Bränslenivågivare - "konvertera" resistans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Bränslenivågivare - "konvertera" resistans

Inlägg av arte »

Hej,

Ursäkta för den något konstiga rubriken.
Jag vill ersätta min bränslenivåmätare i min gamla datsun. Problemet är att det finns inga eftermarknads som fungerar till orginal sändaren. Och den vill jag inte byta.

Min givare ger i ohm (tom - full)
90 - 10

Medans de flesta andra mätarna är gjorda för någon av dessa:

73-10 Ohms (Ford?)
16-158 Ohms
0-30 Ohms
0-90 Ohms
40-250 Ohms
240-33 Ohms
10-180 Ohms

Jag behöver altså någon grunka som mappar om resistansen från givaren till sändaren.
Mätaren ser ENDAST resistansen, det är altså inte frågan om att konvertera en spänning.

Kan bara komma på två lösningar

1. En Arduino läser resistansen från bränslegivaren och styr en digital potentiometer, känns väldigt overkill.

2. Koppla en 150ohms resistor i serie och använda 240-33. Kommer då kunna se tom tank men utnyttjar bara ca en tredjedel av mätaren.

Finns det någon enkel analog lösning?
svanted

Re: Bränslenivågivare - "konvertera" resistans

Inlägg av svanted »

förslag 2 men med 150 ohm parallellt med givaren ger 92 - 27 ohm, eller mha en potte på 220 som du kan justera till exakt tom tank med,
sen blir full inte riktigt hela skalan, den kommer att stanna typ 15% från maxläget...om den är linjär
det borde vara överkomligt, det är ju tom tank som är det viktigaste.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är 100% säker på att "Mätaren ser ENDAST resistansen" är fel!

Om det är en visarinstrument - och på en gammal Datsun är det mycket troligt det - hade jag tagit vilken givare som helst, matat givaren med konstant ström och tagit en vettig µC och omvandlat spänningen till ett digitalt värde.

Sedan hade jag styrd ett litet SSR som har ett 10 Ohm motstånd i serie~(total serieresistans 10 Ohm) och styrde SSR med PWM. En enkel tabell i µC'n för att omvandla inkommande till rätt utvärde - om det ens behövs - och saken är biff.

Självklart kan man skippa SSR och driva en liten N-MOSFET med ett seriemotstånd på utgången, resultatet blir det samma, detta gäller dock bara om ena delen av sensorn är kopplat till chassi (GND).

Då kan du ta vilken givare som helst, linjeraisera värdet och det klarar biffen.
arte

Inlägg av arte »

svanted skrev:förslag 2 men med 150 ohm parallellt med givaren ger 92 - 27 ohm, eller mha en potte på 220 som du kan justera till exakt tom tank med,
sen blir full inte riktigt hela skalan, den kommer att stanna typ 15% från maxläget...om den är linjär
det borde vara överkomligt, det är ju tom tank som är det viktigaste.
En potte är inte så dumt. Tanken är helt tom nu så jag kan meka lite med det hela.
Helt riktigt att tom är mest intressant. Bilen skall köras på racer bana så kan t.om offra lite range för att fokusera på upplösning nära tomt.

Helt klart enklast! Skall labba lite med det.
Icecap skrev:Jag är 100% säker på att "Mätaren ser ENDAST resistansen" är fel!

Om det är en visarinstrument - och på en gammal Datsun är det mycket troligt det - hade jag tagit vilken givare som helst, matat givaren med konstant ström och tagit en vettig µC och omvandlat spänningen till ett digitalt värde.

Sedan hade jag styrd ett litet SSR som har ett 10 Ohm motstånd i serie~(total serieresistans 10 Ohm) och styrde SSR med PWM. En enkel tabell i µC'n för att omvandla inkommande till rätt utvärde - om det ens behövs - och saken är biff.

Självklart kan man skippa SSR och driva en liten N-MOSFET med ett seriemotstånd på utgången, resultatet blir det samma, detta gäller dock bara om ena delen av sensorn är kopplat till chassi (GND).

Då kan du ta vilken givare som helst, linjeraisera värdet och det klarar biffen.
Sensorn är kopplad till jord.

Frågan är hur visarinstrumentet hanterar en PWM signal?
- Digitalt visarinstrument. Antar jag att det finns en AD omvandlare någonstans Så länge PWM är med tillräckligt hög frekvens så borde det vara ok?
- Analogt visarinstrument. Finns billiga analoga instrument som jag gissar fungerar som en galvonometer med ett motstånd i serie. Borde fungera prima för PWM?

Har inte bestämt ifall jag vill ha en uC i bilen. Massa fräcka grejer man kan göra, dock så kommer det vibrera och skaka ganska mycket så lite rädd för att den kommer att paja.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Aha - du menar alltså att det är ett nytt system som inte ska vara kompatibelt med det gamla instrumentbräda?
Den information kunde du väl ha klämt ur dig lite tidigare eller hur?

Ett mekanisk visarinstrument kommer att utstå mycket stryk medan en µC inte gnäller.
Så vad behöver du egentligen? Att veta "Full Nog" samt några steg när detta inte är fallet? Eller 0-100%? eller vad?
arte

Inlägg av arte »

Icecap skrev:Aha - du menar alltså att det är ett nytt system som inte ska vara kompatibelt med det gamla instrumentbräda?
Den information kunde du väl ha klämt ur dig lite tidigare eller hur?

Ett mekanisk visarinstrument kommer att utstå mycket stryk medan en µC inte gnäller.
Så vad behöver du egentligen? Att veta "Full Nog" samt några steg när detta inte är fallet? Eller 0-100%? eller vad?
Gamla sensor men ny eftermarknads mätare! Trodde jag skrev det i orginal posten.

Viktiga är att veta ifall det är nära tomt, det är ok ifall den visar fullt på 75%.
Testar med en pot, annars så får det bli PWM.

Antar att en mekanisk mätare inte bryr sig ifall signalen är PWM. Men lite orolig för att en digital mätare kanske gör det.
Skriv svar