USB-Oscilloskop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Dalmas

USB-Oscilloskop

Inlägg av Dalmas »

Hej,
Försöker hitta ett "bra" och rimligt oscilloskop som ansluts till datorn via USB. Krav? Äh, typ 20MHz och 2-kanals. Programvara som kan logga.
Jag är ingen HF-freak utan vill ist ha ett bra vardags-skåp och samtidigt kunna logga 1-2 signaler.
Var kan man leta? Har ni några tips?
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Re: USB-Oscilloskop

Inlägg av jerjo2 »

Hade sparat nedanstående länk, och även köpt ett USB ljudkort, för att prova någon gång (2 kanaler, 20 kHz):
http://www.instructables.com/id/Use-You ... illoscope/
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nu har jag ingen vidare erfarenhet av usb-skop då jag bara ägt ett hantek under begränsad tid, och jag har inget minne av att det hade nån loggningskapabilitet.

Sen så kostade detta runt 2000 spänn så billigt var det inte, iaf inte för den soppiga prestanda det hade. Och billigare kommer bara att suga ännu större snopp.

Så då kan du lika gärna lägga pengarna på ett Rigol DS1054Z som också ligger i 2-4 tusen kronors gruppen.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Picoscope 2205, 2206, 2207 eller 2208.
Elfa har. Grymt bra skop med superbra programvara som är lätthanterlig och många finesser, bla. serial sniffer för att lyssna på kommunikation, loggfunktioner och arbiträr signalgenerator.

Edit: Om man kan programmera så kan man dessutom göra egna program för olika saker via deras library.
opatagio

Inlägg av opatagio »

Sitter med PicoScope här med, framförallt att man kan trycka på mellanslagstangenten för att "pausa" allt och slippa sitta och leta efter en liten knappfan som på ex Tekntronix.

Sedan är det allmänt bekvämt när platsen tryter på skrivbordet och man har en liten PicoScope hängandes under men bara proben som sticker fram.

Bästa för pengarna? För mig har det varit ovärderligt vissa dagar, mindre bra andra dagar. Men av någon anledning så tar jag väldigt sällan fram Tektronix utan sitter här och smeker PicoScopet under bordet.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Vilket trevligt förhållande du har med ditt Picoscope!

Ja, jag ska kolla mer på dessa! Det skiljer sig markant på priserna hos ELFA. Det var lite sämre ingångsdata på de billigare.
Skriv svar