Jordning av skärmen i en skärmad kabel ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jordning av skärmen i en skärmad kabel ?

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej
Jag har en oljetrycksmätare och en givare som ska ha en skärmad ledning. Jag har fått lära mig att bara ena änden av skärmen ska jordas. Hela ledningen är 5 meter lång. Om jag gör en piggy-back på skärmen i ena änden så blir den ledningen ca 50 cm lång och kan fungera som antenn.
Finns det några negativa effekter med att göra en piggy-back på skärmen varsomhelst på utefter den 5 meter långa skärmade ledningen ?

Göran
kaalle

Re: Jordning av skärmen i en skärmad kabel ?

Inlägg av kaalle »

Skall du ha en skärmning som fungerar mot HF störningar så måste den vara jordad i båda ändar. 50 cm blir en hyfsad antenn på ca 600 MHz :D

/Tobias
Mindmapper

Re: Jordning av skärmen i en skärmad kabel ?

Inlägg av Mindmapper »

Göran Nilsson skrev:Hej
Jag har en oljetrycksmätare och en givare som ska ha en skärmad ledning. Jag har fått lära mig att bara ena änden av skärmen ska jordas. Hela ledningen är 5 meter lång. Om jag gör en piggy-back på skärmen i ena änden så blir den ledningen ca 50 cm lång och kan fungera som antenn.
Finns det några negativa effekter med att göra en piggy-back på skärmen varsomhelst på utefter den 5 meter långa skärmade ledningen ?

Göran
Nu får vi tänka efter lite! Har du 2 ledare + skärm, eller har du 1 ledare + skärm?
Om du har det senare alternativet ska skärmen fungera som återledare för att du ska få sluten krets. Du har då en osymetrisk matning där det framgår hur det ska kopplas. Vad jag menar är att oftast har sidan längst bort en kontakt eller en färdiggjord kontaktering som du inte behöver by dig om, eller bara kontaktera enligt kontaktens standard.

I det första fallet, när inte skärmen har någon funtion i kretsen så ska ena sidan av skärmen vara jordad med kortast möjliga anslutning på sidan närmast styrsystemet.
Skriv svar