carpelux skrev:Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan. Googlade lite och fick rådet att göra en uppdatering genom att köra "apt-get update" och sedan "apt-get upgrade".
Hurra Hurra
Det fungerar efter gjort "apt-get upgrade" på en Pi1 B och kunde nu boota med det uppgraderade SD-kortet på en Pi2 B.
Då borde det ju räckt med att uppdatera kerneln och inte varenda paket.
Min tanke var ju att om man inte har kört apt-get update && apt-get upgrade på så länge att man inte har senaste kerneln så beror det kanske på att man vill undvika att uppdatera grejerna för att saker riskerar att sluta fungera.
Jag har haft gamla burkar som jag inte velat uppgradera på grund av såna anledningar (t.ex. att jag inte orkat sätta mig och göra om konfigurationen bara för att nyare versioner har en helt annan struktur på konfigurationen).
Då vill man ju inte göra mer än vad som verkligen krävs för att få igång grejerna.
Till förvåning fungerade min applikation rakt av. Den har mest shell-script, lite c-code, cgi-script, ett antal andras komponenter som OWFS, rddtool, sftp, Apache, mfl
Debian-baserade distributioner idag har rätt bra ordning på detta då de jobbat hårt på att försöka separera medföljande konfiguration från användaranpassad.
Läser man diverse howto-sidor så skriver de om filer man ska ända, men kollar man under /usr/share/doc/<paketnamn> så hittar man ofta info om att "anpassningar av konfiguration gör du i filen xxxxx som inkluderas som default av medföljande konfigurationsfil".
Detta gör att det är mycket enklare att flytta med anpassad konfiguration till nya versioner. Förr fick man ofta sitta och jämföra sida vid sida. Det är därför det varit gamla burkar som jag varit tvungen att låta bli att uppgradera.
Men det är lite liknande på mobilen idag tycker jag, har en handfull appar som jag vägrar att uppgradera eftersom de gjorts om så de nya versionerna inte funkar lika bra som de som jag kör.