Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Adam.h

Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Adam.h »

Hej, jag behöver lite hjälp med mitt elektronikprojekt och jag vill lära mig så skriv gärna ut formler ni använder och länka gärna till källor och annat, böcker som internet. Tanken är att kretsen ska fungera som en typ av timer med maxtiden 99 minuter och 59 sekunder. Har ni andra tips eller kommentarer är jag idel öra. :)

Resistor till bas
Vilken resistor ska jag välja till mina transistorer för att se till så att de är helt av och på?

Spänningsregulator
Ska jag ändra eller lägga till någon komponent till min spänningsregulator?

Transistorförstärkare
Ska jag ändra något och vilka värden ska jag ha på mina motstånd eller ska jag tänka om helt?

Programmerare
Jag har en PicKit2 och skulle vilja bygga in en header för programmering men vet inte riktigt hur jag ska koppla den och vad som behövs.

Kristall
Hur exakt är den inbyggda oscilatorn ungefär? Om jag skulle behöva en extern kristall hur kopplar jag den?

KiCad
Vet någon om man kan få KiCad att numrera mina komponenter i eeschema. Exempelvis så det står R1, R2, C1 o.s.v. istället för R? och C?

Många frågor men jag hoppas att det inte är allt för rörigt
Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av lillahuset »

Jag har alltid fått nummer på komponenterna i Kicad.
Adam.h

Inlägg av Adam.h »

Lustigt, måste ju nästan ha missat någon inställning?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Har du inte angett vilket nummer respektive komponent ska ha kan du få kicad att numrera automatiskt genom att köra "annotate".

Kolla in detta:

Edit: rättat stavning
Senast redigerad av carpelux 6 december 2015, 23:18:10, redigerad totalt 1 gång.
hawkan

Inlägg av hawkan »

En ikon alldeles till vänster om nyckelpigan - annotera. Tryck där.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Adam.h skrev: Resistor till bas
Vilken resistor ska jag välja till mina transistorer för att se till så att de är helt av och på?
Det beror helt och hållet på vilken transistor du valt och hur mycket ström som skall gå genom kollektorn.
Adam.h skrev: Spänningsregulator
Du får titta i databladet för den regulatorn du valt, det brukar finnas rekommendationer där hur man skall använda kretsen i fråga.
Adam.h skrev: Transistorförstärkare
Ska jag ändra något och vilka värden ska jag ha på mina motstånd eller ska jag tänka om helt?
Tja, det beror ju på vad du vill uppnå, normalt brukar det räcka med en enkel drivtransistor, och inget mer.
Adam.h skrev: Programmerare
Jag har en PicKit2 och skulle vilja bygga in en header för programmering men vet inte riktigt hur jag ska koppla den och vad som behövs.
Om du läser databladet för processorn och instruktionerna för programmeraren konmer du fort fram till att du behöver 5 signaler:
Vdd, Vss, MCLR, PGC och PGD
Adam.h skrev: Kristall
Hur exakt är den inbyggda oscilatorn ungefär? Om jag skulle behöva en extern kristall hur kopplar jag den?
Står i processorns datablad
larsson

Inlägg av larsson »

Jag antar att PIC, liksom AVR, endast har pull-up inbyggt, inte pull-down, men jag har haft fel en gång förut.

Strömställarna är i så fall galet kopplade, dra dem till jord istället för plus och se till att du aktiverar pull-up på de två pinnarna. Alternativt behåll nuvarande koppling och lägg till externa motstånd (ner till jord) på ingångarna, runt 10 kΩ borde funka.

Som det nu är kopplat kommer ingångarna att ”flyta” när ingen knapp är tryckt och du får störningar.

Den interna oscillatorn kan nog slå på ett par procent i värsta fall, på 100 minuter kan det alltså gå fel på ±2 minuter, hur kul är det på en skala...

Prova med 2,2 kΩ på basen till trissan. Eller byt ut transistorerna mot MOSFETar, t.ex. 2N7000, så kan du antagligen klara dig helt utan de fyra motstånden. Den leder fullt vid 2,5 V in tror jag och klarar upp till 100 mA, eller om det var 200.

Du testar väl på kopplingsdäcket först, eller kör du direkt till PCB?

Edit: Brytarna är ju kopplade till +9 Volt! Vid första trycket brinner kretsen..?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tänkte bara tillägga att motstånden bör sitta kvar om man går över till mosfet. Strömrusning från processorpinnen för att ladda mosfetens gate kan t ex hänga processorn. Om pinnen kan leverera 20 mA (som ex) så behövs ett motstånd R=U/I=5/0.020 = 250 Ohm så är det lugnt. Been there, done that fast på AVR.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

vss och vdd måste vara med också

Decimalpunkten DP måste ha en resistor annars brinner den upp.

Ta en 7805 regulator istället så blir det enklare. Regulator + 2 kondensatorer så är det klart

Swech
Nerre

Inlägg av Nerre »

Resistor till bas

Först måste du veta hur mycket ström det ska gå genom den när den är bottnad, d.v.s. Ic. Kan som exempel dra till med 5 A.

Sen tittar du på transistorns hFE, det brukar vara specat med en "minsta hFE". Vi säger att den är 200.

Då måste strömmen in på basen, Ib, vara minst Ic/hFE, d.v.s. minst 25 mA.

Sen måste du då veta vilken spänning då lägger på basen. Vi säger 5 V här.

Strömmen in på basen blir då Ib=(5-Vbe)/Rb. Du får en ekvation där du löser ut Rb.

Rb=(5-Vbe)/Ib = (5-0,7) / 0,025 = 172 ohm. Rb får alltså inte vara större än 172 ohm. Jag skulle troligen välja 100 ohm i detta fall.

Spänningsregulator

Har du kollat databladets exempel? Jag tycker det verkar saknas kondensatorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Resistor mellan bas och emitter för att stänga transistorer behövs bara - i detta schema - vid uppstart innan pinnarna på µC'n är ställda till utgångar. När PIC'en styr sin utgång till '0' vinner man väldigt lite ved att ha ett motstånd mellan bas och emitter.

Spänningsregulatorn ska ha några kondensatorer, minst en före och en efter. Storlek på dom beror på exakt typ av regulator men är det en 7805 behövs en (minst)10µF på ingången och en 10µF på utgången.

Vid PIC'en behövs en 100nF keramisk med korta ledare mellan VDD och GND-pinnarna. Ha gärna som regel att ha en 100nF per digital krets om det går, det är mycket värd att släppa "ibland"-strul pga. dålig avkoppling.

Kopplingen till högtalaren är väldigt konstig, jag tror att du har tänkt en del fel. På drivtransistorn har du två motstånd, ett mellan bas och emitter och ett mellan bas och kollektor, något som är onödigt.

Transistorn som drive sluttransistorn har du kopplat till inkommande 9V vilket även det är onödigt.

Så vad vill du uppnå? Att högtalaren kan skrika med ett ljud eller vill du spela musik? I båda fall bör du göra om kopplingen.
Adam.h

Inlägg av Adam.h »

Vill börja med att tacka för all hjälp, Mycket lärorikt särskilt för någon som mig som inte har någon koll. :)

Den automatiska KiCad annoteringen fungerade bättre än väntat, ändrade några för att det skulle bli mer logiskt.

Jag har gjort lite beräkningar samt val av komponenter vilket kommer nedan:
R7 - R14
4.5/0,01 = 450 Ohm (Ökar strömmen om den lyser för dåligt)

R15 - R18
R15 - R18 : IC = 0,08/180 = 4.44uA Rb = (4.5-0.7)/4.44uA = 8850 Ohm ~ 8k2 Ohm

Komponenter
Q3 - Q6: BC548B
Kristall = 32.768kHz (Använder timern för att hålla tiden)

C3 = 0.1uF
C4 = 1uF
C1 = 10pF
C2 = 1.6pF
C5 = 100nF

Frågor
Ska jag använda mig utav polära eller opolära kondensatorer till kristallen?

Fungerar min koppling av programmeringsheadern med en extern strömkälla med tanke på att processorn kommer ha ström från ett batteri?

Är det någon som vill länka något bra för hur man desinar en enkel transistorförstärkare. Som det ser ut nu kommer den bara användas för att spela upp enklare enformiga toner i en hyffsad volym för utomhusbruk. Hade tänkt använda en liten högtalare på 8 Ohm och 0.25W.

Funderingar
Kopplar man kondensatorer mot jord för att jämna ut eventuella strömspikar och strömdippar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Q2 är fortfarande väldigt dumt kopplat och R5 är bara i vägen.

Då nu nu skriver att kristallen är ett 32kHz kristall ska du nog kolla en del i databladet, du kör ju processorn på 5V och du kan riskera behöva ett motstånd mellan XCout och kristallen.

Dina knappar har knappast någon funktion om inte det finns intern pull-up.

C3 får mycket gärna vara en elektrolyt.

C5 sitter helt fel, ska sitta mellan GND och VDD.

Det ska vara ett 10k motstånd mellan VDD och -RESET (VPP).

D1 används enbart om du kommer att mata kretsloppet "baklänges" med 5V.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag tar risken att framstå som onödigt dryg. Hittar du polariserade kondingar på xxpF kan du ju testa. Annars får du nöja dig med opolariserade. :)
Adam.h

Inlägg av Adam.h »

Allt som har med förstärkaren att göra kan ni se förbi, inte min design och jag har inte den blekaste om hur man ska designa en transistorförstärkare.

Alla RBx IO har intern pull-up.

Vilket datablad ska jag kolla i för att ta fram motståndet för kristallen? http://www.electrokit.com/kristall-32-7 ... =price_asc Denna kristall har jag kollat på, är det serieresistans jag ska använda mig utav?

Rätta mig om jag har fel men är Vpp Reset, VDD plusmatning och Vss GND?

-lillahuset
Du var inte dryg du bekräftade bara något jag redan anat. :)

Tackar återigen för all hjälp och som sagt vet ni om några bra böcker eller liknande som går igenom mer praktiska saker så är det bara att skriva. :)
Skriv svar