Så länge man håller sig till QVGA och liknande upplösningar är det nog inga problem (speciellt inte med en STM32F429).
Vi har ett projekt där vi driver en 800x480-display direkt från TFT-kontrollern i en F429, och då börjar det bli vissa problem. Vi behöver iaf 16 BPP för den grafik vi gör, så du får en framebuffer på 750kbyte som ska visas i minst 55Hz (en "rå" LCD-display glitchar om frameraten blir för låg), ger en datatakt på runt 40Mbyte/s. Externt SDRAM klara i bästa fall runt 80MByte/s (32-bitars buss osv), så man får trixa rätt rejält för att hinna med både uppdatering av skärmbilden och att rendera ut den till LCDn.. Och är man inte försiktig när man använder bandbredd så blir den interna läs-FIFOn för TFT-kontrollern tom och man får en glitch i displayen.
Är tillbaka till den gamla goda tidens grafikprogrammering med cykel-för-cykel optimering, skriva saker under HSync/VSync (nästan bara VSync i vårt fall) osv.
Enkelt grafikbibliotek för embedded?
- lillahuset
- Gått bort
Re: Enkelt grafikbibliotek för embedded?
Nu har jag portat det som fanns till Allegro 5.0 så nu går det att köra på PC "oberoende" av valt OS. Senare i veckan blir det lite städning och analys av varför visning av fyllda cirklar och rektanglar blev så segt. Det har jag inget minne av att det var med Allegro 4.?. Men det kanske bara är minnet. Mitt alltså.
Nästa steg blir att testa på en STM32F429 så får vi se...

Nästa steg blir att testa på en STM32F429 så får vi se...