
Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)
Re: Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)
Det står endast 380V vad jag kan se på motorerna 

Re: Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)
Öppna anslutningsboxarna och fota dem. (brukar sitta ett schema i locket på dem också)
Re: Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)
Svarvmotorn ser ut som en Dallanderkopplad två-hastighets motor, används bägge hastigheterna på svarven? Isåfall blir det nog bara skit om du matar den med 230v och byta motor till en 400v med VFD blir inte heller så bra. Du tappar vridmoment om du ska köra motorn inom samma varvtalsområde som två-hastighets motorn.
Re: Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)
Nja, inte om man kör den med DTC och överfrekvens. Men då behövs ju 400V trefas.
Re: Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)
Aha, så med DTC får man fullt vridmoment utan återkoppling?
Gäller det bara från nom frekvens och neråt eller behålls vridmomentet även vid frekvenser över 50Hz och isåfall hur högt?
Gäller det bara från nom frekvens och neråt eller behålls vridmomentet även vid frekvenser över 50Hz och isåfall hur högt?
Re: Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)
Hela driftsområdet, omformaren styr ut motorn med konstant vridmoment.
Re: Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)
Här är kablarna som de kommer ur motorn:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.