Självbevattningssystem med Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Självbevattningssystem med Arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att se och kolla in vad andra har gjort, kan ge input!
Både rätt och fel ;-)
http://www.instructables.com/id/House-P ... ng-System/
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Tack för tipset, hittad en del nyttigt där!

Men min fråga återstår:

"Går det att räkna ut solcellens produktion genom att göra så här då(sommartid, grovt räknat 8h sol):
Låt säga att solcellen vid dåliga förhållanden producerar 1W av 3.
1*8 = 8Wh
Går det sen att "kvitta" förbrukningen av ventilen mot vad solcellen producerar för att se om solcellen räcker för det hela? Dvs. ventilen kommer ju endast förbruka 0,08 av hela 8 Wh och resten går till övriga systemet samt batteriet, eller är jag helt ute och cyklar?"

Tack, trevlig helg!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett solpanel ger bara den angivna effekten vid den angivna spänning och en orealistisk kraftig solinstrålning.

Sedan är laddningsverkningsgraden vid laddning av en bly-syre ackumulator runt 70%.

Men annars är det rätt: Det kommer in energi i systemet och det förbrukas.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Ska beställa lite dioder till mitt projekt för att säkerhetställa att inte Ardunion eller solcellen skadas av att ström går tillbaka, men förstår inte riktigt hur "bra" diod jag behöver. Har läst på att ex. en viss diod klara 12V och 1W, en annan 0,5W av kontinuerlig strömgenomgång.

Det jag inte förstår är vilken jag behöver med tanke på att ex. min ventil drar ju ca. 350mA 12V men vad säger det?
Ventilens watt blir väl ca. 4,2W, är det den watten jag ska gå efter då?

Vill ha en "protection diod/safety diod" som då ska klara vad ventilen vill ha. Ska jag ha en som klarar 5W då? Kanske väldigt uppenbart för er som kan :P

Tack!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dioden i ledningen till solpanelen ska klara den maximala ström som panelen kan ge. Backspänningen den ska tåla är ackumulatorspänningen. Självklart är dessa minimumkrav!!!

Dioden till Arduinon ska klara den ström (minimum) som det system drar och "säkrar" bara mot felspänning.

Dioden till solpanelen ger mening - om du inte har en laddningsstyrning som bör ha en sådan inbyggd.

Dioden till resten ger mening om du vill skydda mot felpolarisering, alltså om du inte kan koppla ackumulatorn rätt.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Jag tänkte att jag skulle skaffa uppladdningsbara batterier till systemet, de ligger på 1800mAh och 1,2V. jag tänkte då seriekoppla 10st i testsyfte för att se att systemet fungera, eller tror ni systemet kommer kunna köras på detta också, dvs seriekopplade uppladdningsbara batterier, blir ju 12V tillsammans och systemet kräver ju inte särskilt mycket då de körs så sällan?

Iallafall, eftersom jag tänkt o beställa en laddningskontroller för solceller så står det " Rated Charge Current: 20A och
Rated Load Current: 20A" Då betyder det väl att jag inte kan ha mer än 20A i batterierna?

Egenskaperna hos laddningskontrollern till solcellen:
* Hantera automatiskt bearbetning av solpanelen och batteriet i solsystemet.
* Överbelastning och kortslutningsskydd.
* Omvänd urladdning och omvänd polaritet skydd.
* Underspänning och överdebiterade skydd.
* Skydd mot blixtnedslag.
* Förlänga batteriets livslängd och hålla lasten fungerar bra.
* Lätt att installera och använda.
* Lämplig för små solenergisystem.

Då känns det väl som att jag inte behöver ha någon särskild diod tillbaka till själva solcellen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu blandard du nog ihop A och Ah.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Menade Ah på batterierna och det var jag som tänkt fel :)
Tack för du rättade mig, fick inte ihop det nämligen ;)
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Kanske är en helt idiotisk fråga men det står "AA batteri uppladdningsbart 10st 2A 3000mAh"
Betyder det då att det är 2A per batteri, för jag tänkte, i så fall kommer jag precis upp i vad solcellens laddningsregulator klarar av (20A).

Tror ni de har för högt mAh tal för att kunna laddas av 6W 12V solcell? Jag kommer ladda dem inomhus i vanligt uttag först så de är fulladdade från början innan första driftsättning.

Mvh Huezzer
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

3Ah för AA-ackumulatorer känns definitivt fel! Tro inte på de siffror!

Man det verkar inte har gått fram:
Strömmen som går i systemet är summan av strömmar!
Om ventilen drar 350mA och Arduino + grejs drar 50mA blir det 400mA som går!!!

20A är vad enheten maximalt klarar att hanteras med, inget annat!

Har du ackumulatorcellerna i serie går samma ström genom alla.

"mAh tal" kallas "kapacitet" och det är knappast något som hindrar en pool från att bli fyllt med en strypt kran, likaså är det med ackumulatorer: de laddas även om kapaciteten är stor - dock kan stor kapacitet ger större självurladdning men i detta lär det inte ha betydelse av vikt.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Så det där 20A som står på laddningsregulatorn har endast och göra med hur mycket ström den ska kunna skicka vidare? Dvs. till mina andra komponenter? Det har ingenting och göra med hur stort batteri jag har kopplat till regulatorn o göra?

Jag vet, är lite efter :) Har försökt läsa på om allt men finns inte så många bra exempel gällande just detta :(
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jepp! Över 20A släpper den magiska röken ut och du ska köpa ny.
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Tjenixen! Om jag har två solceller på 6 volt och väljer att parallelkoppla dessa för att öka effekten(w) så kommer ju solcellernas spänning vara 6V men kan jag öka effekten(watten) och spänninge(v) samtidigt genom att använda mig av en "Step up converter" Spänningsomvandlare. Har googlat runt men hittar ingen bra artikel eller sida där detta står dokumenterat.

Tänkte ju då ex.två solceller på 10W. 10W + 10W, båda har en spänning på 6V men vill ha dem till 12 som utspänning från cellerna och vill ju samtidigt få ut bådas watt-effekt. Vet inte om jag är tillräckligt tydlig med vad jag menar men... :)

Tack på förhand, Huezzer
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du verkar resonera lite fel. Watten är det som är konstant max så att säga.

En solpanel på 10 W kan inte lämna mer än 10 W. Är panelen på 5 V betyder det 2 A (5V*2A=10W). Om du kör step-up till 10 V kommer du bara kunna ta ut 1 A där (10V*1A=10W)
Huezzer

Inlägg av Huezzer »

Hej tack för svaret! Det jag menade var att parallellkoppla två solpaneler/celler där varje cell har 10W. Det är likadant med batterier, om jag parallellkopplar dem får jag ökad kapacitet men spänningen ökar inte? Om jag däremot seriekopplar så ökar spänningen i tillsammns i batterierna o ger en ny utspänning så att säga men dess kapacitet ex. 200mAh är fortfarande den samma. :)

Även ifall jag har max vad EN panel kan leverera dvs. 6V 10W så måste man ju kunna koppla dessa så att man kan utnyttja bådas effekt till batteriet. Då kommer solpanelerna fortfarande vara kvar på 6V vardera. Det finns ju step up conveters från 6V till 12V men kanske inte fungerar så som jag tror ;)

Vet inte om vi missuppfattat varandra eller om jag är totalt blåst..haha :D
Skriv svar