Jag skulle vilja att mitt pic project ska kunna mäta hur mycket Ampere det drar i realtid. Finns det någon IC för det eller nått ? Några förslag ?
(jag vill alltså ha in den datan i pic:en)
/Mvh Peter
Mäta Ampere med en microcontroller
Ska du mäta stora strömmar så kanske halleffektssensorer är att föredra. Jag använde några för att logga strömförbrukningen i båten. http://www.elektronikforumet.com//forum ... hp?t=10183
Man tackar för alla tips
Ska va till mitt gps-styrda rc-båtsproject. Håller på att vidare utveckla det projectet, större glasfiberskrov, en flashlite 186-dator, trimble gps-modul, class1 bluetooth, osv...
Max 2 A, skulle jag gissa på med fullgas.
Just nu består den av följande. En rc-båt, victory ep700, en gammal 16F84, en kompass-modul, en garmin etrex venture (lite lamt), två fartreglage. Den kan åka en förprogrammerad rutt som man lägger in i hand gps:en.
Max 2 A, skulle jag gissa på med fullgas.
Just nu består den av följande. En rc-båt, victory ep700, en gammal 16F84, en kompass-modul, en garmin etrex venture (lite lamt), två fartreglage. Den kan åka en förprogrammerad rutt som man lägger in i hand gps:en.
Nja, blir det inte mer än 2 A? acken brukar väl ta slut ganska fort?
Säg att du har ett ack på 2000 mAh och du kör slut på batteriet på 10 minuter. Då drar den 2Ah * 60min/h / 10min = 12A. Det är ju en ganska stor ström, så du måste använda ett väldigt litet motstånd om du inte ska få en massa förluster.
Säg att du har ett ack på 2000 mAh och du kör slut på batteriet på 10 minuter. Då drar den 2Ah * 60min/h / 10min = 12A. Det är ju en ganska stor ström, så du måste använda ett väldigt litet motstånd om du inte ska få en massa förluster.
Senast redigerad av bearing 24 mars 2006, 15:01:47, redigerad totalt 1 gång.