Elektronisk audioswitch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Elektronisk audioswitch

Inlägg av chille »

Snackade lite mer Dar303 här på forumet och efter den diskussionen bestämde jag mig seriöst för att jag ska bygga en digitalstyrd analog mixer, troligtvis moduluppbyggd där varje modul är till exempel en grupp ingångar. :)

Just nu är jag i idestadiet, håller på kolla lite på vad som är praktiskt möjligt att och vad det kostar. Ska rita lite blockscheman ikväll som jag slänger upp, så får ni se ungefär hur jag har tänkt det.

En sak som jag ännu inte löst är om det finns någon audioswitch, gärna med audiofilisk kvalite (8-)), som kan ta typ en ingång och slänga ut den på en (eller gärna flera) av åtta utgångar, eller vise versa. Finns ju till exempel 4051 och 4066, hur är ljudkvaliten i dessa?

När det problemet är löst kan jag börja skissa på själva designen hur modulerna ska vara uppbyggda, typ in/utgångar, eq's, kompressorer, filter, limiters, gates, routing osv.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

4066 är knappast klassade som "audiofiliska". Reläer är nog det du ska ha isåfall....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

chille:

Nämen sedär.. jag håller precis på att samla ihop komponenter till något sådant. :) Jag ska inte härmas, min blir nog rackmonterad och kommer inte ha så mycket effekter. Kanske filter och kompressor bara.

De som jag tänkt använda som audioswitchar är "Intersil CD22M3493E". Det är en full 8:12 crosspoint switch som klarar 50MHz. Köpt av sodjan. Datablad finns här. (På kretsen alltså, inte sodjan..) :D

Jag har även tänkt använda motoriserade potentiometrar från ElectricGoldmine. De är *mycket* bra. Nästan helt tysta dessutom. Enda nackdelen är väl att de bara är på 10k. Jag brukar föredra de som ligger runt 100k-200k ungefär.

Det ska bli mycket intressant att läsa om ditt projekt!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, schysst :)

Jag kommer inte ha någon form av interface alls, bara digital I/O till typ nån MIDI-controller eller nått, har ju lite motoriserade reglar med touch sensor från ALPS annars. Skulle ju bygga en MIDI-kontroller men jag fick aldrig klart de där små detaljerna på PCB:n så det blev aldrig något, annars har jag i princip alla komponenter hemma :)

Problemet med videoswitchar är att de är så attans dyra, fick tips om den här till exempel, men den kostar typ $90 ( Lär ju gå åt några stycken om man ska ha en flexibel mixer.

Jag har funderat på om man inte skulle bygga en egen med hjälp av VCA:n jag tänkte använda, som för övrigt heter THAT2180 och enligt dar303 ska vara ett av de bättre alternativen, dessutom verkar de bara kosta typ 30kr/st vilket är helt okej pris.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Wow! jag vill också vara med! Om det finns frågor kring MIDI har jag mixtrat rätt mycket med det

Kanske flytta tråden till projekt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det finns en projekt-tråd. Här hittar du den. :)

MIDI-relaterade grejjer är alltid kul att få tips till.
Jag har en gammal tråd med MIDI-problem. Vill du kika så finns den här. Jag körde fast i det projektet. Hittade aldrig någon lösning tyvärr.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

jon_kanon: MIDI... kika på screenshotet i mitt projekt så får du se lite roliga MIDI-grejer :)

JimmyAndersson: Äh... låt farbror chille kika på det så ska du få se att det är piece of kaka. Är på väg hem nu, kollar när jag är hemma :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter fint. :D
Skriv svar