Är Raspberry Pi 1 B, Pi 1 B+ och PI2 B mjukvaru-olika?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Oltronix

Är Raspberry Pi 1 B, Pi 1 B+ och PI2 B mjukvaru-olika?

Inlägg av Oltronix »

Har försökt kopiera en image av från ett SD-kort till ett annat kort. Detta för att slippa göra om hela installation av allt jag behöver till appliktationen.
Det fungerar om jag kör på samma Rapsbarry Pi typ. Tex Pi1 B till annan Pi1 B, men inte Pi1 B till Pi1 B+.
Jag förstår inte om felet ligger i SD-korten, Kopieringsättet eller Rasberryn.

Så här gör jag.
1. Kopiering av source-kort:
sudo dd bs=4M if=/dev/sdb of=pi151125.img
2. Bytt till nytt kort, destination-kort med 2 gamla partioner:
umount /dev/sdb1
umount /dev/sdb2
sudo dd bs=4M if=pi151125.img of=/dev/sdb

Jag kanske skulle formaterat destination-kort istället för att göra umount av de gamla partitionerna
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Är Raspberry Pi 1 B, Pi 1 B+ och PI2 B mjukvaru-olika?

Inlägg av lillahuset »

Nej, dd dödar allt. Det är därför man ska tänka en extra gång när man använder dd.

Personligen trodde jag alla RPi gick på samma image men det var bara ett antagande.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad är det som inte fungerar med det nya kortet? D.v.s. hur vet du att det inte fungerar? Händer ingenting eller får du nåt felmeddelande?
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Pi1 B+ bootar inte. Inget händer på HDMI. Den gröna LEDen blinkar till en sekund sedan helt svart. Inget mer händer, helt svart förutom röda att LEDen lyser.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan. Googlade lite och fick rådet att göra en uppdatering genom att köra "apt-get update" och sedan "apt-get upgrade".

I mitt fall visade det sig vara så att mitt sd-kort som jag klonade till var lite mindre än källan, så filsystemet vart korrupt och därmed kunde den inte montera root fs. Något jag såg när jag släpat fram skärm och tangentbord. Så jag vet inte om det var en lösning att uppdatera, men å andra sidan skadar det ju inte heller.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Var skall "apt-get update" och sedan "apt-get" uföras? På Rasperry source-systemet eller systemet där man gör "dd"?

Mitt source SD-kort är på 8GB och destination SD-kort är på 16GB. Har tyvärr inget extra 8GB kort att testa på men tänkte införskaffa ett för att se om det blir någon skillnad.

Löste "apt-get update" och sedan "apt-get" ditt problem?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Du gör uppdateringen på den raspberry som är fungerande och som används som källa. Du behöver använda sudo också om du är inloggad som pi. Alltså "sudo apt-get update" och sedan "sudo apt-get upgrade". Det kan ta sin rundliga tid att hämta hem uppdateringarna och givetvis måste du ha en uppkoppling till internet för att det skall fungera.

Om det hjälpte i mitt fall vet jag inte, eftersom mitt problem bestod i att det klonade kortet var korrupt pga det var för litet. Det är ju inget som du har problem med då ditt destinationskort är 16 Gb.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men apt-get uppdate & apt-get upgrade kommer ju bara att uppgradera alla installerade paket?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Precis, och därmed ge kompatibilitet med de nya modellerna.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Aha Jag har utgått från att alla modellerna av Rasperry Pi vart SW-kompatibla. Så är altså inte fallet!

Hur blir det bakåtkompabiliteten? Kan jag använda image som fungerar på Pi2 B på en Pi1 B?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Det fungerar med bakåtkompabilitet, det har jag testat.

Som jag skrev tidigare kan jag inte gå i god för att det verkligen hjälper med uppgradering, eller att det skiljer i mjukvarukraven för de nya modellerna. Det var bara något jag hittade vid googling, innan jag felsökt och hittat mitt egentliga problem. Med det skadar ju inte att uppdatera och sen testa.
Nerre

Inlägg av Nerre »

carpelux skrev:Precis, och därmed ge kompatibilitet med de nya modellerna.
Men exakt vilka paket menar du det skulle vara som gör att kortet inte ens bootar i nyare modell?

Bootladdaren (som väl inte ligger på SD-kortet utan i grafikkretsen) borde väl läsa in kernel och initrd från kortet i alla fall?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Läs vad jag skriver i inlägget ovanför ditt.

Edit: det var detta jag googlade upp vid tillfället: http://everyday-tech.com/update-your-ra ... bian-base/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Utan minsta förklaring av vad som är det direkta problemet så tycker jag det luktar ormolja.

Som jag skrev så borde boot-processen i alla fall läsa in kernel och initrd från kortet. Sen om kerneln möjligen inte är kompatibel så det hänger sig där är en annan femma, men innan kerneln börjat exekveras är det ju bara den i pajen inbyggda bootladdaren som körs och den måste ju fungera.
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Jag har testat att flytta uppdaterade installationer av Rasbian mellan olika generationer av B (aldrig ägt en A), det
har hittills fungerat.

Däremot så verkar inte alla SD-kort funka i alla versioner, något som fått mig att tro att jag fått DOA-enheter ibland.
Men, det 8GB no-name kort som Farnell förut skickade med tillsammans med Raspberry verkar dock som det fungerar i alla enheter.

Mer info här:
http://elinux.org/RPi_SD_cards#Working_ ... g_SD_cards
Skriv svar