Jag körde dubbla weber 45 or ett tag i min ascona, 170 hp gav den motorn på 2L, ganska moderat trim.
Jag märkte en väldigt stor skillnad på längden på trattarna (Inte samma sak som längd på insug) där korta trattar gav mycket hästar på höga varv och långa trattar gav fint bottenvrid.
Samma sak gäller ju insug.
Det som alltid glöms bort i dessa sammanhang är att 300 hästar inte är 300 hästar på låga varv, där har man vridmoment...
Det man vill ha är enormt vrid upp till en viss RPM och därefter tar hästarna vid.
Ordna justerbara rör du, så får du en fin motor på köpet:)
/B
Styra insuget på en bilmotor mha varvtalet
Du borde kunna styra ett servo med den signalen, om inte avståndet mellan pulserna blir för långt på låga varv. En pulsbredd på ca 1 ms betyder att servot åker till ena ändläget och 2 ms i andra ändläget; 1,5 ms i mitten.Kristoffer Mårtensson skrev:Jag har också megasquirt, redan installerat.Jag kom på att det har dual table, alltså två mappar om man ska köra med dubbla spridare/cylinder. Så om man kör med enkla spridare får man en mapp som kan styra insuget, utsignalen är PWM.
Dock kan det bli en del intressanta fenomen när megasquirtet kompenserar pulsbredden baserat på luft-/vattentemp och lambda...
Kanske bättre att använda en mikrocontroller ändå.