Enkel voltmeter, mäta båda polariteter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Enkel voltmeter, mäta båda polariteter

Inlägg av bos »

I verkstan har jag ungefär en miljard batterier, väggvårtor, laptopladdare etc liggandes. Att manuellt med en voltmeter sitta och testa dem en och en (för att se om de ger ut avsedd spänning) är ett drygjobb som heter duga, så jag håller på att svänga ihop en busenkel voltmeter i form av en PIC + lite LED-segment och diverse adaptrar. Tanken är att det bara ska vara att plugga i batteri/väggvårta i enheten och få upp spänningen. Absolut inget avancerat.

De flesta väggvårtor och laptopladdare beter sig som förväntat ("plus i mitten") men det finns vissa som har omvänd polaritet. Det är inte många, men jag vill fånga upp även dessa.

Se bild på schema. På RA0 har jag en spänningsdelare för inkopplad spänningskälla med normal polaritet. Läs av i ADC och skriv ut på LED-segmenten. Tanken här är att om spänningen mäts till 0 så ska istället RA1 mätas. Där har jag kopplat samma men istället vänt på spänningsdelaren, ... vilket jag nu när jag skriver det här inlägget inser att det inte kommer tillföra nånting alls eftersom motstånden inte är polaritetsberoende.

Nåja, TANKEN med schemat var iallafall att om RA0 visar 0 volt så mät på RA1 där polariteten är omkastad. Är det 0 även där så är det ingenting som har kopplats in.

Istället för "Har jag kopplat rätt?" frågar jag istället "Hur ska jag koppla så att jag kan låta RA1 mäta 'på andra hållet'?".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Enkel voltmeter, mäta båda polariteter

Inlägg av Klas-Kenny »

Kanske inte svaret du vill ha men, vad är meningen med det här, vad för arbete sparar du på detta bygge istället för att bara använda en multimeter? :humm:

Bygg ihop någon liten adapter med ett gäng av de vanligaste uttagen på eller något åt det hållet, och koppla till multimetern, och så kopplar du in en väggvårta i taget såsom du tänkt. Visar multimetern negativ spänning är polariteten bakvänd, annars är den rätt.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det arbete o pengar o tid du lägger ner på ditt projekt
Kostar mer än en bra multimeter och som går att använda till mycket mer
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

@Klas-Kenny: Tanken med det här bygget är att även min fru ska kunna använda mätaren på batterierna till hennes Wii-controllers och liknande. Om jag så ens nämner "multimeter" för henne så kommer det där Onda Ögat fram och skrämmer mig till skäms-läge, så den vägen undviker jag så långt det går :D

En adapter med de vanligaste uttagen ska jag bygga så att det bara är att trycka in dem i mätarboxen.

@breflabb: Jag har allt material hemma i verkstan redan. Kostar mig inte en krona. Designar och bygger under dödtiden som går mellan kundbesöken.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<<<Istället för "Har jag kopplat rätt?" frågar jag istället "Hur ska jag koppla så att jag kan låta RA1 mäta 'på andra hållet'?".
>>>

Knåpa ihop en ideal likriktare så får du uC att alltid få ett positivt värde att mäta.
Med ett motstånd från batteripolen i megaohm klassen till en ingång kan du få dit polariteten också.

Om ni ska mäta batterier så måste man även lägga dit en belastning för att få konditionen på batteriet.

Min fru behärskar detta instrument och gör hon det så kan alla andra kvinnfolk göra det.
image.jpg
Om du ansluter sladdarna till batterihållare så är det busenkelt att mäta batterier.

Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

eller köp en panelvotmeter för någon hundring och stoppa in den i en lämplig låda.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ve ... 9-v-p48363
Nerre

Inlägg av Nerre »

Frun behöver inte veta att det sitter en multimeter inuti lådan. Fixa en låda med socklar/hållare/kontakter och sätt en multimeter att sköta mätandet bara.
Skriv svar