eget tryck på grilltyg
eget tryck på grilltyg
Jag har sett en och annan nordamerikansk affär som säljer grilltyg/högtalartyg med eget tryck på. Är det någon som vet ifall det finns någon europeisk motsvarighet, eller kanske rent av Svensk.
Tack på förhand!
Editerad
Tack på förhand!
Editerad
Senast redigerad av überfuzz 11 december 2015, 20:38:21, redigerad totalt 1 gång.
Re: eget tryck på grilltyg
En vild gissning är att TS menar sådant tyg som brukar användas för att täcka fronten på högtalare.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har då aldrig sett att grillöverdrag kallas för något med tyg.
Har å andra sidan heller aldrig sett eller hört om högtalare med grill.
Söker jag efter det får jag upp två forum och nordströms audio. Så det finns alltså ett fåtal som använder det.
Man kunde få tryck via http://gmf.jetshop.se förut, men jag ser ingen info om det nu.
http://nordstromaudio.se/komponenter-re ... t-detaljer har också liknande tyger.
Men ta kontakt med dessa butiker. De kanske kan peka i rätt riktning.
Har å andra sidan heller aldrig sett eller hört om högtalare med grill.
Söker jag efter det får jag upp två forum och nordströms audio. Så det finns alltså ett fåtal som använder det.

Man kunde få tryck via http://gmf.jetshop.se förut, men jag ser ingen info om det nu.
http://nordstromaudio.se/komponenter-re ... t-detaljer har också liknande tyger.
Men ta kontakt med dessa butiker. De kanske kan peka i rätt riktning.

- Mizzarrogh
Kanske inte svar på din fråga, men många vanliga tyger uppfyller kraven även för den kräsne om det gäller mindre grejer och du tex vill renovera äldre musikutrustning så kan man ofta hitta stuvbitar eller metervara av tex nylontyger med eller utan tryck på som fungerar bra för sådanthär. (man får helt enkelt be att få titta närmare på det och känna på det i butiken, nästan enda sättet att bilda sig en korrekt uppfattning...). (Välj litet tjockare kvalitet men inte för styv)
Tex många 50-60 tals radio/gitarrförstärkare, etc hade liknande tyger i original.
(De äldre kan vara litet trixigare då de ibland hade tjockare tyger, men vissa butiker har hörnor med äldre tyger, just denna typ av dassbruna/gulaktiga grova tyger brukar inte vara så populära idag, det går ofta att färga in litet på den synliga sidan om nyansen inte stämmer. Det var vanligt att tyget hade en något ruggad yta på 50-60 talet om det var enfärgat, mönstrade nylontyger var inte ruggade.).
Tex många 50-60 tals radio/gitarrförstärkare, etc hade liknande tyger i original.
(De äldre kan vara litet trixigare då de ibland hade tjockare tyger, men vissa butiker har hörnor med äldre tyger, just denna typ av dassbruna/gulaktiga grova tyger brukar inte vara så populära idag, det går ofta att färga in litet på den synliga sidan om nyansen inte stämmer. Det var vanligt att tyget hade en något ruggad yta på 50-60 talet om det var enfärgat, mönstrade nylontyger var inte ruggade.).
- Mizzarrogh
Jaha, läste fel, jag såg att du ville göra egna tryck...
En fundering är om det inte skulle gå att höra med någon kopieringsfirma om de kan printa på en tygbit du tog med?
(gör en provbit först)

En fundering är om det inte skulle gå att höra med någon kopieringsfirma om de kan printa på en tygbit du tog med?
(gör en provbit först)
Något jag har funderat på är att sätta brodyrtyg med egen broderad bild eller text när jag ska göra högtalarlådor till min gammelbil.
Det finns en sida på nätet som tar fram mönster från en bild man tar in till sidan.
Det finns en sida på nätet som tar fram mönster från en bild man tar in till sidan.
- Mizzarrogh
Ett tips i så fall är att man delar in motivet i rutor och fyller varje ruta med en färgkod som motsvarar broderigarnet men önskar.
Jag har länge funderat på att införskaffa en riktig brodyrbåge, men det går bra även utan tycker jag.
En kul notering är att det i början av 1900 talet faktiskt fans radioapparater med broderade motiv på högtalartyget, man kunde också få tyget färdigbroderat från fabrik med ett standardmönster om man inte hade tålamod att göra det själv.
Riktigt gamla apparater hade ibland litet tjockare tyg med ganska distinkt mönster som var lätt att brodera på.

Jag har länge funderat på att införskaffa en riktig brodyrbåge, men det går bra även utan tycker jag.
En kul notering är att det i början av 1900 talet faktiskt fans radioapparater med broderade motiv på högtalartyget, man kunde också få tyget färdigbroderat från fabrik med ett standardmönster om man inte hade tålamod att göra det själv.
Riktigt gamla apparater hade ibland litet tjockare tyg med ganska distinkt mönster som var lätt att brodera på.
- prototypen
Det finns företag som skriver ut på tyg när man ska ha jättelika banderoller.
Protte
Protte
RadarEnt skrev:Något jag har funderat på är att sätta brodyrtyg med egen broderad bild eller text när jag ska göra högtalarlådor till min gammelbil.
http://www.myphotostitch.com/Make_Patte ... ttern.html
Den här sidan kan man ta till hjälp.
Man väljer en bild, bestämmer hur detaljerad den ska vara och sen gör sidan mönstret.
- Retroperra
- Kontakt:
Jag kan göra det lite beroende på storlek på printen.
PMa för detaljer.
PMa för detaljer.
Det där löser du med en virknål. Mormor var en hejare på att virka spetsdukar, hon hade nog fixat den i en handvändning.überfuzz skrev:Madmodder - Bara att lära sig knyppla antar jag. Riktigt tjusigt!
/// Marcus