Partycooler som inte startar om vid strömavbrott

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonteB

Partycooler som inte startar om vid strömavbrott

Inlägg av JonteB »

Hej, jag har köpt denna kyl och skulle vilja kunna fjärrstyra av/på med tellstick eller timer. Den startar tyvärr inte utan att man manuellt klickar på dess startknapp på framsidan - ej heller behåller den inställda kylgrader i minnet efter strömavbrott. Finns det någon här som har erfarenhet av att bygga om kyl eller t ex A/C till att starta automatiskt efter strömavbrott?
Kylen i detta fallet är en https://www.netonnet.se/art/hemhushall/ ... 4910.9418/

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Henry

Re: Partycooler som inte startar om vid strömavbrott

Inlägg av Henry »

Varför behöver du styra den av och på som du menar? Temperaturen ställes ju in med kontrollpanelen.

Att den inte behåller inställningarna efter strömavbrott är nog en del bök att få ihop utan att veta hur den är byggd om man skall gå den vägen annars är det nog inte så mycket val än är fixa en lite stöddig UPS som kan starta kylkompressorer.
JonteB

Inlägg av JonteB »

Hej,

Jag vill även kunna behålla tempinställningen eller sätta något lägre standardvärde än 8C. Hade man kunnat bygga in strömförsörning så den klarar några timmar utan nätström till drift av elektroniken och styra inkopplingen av enbart komporessorn mha en tellstick hade man ju nästan varit i hamn. Där finns ett enklare el-schema i botten av tunnan om jag inte är helt fel på det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kasta ut den befintliga elektroniken mot något som du har kontroll på, koppla in tempgivare, lagra värden i EEPROM (ofta intern i tex PIC)

kompressorn kan startas mha kontaktor/relä då dessa i regel är av ON/OFF-typ
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Så länge det inte är en kapillärrörsgivare, vilket det inte bör vara då du säger att den tappar minnet, så kan man ju helt enkelt trimma om givaren istället.
Så när den tror att det är 8 grader så är det egentligen 4 eller vad man nu vill ha.

Antingen vridpot parallelt över givaren eller en i serie, beroende på vad där sitter för givare.

Att det skulle sitta något digitalt avläst i den ser jag som ytterst osannolikt, på tok för dyra...
Skriv svar