Hej
har fått tag i ett par svarta bakelit telefoner, den ena med vev.
Skulle vara kul att få dom att fungera som lokaltelefoner.
Hur görs det enklast?
Förstärkare?
wiklis
Koppla ihop gamla bakelit telefoner till lokal telefon
Re: Koppla ihop gamla bakelit telefoner till lokal telefon
Det behövs väl bara en enkel spänningskälla så länge du kan nöja dej med att bara kunna påverka klockan i den andra telefonen från telefonen med vev ?
När jag var barn och hade ett spirande elektronikintresse hade jag tillgång till mycket telefondelar modell äldre (min pappa jobbade som tekniker på televerket) och byggde rätt många "snabbtelefonsystem" baserat på högtalare och mikrofoner från telefoner.. kolkornsmikrofoner är ju lite häftiga då man slipper förstärkare utan bara behöver ett batteri.
När jag var barn och hade ett spirande elektronikintresse hade jag tillgång till mycket telefondelar modell äldre (min pappa jobbade som tekniker på televerket) och byggde rätt många "snabbtelefonsystem" baserat på högtalare och mikrofoner från telefoner.. kolkornsmikrofoner är ju lite häftiga då man slipper förstärkare utan bara behöver ett batteri.
bara koppla ihop telefonerna med ett ficklampsbatteri i serie
Fanns ett projekt i AE som gjorde att man kunde koppla ihop ett modem och en fax för att använda faxen som printer. Slår man 5:an på den ena enheten så ringer det i den andra, dock kräver uppkopplingen pulsande enheter. Använder man den analoga delen tillsammans med en µP så kan man nog göra en liten växel.
/// Marcus
/// Marcus