Batterikonfiguration
Batterikonfiguration
Hej
Jag vill ersätta mina AA-batterier mot adapter men vet inte vilken volt och ampere jag behöver? Konfigurationen ser ut likt bilden. Tre batterier är seriekopplade och det fjärde separat plus.
http://forumbilder.se/ED6PO/dsc-0377.JPG
Jag vill ersätta mina AA-batterier mot adapter men vet inte vilken volt och ampere jag behöver? Konfigurationen ser ut likt bilden. Tre batterier är seriekopplade och det fjärde separat plus.
http://forumbilder.se/ED6PO/dsc-0377.JPG
Re: Batterikonfiguration
Varje AA-cell ger ung. 1,5V när det är friskt.
Har du alltså 4 i serie blir det 6V.
Strömmen beror på vad som drives men man kan också räkna efter hur länge de håller. Det information saknas dock totalt.
Har du alltså 4 i serie blir det 6V.
Strömmen beror på vad som drives men man kan också räkna efter hur länge de håller. Det information saknas dock totalt.
Har enligt skiss tre i serie, det ger alltså 4.5V? Såg lustigt ut med bara ett batteri på plussidan?
Jag är ganska tveksam till den skiss och hur den representerar verkligheten.
Precis, det går ju antagligen en ledning från övre batteriets plus till undre batteriets minus.
Jag har sett batterifack där det går ut tre ledningar till apparaten. T.ex. 0V, 4,5V och 6V. Men det är nog ovanligt. I få fall behöver adaptern lämna två spänningar.
Vad är det för något?
Om det är en digitalkamera kan det behövas en adapter på flera ampere, trots att medelströmmen är låg, då kameror kan dra hög ström just när de ska ta bilden.
Om det är t.ex. en våg behövs bara några mA.
Jag har sett batterifack där det går ut tre ledningar till apparaten. T.ex. 0V, 4,5V och 6V. Men det är nog ovanligt. I få fall behöver adaptern lämna två spänningar.
Vad är det för något?
Om det är en digitalkamera kan det behövas en adapter på flera ampere, trots att medelströmmen är låg, då kameror kan dra hög ström just när de ska ta bilden.
Om det är t.ex. en våg behövs bara några mA.
Kolla själva på länkad bild, tror inte jag skissat fel. Det är till en rörelsesensor med trådlös överföring till larm. http://forumbilder.se/ED6PP/dsc-0378.JPG
Det är tyvärr uppenbart att du skissat fel, då kretsen inte är sluten i din skiss. Titta på baksidan, eller utsidan av kortsidorna, så ser du nog den saknade länken.
Jag ser också att det bara kommer 2 sladdar från batterihållaren, så det är nog så enkelt att det ska vara ca 6V, enkel matning. Ström fortfarande okänd, men de tunna kablarna ger en fingervisning om att det inte handlar om ampere.
Jag ser också att det bara kommer 2 sladdar från batterihållaren, så det är nog så enkelt att det ska vara ca 6V, enkel matning. Ström fortfarande okänd, men de tunna kablarna ger en fingervisning om att det inte handlar om ampere.
Kanon! Hittade en tråd nästan omöjlig att se och då får jag 6V, antar att 0.5Ampere borde Räcka. Tack för hjälpen!