Jag har försökt söka runt efter någon färdig hårdvara som kan ta 12V från en PSU och 12V från ett batteri och vid fel så kopplar den automatiskt
över till batteriet. Ungefär som en UPS. Dock så måste den underhållsladda batteriet när det inte används. Finns det någon här som har koll på vad man ska söka på för att hitta något sådant? Den skall helst vara din-monterad.
12V PSU med batteribackup
Re: 12V PSU med batteribackup
Är det exakt 12 Volt till förbrukare eller är det 13.6 Volt
Många saker som kopplas till batteri skriver man 12 Volt matning men menar 13-4 - 13.8 V i normal drift och skall tåla inspänningar mellan 9 Volt - 18 Volt i inspänning utan att skadas.
En sådan utrustning kan man parallell-mata med blybatteri och med en blybatteriladdare som är ställd på ca 13.6 Volt (bör vara justerbar spänning)
Sedan finns det annan 12V utrustning där spänningen skall vara inom +/- 5% - tex. 3.5" hårddiskar och där kan man _inte_ parallell-mata med ett blybatteri.
Med andra ord beroende på last-typ så är det olika krav och komplexitet.
Börja med att definiera vad det är för typ av saker/last som skall matas.
Många saker som kopplas till batteri skriver man 12 Volt matning men menar 13-4 - 13.8 V i normal drift och skall tåla inspänningar mellan 9 Volt - 18 Volt i inspänning utan att skadas.
En sådan utrustning kan man parallell-mata med blybatteri och med en blybatteriladdare som är ställd på ca 13.6 Volt (bör vara justerbar spänning)
Sedan finns det annan 12V utrustning där spänningen skall vara inom +/- 5% - tex. 3.5" hårddiskar och där kan man _inte_ parallell-mata med ett blybatteri.
Med andra ord beroende på last-typ så är det olika krav och komplexitet.
Börja med att definiera vad det är för typ av saker/last som skall matas.
Hela poängen är att jag hade tänkt driva en 12v rökdetektor.
Ex: http://www.ebay.com/itm/Wired-Smoke-Det ... SwzOxUYhhO
Så i normalfallet så drivs den av en PSU och vid strömavbrott så drivs den av batteriet. Den övriga datorutrustningen har jag kopplad till en UPS så den kommer vara strömsatt.
Ex: http://www.ebay.com/itm/Wired-Smoke-Det ... SwzOxUYhhO
Så i normalfallet så drivs den av en PSU och vid strömavbrott så drivs den av batteriet. Den övriga datorutrustningen har jag kopplad till en UPS så den kommer vara strömsatt.
då funkar det bra med en stabiliserad nätdel/laddare parallellt med en blyacc, det är vanligt vid sådana applikationer
- prototypen
En väggvårta driven av UPS burken, varför ett extra batteri?
Protte
Protte
Jag har en färdig 12 volts UPS om det är av intresse. Dock inte i DIN utförande.