Vad är lösningen här? (platt ljud på stereon...)
- Mizzarrogh
Vad är lösningen här? (platt ljud på stereon...)
Ok, skall fatta mig kort:
"stereon"
Sonab 4000 med matchande högtalare
inget speciellt men det duger för mig.
Denna är då visa AUX ingången inkopplad till datorn via en sladd på vanligt vis.
Problem nu är att ljudet blir "platt" vilket jag tror beror på omvandlingsförluster?
Går det att lösa detta?
Jag är intresserad av att lösa detta då jag även tänkt ansluta en rörförstärkare jag håller på med (mer om den kommer i en projekt tråd senare) när jag får tid att göra färdigt den.
"stereon"
Sonab 4000 med matchande högtalare
inget speciellt men det duger för mig.
Denna är då visa AUX ingången inkopplad till datorn via en sladd på vanligt vis.
Problem nu är att ljudet blir "platt" vilket jag tror beror på omvandlingsförluster?
Går det att lösa detta?
Jag är intresserad av att lösa detta då jag även tänkt ansluta en rörförstärkare jag håller på med (mer om den kommer i en projekt tråd senare) när jag får tid att göra färdigt den.
Senast redigerad av Mizzarrogh 20 december 2015, 13:43:06, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Är en DAC lösningen här? (stereon...)
linearknappen ute..........
btw. är det en p4000 eller en r4000, det är ingen dålig förstärkare presterar en hel del om den är frisk
btw. är det en p4000 eller en r4000, det är ingen dålig förstärkare presterar en hel del om den är frisk
Hur är ljudet om du kopplar in en annan källa (tex CD-spelare eller mobiltelefon) på AUX?
Om ljudet ok då skall du ju kunna få minst lika bra ljud från ett USB-ljudkort om det var det du menade med DAC?
Själv har jag bara använt pcm2707 från TI, låter helt ok men finns säkert bättre som andra kan tipsa om. En finess med pcm2707 är dock att det även funkar som en mediafjärr med play/pause/next/volym mm och dessutom har inbyggd hörlursförstärkare.
Om ljudet ok då skall du ju kunna få minst lika bra ljud från ett USB-ljudkort om det var det du menade med DAC?
Själv har jag bara använt pcm2707 från TI, låter helt ok men finns säkert bättre som andra kan tipsa om. En finess med pcm2707 är dock att det även funkar som en mediafjärr med play/pause/next/volym mm och dessutom har inbyggd hörlursförstärkare.
- Mizzarrogh
r4000 Panzerlautstärkern...
P hade ju varit roligare... men men...
Mmm... därav funderingen här, kan det då bero på högtalarna?
(Analoga Luxor har jag för mig, svensktillverkade kan kolla det om någon dag...)
Jag tror inte att det är monokopplat, men var brorsan som gjorde kabeln så skall kolla den för säkerhets skull, han sade att det var rätt...
(går via en DIN kontakt så det är enkelt att se i så fall, verkar vara rätt stift han lött på iaf vad jag kan se... )
Verkar fungera hyggligt mot mobiltelefoner, har dock ingen egen att testa med.

P hade ju varit roligare... men men...

Mmm... därav funderingen här, kan det då bero på högtalarna?
(Analoga Luxor har jag för mig, svensktillverkade kan kolla det om någon dag...)

Jag tror inte att det är monokopplat, men var brorsan som gjorde kabeln så skall kolla den för säkerhets skull, han sade att det var rätt...

Verkar fungera hyggligt mot mobiltelefoner, har dock ingen egen att testa med.
Är inte sonab R4000 "avsedd för" carlssonhögtalare ?
Jag har f.ö en R4000 ståendes, borde ta och provköra om den fortfarande fungerar, men jag är fan allergisk mot DIN-konakter på både hög och lågnivå..
Jag har f.ö en R4000 ståendes, borde ta och provköra om den fortfarande fungerar, men jag är fan allergisk mot DIN-konakter på både hög och lågnivå..
- Mizzarrogh
Ok, har dock inga planer på att byta de nuvarande då jag gillar de för mycket.
P var väl en ren "kraftförstärkare"?
R brukade väl också innehålla mer krafs som recievers och skit, eller blandar jag ihop det?
Glenn, jag tror inte det är svårt att byta mot någonting annat om du hatar DIN kontakterna.
Lossa bara plastblecket och montera ett nytt med fästen för de kontakter du önskar.
Dedär är lätta att jobb med, insidan är ganska snyggt ordnad många anslutningar har lödben och det är relativt gott om utrymme.
Men, gamla tiders DIN håller ojämförbart mycket bättre kvalitet än de nya billiga som jag håller med om är skit rent ut sagt., jag brukar också klippa loss de som bara är attrapper av DIN kontakter, annat är som regel att be om problem med tiden...
Men de gamla har jag sällan haft de problemen med.
Jag behövde inte ens byta kondensatorer i min.

P var väl en ren "kraftförstärkare"?
R brukade väl också innehålla mer krafs som recievers och skit, eller blandar jag ihop det?

Glenn, jag tror inte det är svårt att byta mot någonting annat om du hatar DIN kontakterna.
Lossa bara plastblecket och montera ett nytt med fästen för de kontakter du önskar.
Dedär är lätta att jobb med, insidan är ganska snyggt ordnad många anslutningar har lödben och det är relativt gott om utrymme.
Men, gamla tiders DIN håller ojämförbart mycket bättre kvalitet än de nya billiga som jag håller med om är skit rent ut sagt., jag brukar också klippa loss de som bara är attrapper av DIN kontakter, annat är som regel att be om problem med tiden...
Men de gamla har jag sällan haft de problemen med.
Jag behövde inte ens byta kondensatorer i min.

R4000 innehåller iaf en tuner (i.e den är en reciver), vars frekvensskala är den knäppaste jag sett.. men spisreglagen till volym osv är ju inte helt normala heller (grym känsla i dom dock.)
Vet inte om jag vill göra åverkan (genom kontaktbyten) på en såpass klassisk reciver, men det vore ju kul att ha den "i drift" förstås..
Gillar också att schemat till den sitter fast innanför locket när man öppnar den
Vet inte om jag vill göra åverkan (genom kontaktbyten) på en såpass klassisk reciver, men det vore ju kul att ha den "i drift" förstås..
Gillar också att schemat till den sitter fast innanför locket när man öppnar den

P var en ren förstärkare, där tunerdelen på R-modellen satt sitter istället 2 mikrofoningångar
tung klump med kvalitetskänsla (var det där tung hifi kom ifrån
), svensk
det finns adaptrar till DIN-kontakterna så byte behövs inte
levererar bra ljud med dubbla (DIN)högtalarutgångar
och ja den såldes ofta med Sonabhögtalare (typ carlssonhögtalare), men den fungerar på de flesta högtalare
btw. Sonabs största högtalare var väl den enda på den tiden som presterade en rak frekvenskurva 18-25000Hz
tung klump med kvalitetskänsla (var det där tung hifi kom ifrån

det finns adaptrar till DIN-kontakterna så byte behövs inte
levererar bra ljud med dubbla (DIN)högtalarutgångar
och ja den såldes ofta med Sonabhögtalare (typ carlssonhögtalare), men den fungerar på de flesta högtalare
btw. Sonabs största högtalare var väl den enda på den tiden som presterade en rak frekvenskurva 18-25000Hz
- Mizzarrogh
Jag har inte hört Carlsson högtalarna på riktigt, men rent personligen tycker jag att Luxorhögtalarna är bättre gjorda, men det är kanske en smaksak. (dessa var de som följde med så någon annan måste tydligen också ha tyckt det då den var ny...
) Det är R modellen jag har med radiodelen på vänstra sidan (P hade ju varit roligare men de verkar mer sällsynta, har för mig, utan att veta säkert, att den hade stöd för ytterligare två äkta linjer ut? (R har två äkta linjer ut)). 
(Fick denna gratis av en släkting så skall dock inte klaga...
)
Edit, ändrade rubriken då den blev missvisande...
Min fundering var om olika färdiga DAC kort skulle göra skillnad eller om det var sak samma...
Men jag tror nu att det inte är det som är felet.

(Fick denna gratis av en släkting så skall dock inte klaga...

Edit, ändrade rubriken då den blev missvisande...
Min fundering var om olika färdiga DAC kort skulle göra skillnad eller om det var sak samma...
Men jag tror nu att det inte är det som är felet.
Re: Vad är lösningen här? (platt ljud på stereon...)
har du kört testerna med ljud högre, vänster, mitten etc. i datorn och sett/hört att det blir lika så även på högtalarna - ang. den platta ljudet.
- Mizzarrogh
Mmm... Skall göra om det litet mer seriöst, men jag börjar misstänka att detta delvis är mjukvara som strular...
Kanske är det även att högtalarna har problem i de övre frekvensområdena, jag måste nog ta isär dem igen och inspektera att konerna är friska (jag tror att de är det, men skadar ju inte att dubbelkolla...)...

Kanske är det även att högtalarna har problem i de övre frekvensområdena, jag måste nog ta isär dem igen och inspektera att konerna är friska (jag tror att de är det, men skadar ju inte att dubbelkolla...)...

Av min erfarenhet så "plattar" vissa ljudkort till ljudet vid 84%>. Dvs. 100% låter lite lätt komprimerat eller loudness över det.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Är högtalarna kopplade i rätt fas? Har de en högtalare ur fas kan det låta rätt tunt.
prova med en annan ljudkälla tex. mobilen, cdspelare....