Vilken förstärkare ska jag köpa till högtalaren?
Vilken förstärkare ska jag köpa till högtalaren?
Hej!
Jag har byggt en vaknaupplampa som sänder en signal till en trådlös dimmer (433 mhz) och den dimmern tänder upp en 115 watts lampa under 30 min. Lampan har även en RTC och LCD.
Snickrade ihop apparaten under 2 dagar. Nu fattas det bara att förstärka ljudsignalen. Lampan kan även spela musik igenom ett SD-kort som är laddat med pirat.
Det är en vanlig MP3 spelare som går igång direkt när den får soppa! Men det är en såndär 3.5 mm ingång Aux eller vad det heter. Jag vill ha tips på en förstärkare (ställbar via pott) som kan förstärka signalen till en 8 ohm, 0.2 högtalare. Hoppas den ska räcka för att väcka live ur mig på marran.
Mellan högtalaren och förstärkaren sätter jag dit en 2222A trissa som ska fungera som ett relä. Musiken ska ju rulla på hela tiden i mp3spelaren.
Så vad tror ni?
Enkel förstärkare. Synd bara att jag slängde bort gammla fysikböcker. Fanns ett recept där på enkel förstärkare med en transistor.
Jag har byggt en vaknaupplampa som sänder en signal till en trådlös dimmer (433 mhz) och den dimmern tänder upp en 115 watts lampa under 30 min. Lampan har även en RTC och LCD.
Snickrade ihop apparaten under 2 dagar. Nu fattas det bara att förstärka ljudsignalen. Lampan kan även spela musik igenom ett SD-kort som är laddat med pirat.
Det är en vanlig MP3 spelare som går igång direkt när den får soppa! Men det är en såndär 3.5 mm ingång Aux eller vad det heter. Jag vill ha tips på en förstärkare (ställbar via pott) som kan förstärka signalen till en 8 ohm, 0.2 högtalare. Hoppas den ska räcka för att väcka live ur mig på marran.
Mellan högtalaren och förstärkaren sätter jag dit en 2222A trissa som ska fungera som ett relä. Musiken ska ju rulla på hela tiden i mp3spelaren.
Så vad tror ni?
Enkel förstärkare. Synd bara att jag slängde bort gammla fysikböcker. Fanns ett recept där på enkel förstärkare med en transistor.
- prototypen
Re: Vilken förstärkare ska jag köpa till högtalaren?
Det enklaste och billigaste är så kallade datorhögtalare, finns från de med dåligt ljud till mycket bra.
Protte
Protte
Har du testat att fråga google? Det finns massor av små förstärkare och teori om hur de funkar. Kolla runt lite och testa bygg lite, utforska ämnet så är man sig bäst.
- prototypen
<<<Mellan högtalaren och förstärkaren sätter jag dit en 2222A trissa som ska fungera som ett relä. Musiken ska ju rulla på hela tiden i mp3spelaren.>>
det där fungerar väldig dåligt.
bättre du nyttjar en trissa att bryta drivspänningen
protte
protte
- anders_bzn
- Kontakt:
Syftet är att om musiken rullar på hela tiden så byter den låt då och få.prototypen skrev:<<<Mellan högtalaren och förstärkaren sätter jag dit en 2222A trissa som ska fungera som ett relä. Musiken ska ju rulla på hela tiden i mp3spelaren.>>
protte
Men menar du om jag satt en trissa mellan högtalare och mp3-spelaren så kommer det ändå låta oavsett om trissan får spänning eller inte?
- prototypen
kommer väl troligen att vara tyst eller låta väldigt illa, men prova, du är ju den typen som ska prova även om alla säger att det är fel.....
Transistorn är mest för likström medan signalen till högtalaren är växelström.
Protte
Transistorn är mest för likström medan signalen till högtalaren är växelström.
Protte
Testade nu. Blev mycket dåligt ljud.
Tack för infon.
Jag bryter spänningen till en förstärkare!
det måste fungera.
Tack för infon.

Jag bryter spänningen till en förstärkare!

- prototypen
Vad tror du om denna?
http://www.electrokit.com/forstarkare-1-6w.46100
Jag är ingen person som konstruerar elektronik. Jag kan bara sätta ihop delar med grundläggande ellära.
Lite bygger jag själv också, men alltid från recept.
http://www.electrokit.com/forstarkare-1-6w.46100
Jag är ingen person som konstruerar elektronik. Jag kan bara sätta ihop delar med grundläggande ellära.
Lite bygger jag själv också, men alltid från recept.
- prototypen
Jodå, kommer att producera en hel del ljud, det är ju en lite krets så det blir nog bara 1 watt ut.
Men att vakna till är den säkert tillräcklig.
P
Men att vakna till är den säkert tillräcklig.
P
Tackar för hjälpen. En sådan ska införskaffas.
- prototypen
Köp en volympot (logaritmisk) också 10 kΩ är ganska lagom
Det har jag redan. Jag köpte en som följde med en pott.