Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)

Inlägg av hyperion »

Har lite frågor ang. hur jag ska koppla in en svarv som har en 3-fas motor samt en till 3-fas motor till en fräspelare som sitter på svarven, fast jag endast har 1-fas hemma.

Vill även kolla ifall det kanske rent av går att koppla om någon av dessa motorer så de går på 1-fas för det kan, vad jag förstår, vissa motorer göra?

Om man nu inte kan koppla om för att köra 1-fas så förmodar jag att jag behöver köpa två VFD:er för att kunna köra dessa? Har sneglat lite på en Omron MX2 VFD men vet inte exakt vilken modell jag ska välja (om det ens är en vettig VFD för ändamålet?)
Anledningen till att jag tittat på den är för att jag fått det tipset av en som kör en sån på sin svarv och vector drive samt bromsning av motorn via ett broms-motstånd är funktioner jag verkligen vill ha. I alla fall någon typ av bromsning.
Till fräspelaren behövs ingen broms så där kanske man kan komma undan med en enklare VFD?

Skulle jag bara köra antingen svarven ELLER fräsen så skulle jag väl kunnat köra endast en VFD och växla mellan men jag måste ha igång svarven samtidigt som fräsen för matning bland annat så då blir det väl två separata VFD:er?

Jag har själv aldrig hållit på med "starkström" när det gäller annat än något enstaka vägguttag eller lampsladd :) Vill modernisera svarvens elsystem när jag ändå håller på. Det är ju inte så mycket el, ett nödstopp, en ON-knapp med grön ljusindikering, en OFF-knapp med röd ljusindikering. Resten körs väl via de båda VFD:erna med on/off för varje motor och rotationsriktning samt hastighet?

Skulle uppskatta tips, idéer och förslag väldigt mycket. Vill se till att få detta så bra som möjligt.

Här är en bild av motorplåten (eller vad det kallas :) ) för svarven:
DSC_2773.JPG
Och här en bild på motorplåten på fräspelaren:
DSC_2778.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Lite 3-fas motorfrågor, VFD tips osv. (svarv)

Inlägg av TomasL »

Generellt sett är det ingen bra ide att köra omriktare på gamla motorer, finns stor risk för att man får genomslag i lindningarna samt lagerhaverier.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jasså? Även om man inte kör de över 50hz?
Jag har ett annat alternativ som jag inte gillar men det är att sätta upp ett 3-fas uttag vid elcentralen som sitter vid ytterdörren och sen koppla in en skarvsladd när jag ska använda maskinen men det känns inte alls så skoj :(

Plus att en VFD har fördelar som bromsning, hastighetsstyrning med mera med mera.

Dock är de ju inte gratis heller. Och kan man inte köra de på mina äldre motorer så är det ju inte så bra alls...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Byt motorer till 3-fas 230 så kan du styra med VFD.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Det är inte motorer med några standardfästen så det går inte bara att byta motor utan större bekymmer tyvärr.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Lämplig adapter så löser man det hela.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet är att en omriktare levererar en massa övertoner, detta gör att man kan få överslag i lindningarna, pga den extra värme som bildas.
Lagerskador är inget ovanligt fenomen i omriktardrivna motorer, och beror på att motorns rotor inte är tillräckligt jordad, utan läckströmmar slår igenom lagren och förstör dem.
Det är rätt vanligt att man isolerar lagren så rotorn inte kan jordas via lagren.
Beträffande motorlindningarna, så bör man använda motorer med förstärkt isolering.

Med det sagt, jo det kan säkert gå alldeles utmärkt att sätta omriktare på gamla motorer, det behöver nödvändigtvis inte hända nånting.
Men man skall vara medveten och inte bli förvånad, om man får problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

hyperion skrev:Det är inte motorer med några standardfästen så det går inte bara att byta motor utan större bekymmer tyvärr.
Den första bilden verkar ju vara en standardmotor, den är ju i alla fall stämplad som sådan (M10)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är inte jordningen av rotorn som ställer till det utan asymetriska magnetfält som gör att man får ström genom rotorn, genom båda lagren rotorn och sedan statorhuset

löses enklast till att byta bakre lagret till en med keramiska kulor i

var en hel del bekymmer när man började köra spindelmotorer med frekvensomriktare
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja problemet uppkommer iom att kullagren "jordar" rotorn i bland och ibland inte, och då blir det överslag i lagren och kulornas yta samt ytan på lagerbanan kan få skador vid dessa genomslag.
Man kan lösa det genom extern jordning av rotorn med en borste, eller isolerade lager
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ok, då kanske det får bli en skarvsladd helt enkelt. Blir ju klart billigast iaf.

Hur är det med kontaktorer och motorskydd osv? Jag kan inget om sånt men har ju sett att det finns saker som heter så och det kanske är något jag borde kolla mer på? Kan ju även koppla tillbaks befintligt elsystem som endast tagits bort för transport.

Mycket bra information från er alla, tackar tackar! Vilken tur att man frågar innan man går o köper en VFD och kopplar in :)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tog några fler bilder av de båda motorerna i hopp om att någon vet om det finns några motorer som man kan byta ut dessa mot. Jag kan tänka mig att köra antingen 1-fas motorer eller nya 3-fas motorer som är gjorda för att köras med VFD utan att ta skada.

Motorn på svarven tror jag nog jag kan byta ut relativt enkelt genom att bygga om lite och göra egna fästen osv. Men man ska veta vad man ska välja för motor till att börja med :)
DSC_2780.JPG
DSC_2781.JPG
DSC_2783.JPG
DSC_2787.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Jag tänker inte säga emot att köra VFD på gammal elmotor kan förstöra lagren. De är oftast inte anpassade för VFD i rotortypen heller, men...

Kan säga att jag har kört VFD på ruskit gamla motorer utan problem på många år. Är det en maskin för hobby så spelar det ingen roll i min mening, byta lager vart 5e år gör jag gladeligen för de fördelar en VFD har på till exempel en svarv.

Sen är det ju en annan fråga om dessa motorer ens kan kopplas på trefas 230. Fick inte upp bilderna på märkplåtarna. Men om det går så säger jag kör!
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag trodde man kunde koppla in alla "vanliga" 3-fas motorer till en VFD som kör 240V ut bara att man får lägre effekt ur motorn? Men så är det inte eller?
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Om det står något om Y/D 400/230V på märkplåtarna så bör det fungera med en enfas VFD med D kopplad motor.

Ser iof ingen anledning till att det skulle sitta någon annan motor där än en som är anpassad för YD 400/230V, ingen industrisvarv som går på 700V direkt... :P
Skriv svar