Det här med I/O, sink/source och active/inactive hos IC:s

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Det här med I/O, sink/source och active/inactive hos IC:

Inlägg av TomasL »

En av orsakerna till att man väljer aktiv låg är för att det i visssa lägen förenklar konstruktionen av logiken.
EN annan orsak är att till exempel TTL sänker mer än source.

Bra förklaringar hittas på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Logic_level
och
https://en.wikipedia.org/wiki/De_Morgan%27s_laws
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns någon på forumet som har tagline i stil med "assumption is the mother of all fuckups" vilket stämmer bra i min värld. Läs alltid databladet. Ibland blir man väldigt förvånad.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för alla svar och att ni alla svarade seriöst. Ledsen att jag inte själv inte varit så aktiv i tråden.

Summan av det hela, och svaret på min fråga, är att det alltså inte är någon standard (eller vad man ska kalla det) utan en design från tillverkaren som varierar helt mellan kretsarna.
Det var en jättebra att få en ny syn på databladen och inte förutsätta så mycket.
Som ni också kan läsa i mitt första inlägg så fick jag det till att en "Data in 1:a" inte skulle aktivera och sänka lasten. Det var en misstolkning av Timing diagrammet ser jag nu. Hade inte en tanke på den inverterande symbolen på schemat.

Angående kretsvalet så är det inte den krets jag avser att använda i slutändan utan tog denna som exempel bara. Det var en LED-drivare som var en kandidat till min LED-skylt och som jag köpt här på forumet.
Skriv svar