skillnad mellan cykelmotorer med o utan borst.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
saabmaffian

skillnad mellan cykelmotorer med o utan borst.

Inlägg av saabmaffian »

hejsan . ja köpte en motor kontroll till min elcyckel från kina . men har en fråga innan jag provar. den kontrollern ja köpte är till en motor med borst står det på den .. o min motor är utan borst .. men det är ju likströms motor 24 volt 250 w . så har de någon betydelse ? vad skulle kunna hända ?

om någon vet så är ja glad om nån vill svara . annars provar jag och hoppas de inte går sönder ;)

håller på mycket med elektronik men kan inte förstå vad som skulle kunna hända . men där står på den jag fick att den var till borstad motor.. ;)
Med venlig hilsen, nicklas

Edit: slagfel i rubrik ändrade för bättre sökbarhet -hcb
Användarvisningsbild
el34

Re: skillnad mellan cyckel motorer med o utan borst.

Inlägg av el34 »

Du kan inte använda en kontrollbox för borstad motor till en motor utan borst. Det är två helt olika typer av elmotorer. En borstad motor har två kablar,plus och minus. En oborstad motor har tre kablar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Dessutom är det rätt så stor skillnad mellan cyckel och motorer. :)
saabmaffian

Inlägg av saabmaffian »

hej igen , japp så är det ju alltid att ju mer man lär sig ju mer kommer man på att man inte begriper .
ja har hållit på med elektronik kretsar hela mitt liv har egen elektronik firma och reparerar den mesta typ av elektronik men erkänner jag har aldrig brytt mig om att ta reda på vad en borstlös motor va för något . jag tänkte att likströms motor vet ja hur de fungerar de går säkert o använda vilket som .. men efter ert svar så har jag då givetvis googlat lite på borstlös motor och förtår att skillnaden är ju som natt o dag :)

synd ja inte visste de när ja hittade ett gasreglage till min cyckel .. och beställde de.
ja undrar om man kan få tag på borstlöst kontroll kort med vanlig gashandtag till min befintliga cyckel eller man ska välja och byta motor istället ..
har inte hittat borstlöst reglage än så jag vet inte om det finns .. men som sagt den som söker finner ..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det finns fördelar med borstad motor och dess kontrollenhet och det finns även nackdelar, likadant som det finns fördelar med en borstlös motor och dess kontrollenhet så finns det även nackdelar.

Vad gäller ren effektivitet, alltså ytnyttja batterierna på bästa sätt, så är det dock uteslutande borstlöst som gäller och är det som majoriteten använder idag.
saabmaffian

Re: skillnad mellan cykelmotorer med o utan borst.

Inlägg av saabmaffian »

som sagt man lär så länge man lever , tackar för info . ja ska leta efter en kontroll box till borstlös motor så får vi se vad som dyker upp. så får ja köpa en motor till den andra styrningen o bygga nåt kul till den .. Tack för hjälp ..
:)
Skriv svar