Typ av brytare i styrskåp för torkrum

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Typ av brytare i styrskåp för torkrum

Inlägg av MadModder »

Det sitter en brytare i styrskåpet för värmefläkten i vårt torkrum. Den slår av ibland och folk är lite irriterade och ringer och frågar hur man får igång den igen. Jag säger bara tryck in den gröna knappen i plåtskåpet.
Normalt ska man inte behöva öppna skåpet alls, utan bara vrida upp tiduret bredvid till önskad torktid så sköter det sig självt.
Men det är en liten röd spak i hörnet, graderat från 0,4 till 0,25. Vad kan det vara? Nåt slags motorskydd?
Den har hela tiden stått på 0,25, så jag drog den till 0,4 nu.
Motorn är det inget fel på. Lagren låter lite sådär. Jag ska byta dem nån dag. Men fläktbladen går jättelätt runt. Stack in ett långt buntband och snurrade på fläkten.

Jag har tagit bort frontplåten ifall någon undrar varför det är så öppet. ;)
[edit] under fototillfället bara alltså.
IMG_7995x.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd

Re: Typ av brytare i styrskåp för torkrum

Inlägg av hsd »

det är ett motorskydd, så något är fel....
det är inte lämpligt att tex., fru Svensson öppnar detta å trycker in knappen eftersom beröringsskydd saknas
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Självklart skruvade jag tillbaks plåten efter att jag tog fotot.
Jag antog att det skulle vara underförstått att jag inte skulle lämna det öppet sådär, men men. ;)
När plåten är på plats sticker knapparna genom, men inte ströminställningen.

Det kan ju vara de slitna lagren som är orsaken till den knappa överströmmen i så fall. Om det vibrerar alldeles för mycket.
För det mesta slår den inte ifrån alls under ett 4-timmarspass, och den har aldrig gjort det förut. Men lagerljuden har ökat lite på sista tiden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enkel typ av motorskydd, mät strömmen och kolla om det är fel på motorn eller motorskyddet, det man inte ska göra är att ställa upp dem :vissla:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jooo! Upp på max bara. ;)

Var ner och kollade motorns märkskylt, och den säger 0,26A vid 380V y-kopplat, och 0,45A vid 220V D-kopplat.
Eftersom den har funkat i alla år på 0,25, så antar jag då att den är y-kopplad?
Som bekant har vi ju nu 400V, och då känns 0,25A som lite på gränsen tycker jag...
Har ställt den lite lite högre än 0,25. Inte högre än 0,3. Lite svårt att se med så kort slaglängd.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Motorskyddet sitter ju där för att skydda motorn från varmgång pga för hög ström i motorlindningarna. Om motorplåten säger 0,26A så är det den säkra strömmen som rekommenderas. Det har ju räckt under mängder av år med 0,25 så det borde väl inte vara någon skillnad nu. 400V var det länge sedan vi gick upp till. Den lilla skillnaden bör heller inte spela någon roll. Det är ju vad motorn tål för ström utan att överhettas som bestämmer vad som står på motorskylten.

Mät ström och spänning för att avgöra om det är motorskydd, motor eller ökad belastning som ställer till det. Kontrollera strömmen på alla tre faserna så att du ser att de tre lindningarna får/drar lika mycket ström.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det var ett tag sen. :) 1988-89 gick vi upp ett snäpp.
Det står också 0,045kW vilket är ganska mycket under vad det borde bli vid 0,26A? :humm:
Jo jag tänkte mäta ström före och efter lagerbyte. Det är bara förbaskat trångt i det där skåpet...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu glömmer du en sak. VA är inte samma sak som W. Fasvinkel finns det nåt som heter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Naturligtvis. Men menar du att cos φ skulle vara så lågt som 0,46?
Typ 0,7 tänkte jag mig. Effektfaktorn är inte angiven.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Japp, en liten trefasmotor , dvs < 0,5 kW har en verkningsgrad på ca 75% och cosphi rnt 0,7 , och det vid fulllast.
cosphi faller vid dellast.

Även stora motorer har ju låg cosfi vid delast.
hade en 355 kW 6kVare på en kompressor som lurade mig duktigt tills jag kollade databladet...
(tomgångsströmmen var 20A, vilket såklart ger 175 kVA i tomgångsström, vilket borde sprängt kompressorn till nästa kommun...men fasvinkeln var låååg)
Nu är högspänningsmotorer lite mera extrema iofs.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag mätt upp strömmarna, och det är 0,205A på varje fas.

Och så har jag monterat ner motorn och tagit isär den.
Lagren är väldigt glappa. Känns klart och tydligt med fingarna.
När jag snurrade på dem snabbt började de ibland vibrera precis som ett torrt halvglappt glidlager. Sådär som när gamla datorfläktar börjar tjuta.
Kan tänka mig att det ger en del friktion.
Köper 2st SKF 6001-Z imorgon och monterar ihop allt igen.

Undrar hur gammal den där Elmo-motorn är. Plintarna i kopplingsdosan är såna där gängade gafflar som man lägger ner ledarna i, och sen gängar man på en hylsa som det är en pigg i mitten på. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar