Hejsan,
Jag har behovet av att bygga en "mätbox" då jag har 92 olika källor som jag vill mäta främst spänning från.
Det är 24v DC med blandat PWM, frekvens, spänning.
Jag har funderat på att leta upp muxar som hanterar 24v och använda dessa till att välja från 92 källor ner till 4-6 utgångar att mäta på.
(Jag är programmerare i grunden och min kunskap om elektronik är begränsat men ett brinnande intresse för att lära mig mer.)
Är detta rätt väg att gå eller har ni andra tips och idéer?
Tack på förhand.
Är mux bästa lösningen för mätbox?
Re: Är mux bästa lösningen för mätbox?
hur snabbt ska du växla mätpunkt?
hur noga är mätningarna?
är det långsmma saker, under säg 1 hz så är den gulligaste lösningen kvicksilverfuktade tungelementrelän, men dom är ju bannande som extremfarliga sedan årtionden

med dom elektroniska varianterna får man kolla på vad dom klarar för ingångspänningar och lite annat, men dom funkar djävligt bra många gånger
om det går relativt långsamt så kan du ju ha så du endast har en a/d och väclar runt på vad du ska mäta
hur noga är mätningarna?
är det långsmma saker, under säg 1 hz så är den gulligaste lösningen kvicksilverfuktade tungelementrelän, men dom är ju bannande som extremfarliga sedan årtionden

med dom elektroniska varianterna får man kolla på vad dom klarar för ingångspänningar och lite annat, men dom funkar djävligt bra många gånger
om det går relativt långsamt så kan du ju ha så du endast har en a/d och väclar runt på vad du ska mäta
Det är väldigt lånsamt jag ska växla
Det är en mätbox för fordonselektronik som jag ska kunna ha i väskan.
Jag har en 92-polig kontakt en "magisk box" med tex 2 st mätkontakter sen går jag vidare ut till en annan 92-polig kontakt.
Men låt säga att jag vill mäta på stift 4 och 57 så ska jag kunna droppa av till dessa två mätkontakter.
Ska jag mäta ström så vill jag kunna bryta kretsen och ut till mätkontakterna.
Sen gör jag ett snyggt interface med microkontroller för att styra allt
Men det är just vilken väg jag ska gå för att börja med den magiska boxen som är mitt huvudbry.
Noggranheten är ca 10 mV och 10 mA.

Det är en mätbox för fordonselektronik som jag ska kunna ha i väskan.
Jag har en 92-polig kontakt en "magisk box" med tex 2 st mätkontakter sen går jag vidare ut till en annan 92-polig kontakt.
Men låt säga att jag vill mäta på stift 4 och 57 så ska jag kunna droppa av till dessa två mätkontakter.
Ska jag mäta ström så vill jag kunna bryta kretsen och ut till mätkontakterna.
Sen gör jag ett snyggt interface med microkontroller för att styra allt

Men det är just vilken väg jag ska gå för att börja med den magiska boxen som är mitt huvudbry.
Noggranheten är ca 10 mV och 10 mA.
måste man kunna mäta ström på varje kabel?
hur stort spänningsfall får du ha på varje kabel?
bara funderar om det måste kunna mätas att man helt enkelt sätter ett motstånd som man kan mäta ström med och som vid maxtröm (vad är max?) ger ett spänningsfall runt 200mV om det är ok
hur stort spänningsfall får du ha på varje kabel?
bara funderar om det måste kunna mätas att man helt enkelt sätter ett motstånd som man kan mäta ström med och som vid maxtröm (vad är max?) ger ett spänningsfall runt 200mV om det är ok
Ja jag måste kunna mäta ström på alla kablar.
Utrustningen får inte störa "störa" mer än (ca) +-5mV.
Mätningarna sköter jag med multimeter.
Kruxet är att kunna mäta eller bryta utvald pinne och styra om detta till ett av mätuttagen.
Det slutar säkert att jag sitter med 92 st relä
Utrustningen får inte störa "störa" mer än (ca) +-5mV.
Mätningarna sköter jag med multimeter.
Kruxet är att kunna mäta eller bryta utvald pinne och styra om detta till ett av mätuttagen.
Det slutar säkert att jag sitter med 92 st relä

då har du hyggliga problem
du har svårt att mäta ström med så låga spänningsfall , åtminstånde via en shunt
två allternativ
mätning med bra instrumentförstärkare på antingen en shunt med lågt motstånd eller ex över kablarna i din förlängningssladd
eller om du kan så ex hallgivare för strömmen, dock en för varje, dyyrt
inget av dom är smidigt
du har svårt att mäta ström med så låga spänningsfall , åtminstånde via en shunt
två allternativ
mätning med bra instrumentförstärkare på antingen en shunt med lågt motstånd eller ex över kablarna i din förlängningssladd
eller om du kan så ex hallgivare för strömmen, dock en för varje, dyyrt
inget av dom är smidigt