Inte direkt programmering men....

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inte direkt programmering men....

Inlägg av ebfr »

Undrar om det finns någon här som är bra på funktioner i Openoffice Calc?
Jag försöker åstadkomma ett fakturaunderlag (formulär) i vilket jag vill ha rullistor med arbetskoder (Åtgärd+beskrivning+pris).
Först ska det finnas ett val av objekt (4-5 olika) som bestämmer urvalet i rullistorna, sedan vore det bra att kunna välja en post som sedan automatiskt lägges till första raden i fakturan, nästa val i rullistan lägger sig i andra fakturaraden osv.
Raderna i fakturan ska se ut nånting så här:
Faktura1.JPG
Arbetskostnad; Placering; Benämning; Sedan ska man manuellt skriva in artikel + materielpris till höger.
Priset från vänstra kolumnen (arbetskostnad) summeras ner och förs över till högra kolumnen (materielpris) och summeras ner som vanligt. Det senare är inget problem men hur F-N hämta jag data från "arbetsprislistan"

All data har jag antingen i samma Calc-dokument eller så kan jag hämta från Openoffice Base där jag skapat en databas.
Finns det någon enkel lösning? Jag känner mig trög i huvudet! :oops: Verkar som om jag hamnat i en återvändsgränd.

HJÄLP! :?: :shock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Inte direkt programmering men....

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte det går att lösa utan nån form av programmering (typ makron).

Det där är ju snarare en grej man löser i en databasapplikation istället för kalkylark.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Enklare att skaffa riktigt verktyg för fakturering/bokföring typ Visma eller nåt dyl. Då får du ordning och reda med bokföringen / moms redovisningen mm.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Visst kan man skaffa färdigt men det är ju lite kul också att lära sig hur det hänger ihop. Sen är det ju det att koppla en befintlig prislista till ett fakturaformulär som är det jag vill åstadkomma. Alltså separata priser på materiel och åtgärd. :?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Driver du verksamhet (ser att du debiterar moms i exemplet) så lär inte hemsnickrat duga för redovisning, därav vinken till riktiga verktyg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sköter man redovisningen på papper spelar det väl ingen roll vad man använder för att skriva ut papprena?
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

tecno skrev:Driver du verksamhet (ser att du debiterar moms i exemplet) så lär inte hemsnickrat duga för redovisning, därav vinken till riktiga verktyg.
Har registrerat företag (enskild firma) men kommer inte att starta förrän kring årsskiftet. Givetvis ska jag använda mig av ett godkänt program för redovisning.

Det finns ett serviceordersystem som jag använde på 90-talet som kallas SoS. Det finns fortfarande men är svindyrt. Det var utformat speciellt för elektronikservicebranchen. Jag behöver kunna "hämta" priser för varje arbetsmoment från prislistan direkt utan att behöva läsa manuellt och skriva in eller klippa och klistra. Därför behövs ett serviceorder /fakturasystemsom är flexibelt och går att skräddarsy efter behov. Kommer mest att ta betalt kontant men eftersom versamheten knappast kommer att omsätta mer än 4 basbelopp / år så behöver jag inget "godkänt" kassaregister.
Nån som kan tipsa om något bra system enl. ovan? :? :?:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns såvitt jag vet inga krav på vad man använder för program. Du kan köra valfritt kalkylprogram. Eller valfritt hemsnickrat. Eller något gratis webbaserat. Välj själv.
Det som spelar roll är att pappren stämmer. Sedan brukar ju min revisor gilla att få en SIE-fil men en sådan är trivial att skapa. Det småjobbiga är kontoplanen och allt trams ekonomimänniskor gillar.
Men, jag kör något gammalt XOR-compact eller vad det heter. Var "tvungen" att byta eftersom kontoplanen ändrades för ~18 år sedan pga EU-inträdet. Min revisor har accepterat att jag inte är intresserad av uppgraderingar.

Summa summarum: Välj något du trivs med. En revisor med bra rykte kan vara värd sina arvoden om SKV får något om bakfoten.

Lycka till i din nya roll som företagare som knappast kan klassas som en dans på rosor. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I excell är det enkelt, där finns funktionerna "Leta Rad "mm
Skriv svar