Felsökning NAD 214
Felsökning NAD 214
Here we go again. Styrkt av tidigare reparation av en NAD 216 (se separat tråd) så hoppades jag att en felsökning av en väns NAD 214 skulle bli lika enkelt (då konstruktionen är väldigt snarlik).
Har tyvärr ingen specifik information från Euras gällande 214 modellen, utan utgår från det jag har på 216. Dvs:
Symptom: Low and distorted audio. Start-ip OK, relay clicks on normally.
Remedy: [No +/- 55V supply to the 2 tibbon type plug/leads, going to the right and left side of the output panels]. If R201 and R202 (both 10R) in PSU section is O/C then replace them with increased wattage type.
Symptom: Various symptoms, relay won't pull in, power LED doesn't light.
Remedy: [Direct voltage at all output stage outputs available]. Check and replace, if necessary, resistors on PSU board:
R243, R244 (5k6/0.5W) at small IC in front.
R203, R204 (330R/1W) on the left rear side.
R201, R202 (10R/1W) on the left rear side.
Also check C210 and C219 (10uF/100V).
Har kontrollerat motstånden (på 214 är dock R243, R244 4k7 Ohm) och de har rätt värden. Så tyvärr inte lika enkelt som förra gången.
Jag har beställt ett nytt relä som skall bytas när jag får tid, men har dock inte kontrollerat om nuvarande faktiskt är trasigt. Byter oavsett vilket då dessa är kända för att strula för eller senare.
Symptomet är förövrigt samma som förra gången - powerlampan slår inte över från rött till grönt - inget ljud.
Kan konstatera att jag aldrig tidigare har sett så mycket damm i en förstärkare, men låter det vara osagt om det kan ha orsakat något problem.
När jag klämde och kände lite på olika komponenter så upptäckte jag att en av elektrolyterna (C210) glappade. Vände och kollade om det var en dålig lödning, men det visade sig att ena benet var löst inne i elektrolyten. Frågan är om denna orsakar problemet, vilekt låter lite långsökt. Men den har med strömförsörkningen att göra så kanske påverkar det skyddskretsen?
Hur kritiskt är det att ha dyra "audio" elekrolyter här? De som sitter där nu är från Nichicon.
Har tyvärr ingen specifik information från Euras gällande 214 modellen, utan utgår från det jag har på 216. Dvs:
Symptom: Low and distorted audio. Start-ip OK, relay clicks on normally.
Remedy: [No +/- 55V supply to the 2 tibbon type plug/leads, going to the right and left side of the output panels]. If R201 and R202 (both 10R) in PSU section is O/C then replace them with increased wattage type.
Symptom: Various symptoms, relay won't pull in, power LED doesn't light.
Remedy: [Direct voltage at all output stage outputs available]. Check and replace, if necessary, resistors on PSU board:
R243, R244 (5k6/0.5W) at small IC in front.
R203, R204 (330R/1W) on the left rear side.
R201, R202 (10R/1W) on the left rear side.
Also check C210 and C219 (10uF/100V).
Har kontrollerat motstånden (på 214 är dock R243, R244 4k7 Ohm) och de har rätt värden. Så tyvärr inte lika enkelt som förra gången.
Jag har beställt ett nytt relä som skall bytas när jag får tid, men har dock inte kontrollerat om nuvarande faktiskt är trasigt. Byter oavsett vilket då dessa är kända för att strula för eller senare.
Symptomet är förövrigt samma som förra gången - powerlampan slår inte över från rött till grönt - inget ljud.
Kan konstatera att jag aldrig tidigare har sett så mycket damm i en förstärkare, men låter det vara osagt om det kan ha orsakat något problem.
När jag klämde och kände lite på olika komponenter så upptäckte jag att en av elektrolyterna (C210) glappade. Vände och kollade om det var en dålig lödning, men det visade sig att ena benet var löst inne i elektrolyten. Frågan är om denna orsakar problemet, vilekt låter lite långsökt. Men den har med strömförsörkningen att göra så kanske påverkar det skyddskretsen?
Hur kritiskt är det att ha dyra "audio" elekrolyter här? De som sitter där nu är från Nichicon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsökning NAD 214
Det är det här jag menade med dammigt 
En fråga, är det läcka från elektrolyterna eller är det limrester (fixering)?

En fråga, är det läcka från elektrolyterna eller är det limrester (fixering)?
Service manual för att underlätta:
Tack Purre. Det är förövrigt det dokumentet jag har plockat mina schema ovan.
Har du matningsspänning, +/- 55 volt?
TH101 och TH102, ok?
någon likspänning på O/P från respektive kanal?
TH101 och TH102, ok?
någon likspänning på O/P från respektive kanal?
Skulle tippa på C202-204,4700µF
Hade en liknande NAD fast med en jätte stor dubbel lyt på 2X10000µF i nätdelen
Symtomen var detsamma
Hade en liknande NAD fast med en jätte stor dubbel lyt på 2X10000µF i nätdelen
Symtomen var detsamma
Sådär, då har jag bytt ett antal elektrolyter:
C202, C203, C204, C205
C210, C211, C212, C213
C214, C215
C218, C219
C220, C221
samt relät, och nu fungerar det
Dock blinkar soft clipping lampan nästan som en VU-mätare ibland - och då inte bara på hög volym. Har aldrig sett detta på något NAD steg tidigare. Men det låter inte konstigt och den orkar spela på ordentligt högt utan distorsion.
Så frågan är om man skall låta det vara?
C202, C203, C204, C205
C210, C211, C212, C213
C214, C215
C218, C219
C220, C221
samt relät, och nu fungerar det

Dock blinkar soft clipping lampan nästan som en VU-mätare ibland - och då inte bara på hög volym. Har aldrig sett detta på något NAD steg tidigare. Men det låter inte konstigt och den orkar spela på ordentligt högt utan distorsion.
Så frågan är om man skall låta det vara?
Nåja, om man slår på Soft clipping brytaren så lyser den ju fast hela tiden