Komposit till RGB!
Komposit till RGB!
Finns det något smidigt chip som omvandlar/separerar en komposit-signal(CVBS) till RGB+synk med bra resultat? Eller gärna förslag på krets!
Ska klara NTSC/PAL/SECAM + dator-komposit(monochrome)!
Edit; Hittade nog precis vad jag letade efter, LM1881, för separering av synksignalerna!
Ska klara NTSC/PAL/SECAM + dator-komposit(monochrome)!
Edit; Hittade nog precis vad jag letade efter, LM1881, för separering av synksignalerna!
Senast redigerad av Platis 20 november 2015, 00:19:30, redigerad totalt 1 gång.
Re: Komposit till RGB!
Gamla Tjock-TV kretsar:
Synkkrets TDA2579
PAL/NTSC dekoder: TDA3300B och TDA3301
Inlödda men oanvända TDA3301 finns hos http://www.ecotec-online.se/
Titta på TV-chassier, Luxor L1 och L2 chassi.
Edit: Ändrat/lagt till TDA3301.
Synkkrets TDA2579
PAL/NTSC dekoder: TDA3300B och TDA3301
Inlödda men oanvända TDA3301 finns hos http://www.ecotec-online.se/
Titta på TV-chassier, Luxor L1 och L2 chassi.
Edit: Ändrat/lagt till TDA3301.
Senast redigerad av YD1150 20 november 2015, 13:36:02, redigerad totalt 1 gång.
- Retroperra
- Kontakt:
Det KAN finnas nån gammelvideo (VHS) som konverterar CVBS <> RGB. Jag hade en "världsvideo" (Panasonic ?) för länge sen som dessutom översatte PAL<>NTSC. Men det var länge den det.
Just det, kolla på Velleman K4600
Just det, kolla på Velleman K4600
Med bra resultat så beror det väl på insignalen. Av sin natur är ju kompositvideo inte av speciellt hög kvalitet så förvänta dig inte en bättre bild bara för att det blir RGB. Detta duger väl egentligen bara till ett fysiskt format omvandling (RCA till D-sub eller SCART).
Likväl är jag lite nyfiken på mer detaljer då jag själv skulle kunna ha använding av detta i tex ett arkadkabinett eller gammal Commodore monitor osv.
Likväl är jag lite nyfiken på mer detaljer då jag själv skulle kunna ha använding av detta i tex ett arkadkabinett eller gammal Commodore monitor osv.
En pinkompatibel version till LM1881 är EL4581.
http://www.intersil.com/en/products/aud ... L4581.html
http://www.intersil.com/en/products/aud ... L4581.html
TDA3301 exempel:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är rätt stor skillnad mellan olika kretsar och konstruktioner för detta.
Bland de bästa lösningarna är kamfilter för luminansen och CTI för krominansen.
Berätta gärna vad du vill göra, vi är nyfikna av oss
Bland de bästa lösningarna är kamfilter för luminansen och CTI för krominansen.
Berätta gärna vad du vill göra, vi är nyfikna av oss

Jag skulle vilja kunna ta in komposit på ett "RGB till VGA"-kort!
Kikade lite på detta kretsschema som har en TDA3330!

Kikade lite på detta kretsschema som har en TDA3330!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Aha!
En variant som på ett sätt kan vara jobbig men på ett annat sätt bra är att skrota nån tjock-TV. Fördelen är att du har hela separeringen från komposit till RGB färdigt i en del. Nackdelen är att synkseparatorn oftast hänger ihop med tv'ns avlänknings/högspänningsslutsteg så de delarna måste man konstruera om. Det sistnämnda är nog klart lättare idag med datablad över "alla" kretsar tillgängliga på nätet, än vad det var förr...
En variant som på ett sätt kan vara jobbig men på ett annat sätt bra är att skrota nån tjock-TV. Fördelen är att du har hela separeringen från komposit till RGB färdigt i en del. Nackdelen är att synkseparatorn oftast hänger ihop med tv'ns avlänknings/högspänningsslutsteg så de delarna måste man konstruera om. Det sistnämnda är nog klart lättare idag med datablad över "alla" kretsar tillgängliga på nätet, än vad det var förr...
VGA *ÄR* RGB, problemet är ju snarare att konvertera 15Khz till 31Khz, eller är det det du menar att ditt kort gör ?Platis skrev:Jag skulle vilja kunna ta in komposit på ett "RGB till VGA"-kort!![]()