Hej
Håller på och bygger en förstärkare i följande låda:
http://www.modushop.biz/site/index.php? ... uct_id=433
Någon här som jobbat med dessa lådor tidigare och har något bra sätt att få alla delar att sitta samman elektriskt så det blir möjligt att skyddsjord enheten. Vill även ha alla delar elektriskt förbundna för att få lite skärmning runt om.
Skyddsjorda eloxerad och lackad aluminiumlåda
Re: Skyddsjorda eloxerad och lackad aluminiumlåda
Ta bort eloxering/lack vid skruvarna och använd tagg brickor vid alla skruvar så får du DC kontakt mellan delarna och en hyfsad skärmning på lägre frekvenser
/Tobias
/Tobias
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22682
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Skyddsjorda eloxerad och lackad aluminiumlåda
Jo, dessutom får du ju kontakt i själva gängan (har för mig att den är gjord efter eloxeringsprocessen, men jag kan ha fel...), räcker att du slipar litet precis under brickan om du vill ha extra säkerhet om du inte vill ha fula slipmärken. Eller gängar upp ett nytt hål för jordskruven.
Jag har själv funderat att beställa lådor därifrån. Liknande chassin jag tittat på har varit ganska lätta att jorda.
Jag har själv funderat att beställa lådor därifrån. Liknande chassin jag tittat på har varit ganska lätta att jorda.
Re: Skyddsjorda eloxerad och lackad aluminiumlåda
Ska man följa reglerna för skyddsjord så får det inte finnas nåt isolerande på nån sida i förbandet. Ska du ha en genomgående skruv så behöver alltså båda sidor av plåten slipas/fräsas så det blir plåtrent.
Sen är aluminium en metall som kan deformeras lätt (kallflytning), så det behövs fjädrande element i förbandet.
När en plåt sitter fast sådär med flera skruvar så brukar man anse att ingen av fästskruvarna är acceptabel för skyddsjord utan det behövs ett separat förband för skyddsjord. Anledningen är att man enkelt ska kunna kontrollera alla skyddsjordsförband.
Så det optimala är alltså:
Borra ett hål.
Försänk utsidan av hålet (för att använda en försänkt skruv och samtidigt få plåtrent)
Planförsänk på insidan för att få plåtrent
Försänkt skruv från utsidan, taggbricka på insidan, ringkabelsko (helst med plana brickor på bägge sidor så den inte vrider på taggbricka eller mutter) och sen mutter.
I ringkabelskon har du då en gulgrön ledare för jord.
Alla såna ledare samlas sen i en punkt dit man också drar en ledare från apparatintaget/nätsladden. De ska sitta i en sån ordning att om man lossar på alla kabelskor så ska den som är inkommande skyddsjord sitta kvar till sist.
Jordpunkten kan vara en likadant skruv som beskrivs ovan, fast monterad i bakplåten. Den ska då vara rätt lång, så att man längst in (närmast taggbrickan) kan ha kabelskon för inkommande skyddsjord, sen en mutter, och sen utanpå den muttern alla andra kabelskor.
Om man tycker det är fult att sätta en försänkt skruv genom plåten får man sätta en panelfolie utanpå.
En fälla man måste hålla koll på är om man har flera muttrar på en skruv, då kanske två av muttrarna spänns mot varandra, men den inre spänner inte skruven mot plåten. Det gäller alltså att dra åt på rätt sätt.
En bättre lösning är troligen att sätta upp nån slags jordskena dit alla jordförband ansluts.
Sen är aluminium en metall som kan deformeras lätt (kallflytning), så det behövs fjädrande element i förbandet.
När en plåt sitter fast sådär med flera skruvar så brukar man anse att ingen av fästskruvarna är acceptabel för skyddsjord utan det behövs ett separat förband för skyddsjord. Anledningen är att man enkelt ska kunna kontrollera alla skyddsjordsförband.
Så det optimala är alltså:
Borra ett hål.
Försänk utsidan av hålet (för att använda en försänkt skruv och samtidigt få plåtrent)
Planförsänk på insidan för att få plåtrent
Försänkt skruv från utsidan, taggbricka på insidan, ringkabelsko (helst med plana brickor på bägge sidor så den inte vrider på taggbricka eller mutter) och sen mutter.
I ringkabelskon har du då en gulgrön ledare för jord.
Alla såna ledare samlas sen i en punkt dit man också drar en ledare från apparatintaget/nätsladden. De ska sitta i en sån ordning att om man lossar på alla kabelskor så ska den som är inkommande skyddsjord sitta kvar till sist.
Jordpunkten kan vara en likadant skruv som beskrivs ovan, fast monterad i bakplåten. Den ska då vara rätt lång, så att man längst in (närmast taggbrickan) kan ha kabelskon för inkommande skyddsjord, sen en mutter, och sen utanpå den muttern alla andra kabelskor.
Om man tycker det är fult att sätta en försänkt skruv genom plåten får man sätta en panelfolie utanpå.
En fälla man måste hålla koll på är om man har flera muttrar på en skruv, då kanske två av muttrarna spänns mot varandra, men den inre spänner inte skruven mot plåten. Det gäller alltså att dra åt på rätt sätt.
En bättre lösning är troligen att sätta upp nån slags jordskena dit alla jordförband ansluts.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22682
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Skyddsjorda eloxerad och lackad aluminiumlåda
Vad säger du om att montera tex ett rundbleck med flatsiftsanslutningar eller en skruvplint i bakkanten med försänkta skruvar och det som du sade, sedan använda den som minijordskena och ansluta till den med flathylsor (eller skruva fast med ringkabelskor, skulle vanliga skruvterminaler på mässings skena vara godkänt?) Skulle det duga om man bara tog en trätapp och limmade på en bit sandpapper och körde med en borrmaskin mot ytan där skruven skall sitta på insidan tills där blev blankt?
(Jag är litet nyfiken själv på detta om man skulle vilja göra det korrekt, har som sagt också tittat på liknande chassin)
(Jag är litet nyfiken själv på detta om man skulle vilja göra det korrekt, har som sagt också tittat på liknande chassin)
Re: Skyddsjorda eloxerad och lackad aluminiumlåda
Flatstift är lite lurigt, jordförband måste nämligen (enligt den tolkning vi hade när jag jobbade med provning) var gjorda så att de inte kan lossna för enkelt. Så ofta behöver ledarna förankras med t.ex. buntband så inte flatstiften skakar loss.
Samma gäller även skruvförband. Kabelskor ska vara den sort som klämmer både kardeler och isolering individuellt.
Samma gäller även skruvförband. Kabelskor ska vara den sort som klämmer både kardeler och isolering individuellt.