Hantera gemensamma pinnar för I2C och SPI

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Re: Hantera gemensamma pinnar för I2C och SPI

Inlägg av Xyzzy »

Är det storleken du är ute efter tipsar jag om nRF24LE1.
Är en NRF24L01 med inbyggd cpu.
Om du vill skulle jag kunna dela med mig av mina sensorer, har gjort ett litet labbkort där man löder på en
Bild
På ena sidan och har lite olika möjligheter att bestycka på andra.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Har du bild på det labbkortet?

Vad krävs sedan för att utveckla mot nRF24LE1?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Absolut, hittade ingen bild på telefonen men ska försöka komma ihåg i morgon, påminn mig gärna :-)

Det är en 8051-kompatibel microcontroller så gissar vilken kompilator som helst som stöder dessa skulle funka. Jag kör gcc.

Sen programmerare ska jag kolla upp vad jag kör. Är en linuxapplikation, men finns säkert för win också.

Det som krävs i hw är en usb till uart dongel, har för mig den kör bitbangad spi.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Shimonu skrev:Leker med HDC1008 och nRF24L01+ som bara har i2c respektive spi och skulle vilja trycka in de i ett litet paket om möjligt. Just HDC1008 är ett smidigt paket med temp- och fukt-mätning. Alternativt får jag köra BMP280 istället som har temp och lufttryck samt stöder spi, inte lika kul dock då lufttryck inte är lika spännande att se i hemmet.
Här har du en sensor som har både SPI och I2C
http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 8/PF260067
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

TomasL, den var intressant och jag ska överväga den men den hade lite tråkigt temperaturområde. Jag tar gärna emot fler tips.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det står ju inte vilket tempområde den mäter tyvärr.
Dock borde det ju vara typ -30 till +100 eller nått sånt.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Insåg att jag läste lite fort, jag tolkade det som att den hade 0.5 precision och mätområde 15 till 40 C men det var där den hade sån precision ;)

Hittade datablad: http://www.st.com/web/en/resource/techn ... 116291.pdf

Måste tolka det som att den klarar 0 - 60 C, vilket är bättre men det vore trevligt med minusgrader också.
Senast redigerad av Shimonu 1 december 2015, 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Om jag kollar i make-filen ser det ut som jag hade fel, kompilator verkar heta sdcc.
Flashprogrammet jag använder heter nrf24le1_flasher.

Återkommer vad hårdvaran heter och bilder på kortet...
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Jag använder en ft232rl för att programmera.
Jag köpte dock en billig på ebay och fick programmeringen sällan att fungera, tills en kompis insåg att det var piratchip och när vi bytt dem mot original fungerar de riktigt smärtfritt.

Bilder (ursäkta kvalitén) på ett naket mönsterkort och ett monterat med nrf och sensor (sht25?) för temp & luftfuktighet (I2C). Troligen är denna förberedd att matas med en lipo, men mönsterkort är även förberedd för knappcell. I2C finns även framdraget till resquepads i tanken att kunna löda in en liten oled. Även dht11/22 ska fungera via de fyra hålen längst ner på korten. Programmering via listen på sidan och Uart och laddning i hålen i mitten på kortet.
IMG_20151201_132522.JPG
IMG_20151201_132603.JPG
Edit, en gndpad är framdraget sa antennen på nrfkortet ska kunna kapas och montera dit sma el liknande för att ansluta extern antenn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Tack Xyzzy, jag ska ha det i åtanke. Det blir förmodligen inget den närmaste tiden, det känns mer som fas 2 i mitt projektande. Håller på sätta upp resten av miljön för att kunna ta emot sensorvärden och visa upp. Med min utvecklingstakt är det nog inte läge för mini-sensorer förrän en bit in på nästa år. Jag kommer tillbaka till dig när det börjar bli aktuellt.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Haha, då har vi samma problem...fast tvärt om, jag fixar hw kvickt men med sw lyckas jag inte få tummen ur riktigt. Står ju "2014" på korten men enda jag använt de till ännu är som enkel fjärr till ombyggd radiostyrd bil suck.
En kompis har dock ett par av dessa igång med temp etc, mot en nrf-usbtumme så de fungerar åtminstone.

Jag "är på g" med nått slags "intelligent hem"-projekt. Där mina ska skicka div sensordata till en Rpi etc, men samma här, hw börjar likna något men sw har jag bara börjat med...
Blir väl klart lagom till man blir tvingad till äldreboende :-S
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Mitt problem är nog att projektet blir så brett att jag jobbar mest med det som känns spännande för stunden. Jag ser ett problem och tänker ut en lösning, sen jobbar jag så långt att jag ser att det skulle funka och så var det inte så kul längre liksom. Jag har löst det fastän allting inte är igång :P Ibland är det jäkligt kul att sätta upp lite generell sw för en del hantering och plötsligt blir det kul att klura ut om man kan bygga ihop en zillion små sensor-pack som man kan slänga runt huset och se vad de säger.

Sätta upp något kommunikationsprotokoll tycker jag dock är jättetråkigt fortfarande men det kommer väl snart. Finns det möjlighet till typ JSON är det väl okej men när man ska bygga byte-strukturen själv blir det lite för pilligt.. :/
Skriv svar