill jag lära mig att använda transistorer och pwm. Har ett litet projekt där jag Vill kunna dimmra två st seriekopplade 10W LED mha pwm från en Pic16f690. Då har jag fått för mig att transistorer är vägen att gå. Har jag rätt så långt? Sen när det gäller kopplingen skulle jag behöva lite vägledning. Här kommer mitt förslag på koppling:
PIn 1 på transistor till GND
Pin 2 till pwm port på Pic. Ska det finnas någon resistor här?
Pin 3 till GND på LED
Sen +24V till + på LED
Kan ni ge något förslag på transistor. Vill att den ska klara minst 5A. Jag kollade lite på Elfa och hittade en med art nummer 17100241. Vad tror ni om den?
Väldigt tacksam för alla tips och råd!
PIn 1 på transistor till GND
Pin 2 till pwm port på Pic. Ska det finnas någon resistor här?
Pin 3 till GND på LED
Sen +24V till + på LED
Kan ni ge något förslag på transistor. Vill att den ska klara minst 5A. Jag kollade lite på Elfa och hittade en med art nummer 17100241. Vad tror ni om den?
Väldigt tacksam för alla tips och råd!
- Klas-Kenny
Re: Hjälp med att använda transistor första gången.
"Pin 1, 2, 3" säger egentligen ingenting. Pinouten beror helt på vad för transistor du väljer.
Sen får du fundera över vad för typ utav transistor du vill använda, finns ju en uppsjö olika där de vanligaste är MOSFET eller BJT.
Den du nämnt på Elfa är en BJT, så om vi börjar med att anta att det är det "vi kör på", så kan vi väl fortsätta.
Om vi benämner om dina pin-nummer, till vad man har för anslutningar på en BJT och väljer rätt, så är du nog rätt ute.
Emitter till GND
Bas till utgång på PIC, och ja, där ska finnas ett seriemotstånd. Motståndet ska dimensioneras så att bas-strömmen blir stor nog att transistorn släpper igenom så stor ström som du vill ha. Med stora transistorer får man dock vara lite försiktig då det inte är säkert att en mikrokontroller kan ge nog med ström för att driva basen ordentligt (stor kollektorström + låg hfe -> stor basström krävs)
Kollektor till GND på LED.
Dock ytterst tveksam på det sista, att bara driva lysdioderna direkt ifrån fast spänning, särskilt 24V. Lysdioder ska drivas med konstant ström. Och eftersom att vi pratar lysdioder med så hög effekt, så är egentligen det enda vettiga att använda en switchande LED-drivare. De finns att köpa färdiga, eller så kan man bygga själv. Inte helt självklart att bara PWM'a dem direkt dock, utan det krävs nästan att man köper/bygger en som kan dimmas, och då kommer du förmodligen inte ens att vilja PWM-styra någon kraft alls längre.
Så sammanfattningsvis kan man väl i stort sett säga, vill du lära dig använda just transistorer för PWM, så är det nog inget helt lämpligt projekt med just stora starka lysdioder.
Sen får du fundera över vad för typ utav transistor du vill använda, finns ju en uppsjö olika där de vanligaste är MOSFET eller BJT.
Den du nämnt på Elfa är en BJT, så om vi börjar med att anta att det är det "vi kör på", så kan vi väl fortsätta.
Om vi benämner om dina pin-nummer, till vad man har för anslutningar på en BJT och väljer rätt, så är du nog rätt ute.
Emitter till GND
Bas till utgång på PIC, och ja, där ska finnas ett seriemotstånd. Motståndet ska dimensioneras så att bas-strömmen blir stor nog att transistorn släpper igenom så stor ström som du vill ha. Med stora transistorer får man dock vara lite försiktig då det inte är säkert att en mikrokontroller kan ge nog med ström för att driva basen ordentligt (stor kollektorström + låg hfe -> stor basström krävs)
Kollektor till GND på LED.
Dock ytterst tveksam på det sista, att bara driva lysdioderna direkt ifrån fast spänning, särskilt 24V. Lysdioder ska drivas med konstant ström. Och eftersom att vi pratar lysdioder med så hög effekt, så är egentligen det enda vettiga att använda en switchande LED-drivare. De finns att köpa färdiga, eller så kan man bygga själv. Inte helt självklart att bara PWM'a dem direkt dock, utan det krävs nästan att man köper/bygger en som kan dimmas, och då kommer du förmodligen inte ens att vilja PWM-styra någon kraft alls längre.
Så sammanfattningsvis kan man väl i stort sett säga, vill du lära dig använda just transistorer för PWM, så är det nog inget helt lämpligt projekt med just stora starka lysdioder.
Okej. Tack för tipsen! Trodde det var okej att köra Led så med ett motstånd. Anledningen till att jag behöver använda starka LED är att de ska vara belysning till mitt terrarium. Jag vill kunna köra pwm för att simulera sol upp och nedgång.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Har du lust att länka till LED:arna du avser att använda?
Det är vanliga 10 W från ebay. Så datablad är som vanligt obefintliga.
De "vanliga" 10W från Ebay finns i 2 varianter. De med 9 seriekopplade led och de 3 serie 3 parallellt kopplade på chipet.
Tack för bra synpunkter! Har gett upp tanken på transistor lite. Mitt nya förslag är att använda en leddrivare hittade denna på elfa https://www.elfa.se/sv/led-drivdon-700- ... p/30010433. Tror ni att den kan lösa mitt problem? De led jag använder är från denna länk http://www.ebay.com/itm/20Pcs-DC-9-12V- ... SwjVVVzq--
Ditt diod paket drar över en Amper, men drivdonet är bara på 0,7A
Så den lär nog gå ganska varm,som jag kan se på alla spes
Men man kan prova,den var inte så dyr
Friskt kopplat hälften .....Ja du vet
Det finns samma drivdon för 1A också. Men tänkte att man ändå inte vill köra led på max. Men kanske var fel tänkt. Men principen borde funka med att köra dimmning mha pwm från en PIC?
Bra pris på LEDsen. Hur har du tänkt med kylningen, och hur många hade du tänkt att köra samtidigt?
Nätdelen kräver mer tankearbete än vad man tror, vill du pulsa alla samtidigt, eller kan du tänka dig att slå på dem en i taget istället?
Nätdelen kräver mer tankearbete än vad man tror, vill du pulsa alla samtidigt, eller kan du tänka dig att slå på dem en i taget istället?
Nej det stämmer inte. En konstantströmsdrivare går inte varm (som i överhetta) av att driva den ström den är gjord för, såklart.breflabb skrev:Ditt diod paket drar över en Amper, men drivdonet är bara på 0,7A
Håller man sig inom ustpänningsområdet på drivaren spelar det ingen roll om lasten, lysdioden i detta fall, är gjord för (inte drar) 1A eller 10A.