MFM hårddisk problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis

MFM hårddisk problem

Inlägg av Platis »

Har en gammal XT-klon som inte hårddisken startar på, tips?

Har läst nåt nån gång om att dom gärna "klibbar" fast med tiden och att man kan behöva hjälpa igång dom! Hur gör man det? :humm:

Hur känsligt är det att öppna upp en sån här med tanke på typ damm och dyl?

Är fullständigt novis när det kommer till gamla HDD!
Användarvisningsbild
Henry

Re: MFM hårddisk problem

Inlägg av Henry »

Öppnar du den gör du mer skada än nytta såvida du inte öppnar den i ett renrum, just pga som du säger damm och då framförallt sådant du inte ser.

Lägga grejer i kyl eller frys har fixat problem ibland vad man läst då ev orsaken kan vara att grejer dras ihop av kylan och kan lossna eller nåt, dock inget jag direkt rekommenderar.

Skall som jag ser det annars läggas i en helt hermetiskt tät påse med så lite luft i som möjligt så det inte bildas kondens mer än vad som finns i påsen och sedan när den tas ut efter någon dryg timme eller så låtas värmas upp i påsen tills den inte alls är kall längre.

Om skriv/läs-huvudet fastnat kan ev ovan grej lossna det i bästa fall, men inget jag testat men som sista åtgärd kanske.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ja, dom klibbar med tiden, det är en åldringsbeteende som är mindre lyckad och har det väl börja klibba så fortsätter det och det kan fastna igen även om disken är avstängd en kort stund (har sett diskar där det räcker med en halvminut). Det är smörjmedlet på skivans centrumdel, vid landingszonen som skall förhindra att huvudet fastnar - med tiden får en helt motsatt effekt och håller fast huvudenas slädar mot ytan på samma sätt som passbitar hålls ihop när de väl är sammanförda.

En del gamla MFM har en synlig axelända som man kanske kan komma åt och försöka vrida på - andra har motorns rotor med 'outrunner' under kretskortet som man kanske kan komma åt att vrida på med en tops eller liknande - det hörs ofta en tydlig 'knäpp' när det släpper. (bl.a en minscribe 2.5" minns jag - den fick man jucka med en tops varenda gång den skulle startas efter en tid)

ibland kan ett varv i frysboxen ge så mycket spänningar av temperaturväxlingar att det släpper (ha det i en plastpåse och byt plastpåse till ny när den är kall innan det tas ut i värmen igen - allt för fukten...)

Nej, du skall helst inte öppna dessa om du inte skapar en mycket ren miljö utan damm först och mycket väl filtrerad luft som hela tiden trycker undan dammet, vart fall om du tänker ha disken igång längre än minuter till ett antal timmar för just diskräddning - största dammkällan är du själv och dina kläder. Förvisso är det inte riktigt lika kritiskt för damm i gamla diskar som moderna diskar - men de är fortfarande mycket känsliga.

öppnar man en hårddisk så är det oftast det sista skedet i en HD:s liv innan skrot - ja om det inte är väldigt rent och disken i sig rengjort noga innan det öppnas.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Tackar, tackar för infon och tipsen! Ska testa detta! :tumupp: :)

Hur funkade sådana där riktigt gamla "hårddiskar" typ till PDP/DEC minidatorer där man hissade ner en hel axel med flera skivor på? Är det samma teknik fast i större skala eller..? Mindre känsligt för damm och dyl? Lite offtopic men kul att få veta! :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Nu ska man inte slå på en hårddisk, men vi klappade ofta igång dom.
2pers, en som slår på datorn, en som håller i disken och klappar till den rejält i sidan.

De flesta gamla diskarna fastnade sådär på slutet av MFM-tiden. Och klappa var det enda man iddes göra. Men när de väl snurrade igång så märktes inget.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Man kan även utnyttja skivornas tröghet och snabbt rotera disken fram å tillbaka.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte att rekommendera, man kan slita av läs/skrivhuvudet om det fastnat.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Fick igång en ide-disk som stått still länge (I min Amiga 4000) härom månaden.

Jag såg att spänningen dippade (lite för mycket) när disken försökte starta.

Tror vi "vred" disken i luften för att utnyttja trögheten i skivorna för att komma loss, samtidigt lade jag på 12V från labbaggregatet
parallellt med befintlig 12V från datorns nätdel, det gjorde susen!

MVH: Mikael
Skriv svar