1-wire störningskänslighet

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bobobo
Inlägg: 679
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

1-wire störningskänslighet

Inlägg av bobobo »

Hej
Jag undrar hur känsligt 1-wire kommunikation är i verkligheten?

Försökt att söka på nätet men hittar inte mycket konkreta siffror.
Står tex "avsett för kortare sträckor", "klarar längre sträckor än i2c", "känsligt för störningar" osv. men vad innebär det i praktiken?
Det finns ju många som hobby loggar sitt hus med 1-wire nät genom hela huset.
I en app.note från Maxim stod något om att hundratals meter fungerar om det är på en linje med korta stubbar, stjärnnät skulle undvikas. På ett annat ställe (privatpersons hemsida) stod att stubbar från bussen skulle vara max 50mm.

Färdiga 1-wire termometrar (såsom denna: https://www.m.nu/temperatursensor-tuffa ... p-252.html) har ju ofta några meter kabel, och det blir väl då längden på stubben från huvudbussen, dvs långt mer än 50mm.

Jag vill göra en loggningsprodukt att använda på jobbet så jag vill att den ska vara 98% stabil även om det inte är kritiskt med bortfall. Jag vill ansluta 2-4 tempgivare som den ovan till min "box" och ingen kontaktering utanför boxen, så det blir ju ett stjärnnät. Jag vill ha minst 2m kabel till givarna från boxen, gärna 5-8m. Miljön för detta är apparatrum med stora värmepumpar och ventilationsaggregat, ibland frekvensomriktardrivna motorer.

Kommer 1-wire att fungera i min applikation?
Zkronk
Inlägg: 1426
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: 1-wire störningskänslighet

Inlägg av Zkronk »

Det skickas ju med en CRC16-checksumma vid varje avläsning, skulle den inte stämma överrens med den beräknade summan är det ju bara att ignorera värdet och efterfråga en ny temperaturavläsning?

Men visst, allt för ofta vill man ju inte få störningar..
larky
Inlägg: 1103
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1-wire störningskänslighet

Inlägg av larky »

Om du tar partvinnad kabel och monterar givarna efter varandra på kabeln utan långa grenar så kommer det att fungera.
bobobo
Inlägg: 679
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: 1-wire störningskänslighet

Inlägg av bobobo »

Som sagt så vill jag ha varsin kabel ut från min box till varje givare.
Men vad menas med "utan långa grenar" ? Är det cm, m, eller km?
Lika okvantifierat som alla andra uppgifter på nätet....

Hur långa kan ledningarna vara ut från min box till resp. givare för att ha stabil funktion? Jag vill ha minst 2m men gärna 5m.

Möjligen kan jag tänka mig att ta kabel med fler ledare så att jag kan dra bussen ut och tillbaka i kabeln till varje givare. Men då måste jag byta kabel på givarna som går att köpa färdig kapslade...
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: 1-wire störningskänslighet

Inlägg av xxargs »

Det handlar om cm.

Använder man obalanserad system och kanske i situationen onödigt snabb kommunikation för jobbet så gör man det besvärligt för sig.

Till detta kanske industriell miljö och dessutom med frekvensomformare i lokalen så skulle jag nog vara tveksam att det fungerar med tillräcklig marginal, men prova du i sagda (värsta möjliga) lokal och mät antal misslyckade meddelande över en tid så ser du om det fungerar med tillräcklig marginal...

Fundera också lite varför man kör USB-hubbar och Ethernet-hubbar - det är av just orsaken att det går inte att köra i stjärnnät när man har snabb datatakt på ledningarna - det måste termineras med rätt värden i vardera ändarna på kabeln och tål inte att grenas av i stubbar (den första Ethernet (10BAS-2) med RG58-koax och BNC-kontakter så måste stub-längden mindre än 5 cm om det skulle fungera något så när säkert... och det finns orsaker varför denna koncept frångicks så fort det var möjligt)

Att hänga på stubbar och skapa stjärnnät fungerar om datatakten är väldigt låg - typ under 9600 Baud på seriesnöret - men jag är tveksam om det går att köra så långsamt på en 1-wire system...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-wire störningskänslighet

Inlägg av Icecap »

bobobo: med kabel till varje sensor blir det ett stjärnnät - och det fungerar inte.
Kommunikationshastigheten är inte ställbar varför längden på kabeln inte kan vara speciell lång.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 1-wire störningskänslighet

Inlägg av elf98 »

Använder du partvinnad kabel och en riktig 1wiremaster kommer det fungera utan problem upp till ca 50m om du bygger ett stjärnnät.

Vid längre nät måste långa förgreningar undvikas. Där långa är över 1-2m

Jag har gjort tester med rätt långa kablar (400m) och 30sensorer med 1m förgreningar där det fungerat.

Här finns mer information : http://forum.m.nu/guider-artiklar-how-t ... -t446.html

Totalt det senaste decenniet har jag sålt tusentals 1wirenät...
bobobo
Inlägg: 679
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: 1-wire störningskänslighet

Inlägg av bobobo »

Intressant stora skillnader i rekommendationer, från ett par cm till 50m... :)

elf, har du någon erfarenhet av hur störningsmiljö påverkar? (inne i frekvensomriktardrivna värmepumpar, kablar förbi stora kontaktorer 100A, osv)

Allt man kan läsa och även dina tester verkar handla om kapacitans och timing i nätet självt.


Tänkte använda DS2482-100+ master. (https://www.m.nu/1wire-expansion-module-p-677.html)
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 1-wire störningskänslighet

Inlägg av elf98 »

Betänk då att mina rekommendationer är baserade på att företagsmässigt ha jobbat med 1wire i snart i decennium.

Kapacitans och signalstudsar i förgreningar är det som generellt orsakar problem. Och timing en hänger ju ihop med kapacitansen.

Inte särskilt störkänsligt om partvinnad kabel används. Undvik att dra 1wirekabeln parallellt eller nära 230/400V-kablar så minskar risken för strul. Kompressorer som till/från kan störa rätt bra, men brukar sällan orsaka problem för temperatursensorer.
Skriv svar