Behöver en potentiometer 6+2 pins

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dagobert

Behöver en potentiometer 6+2 pins

Inlägg av Dagobert »

Tjena, är på jakt efter följande potentiometer som skall ersättas i en datorhögtalare.
Bild

Jag har hittat den på aliexpress till ett överkomligt pris, men hade varit intresserad om någon känner till om/var jag kan hitta dessa i Sverige till ett rimligt pris. 100 kronor är för mycket imo.

Kjell säljer påsar med osorterade potentiometrar. Kan ju vara värt att gå dit och be att få kolla igenom några påsar kanske.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... rar-p89304

Tack!

PS. en vänlig själ får gärna förklara vad bokstäverna i B50K resp A50K betyder.
Användarvisningsbild
carpelux

Re: Behöver en potentiometer 6+2 pins

Inlägg av carpelux »

Det betyder att det sitter 2 potentiometrar på samma axel (a och b) samt att de är på 50 Kilo Ohm. Dessutom sitter det en strömbrytare på den avbildade potentiometern.
Troligen skall du ha logaritmiska potentiometrar eftersom det är en volymkontroll, och människans känslighet för volym inte är linjär.

Nu frågade du ju inte om det, men tänk på att du behöver hitta en potentiometer med samma mekaniska mått som den gamla du ska ersätta. Axelns diameter och längd samt typ av fäste för ratten.

Vad är orsaken till att du ska byta? En potentiometer är inte det första som brukar gå sönder, med undantag om inte är så gammal att den börjat skrapa eller den har utsatts för mekaniskt våld.
Dagobert

Re: Behöver en potentiometer 6+2 pins

Inlägg av Dagobert »

Jo, jag har möjligen saboterat den mer än vad den var. Högtalarna skänktes till mig för flera år sedan och de har knastrat vid reglering och ljudet till de båda högtalarparen har inte varit jämnt. Vid vridning av potentiometern vandrar styrkan från ena till den andra högtalaren så det är svårt att få stereoljud.

Min första åtgärd borde egentligen varit att använda kontaktspray, men min impulsivitet tog överhanden...
Skriv svar