Detektera förflyttning av fordon med cm precision

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Detektera förflyttning av fordon med cm precision

Inlägg av rawsezx »

Hallå vänner!

Sitter och funderar på jag enklast kan detektera ett fordons förflyttning med minst cm precision.

Betänk er en bil på en stor asfaltsplan. Bilen kör framåt i låg hastighet ungefär 25-30 meter. Denna distans skulle jag vilja mäta på bästa sätt.

De som jag själv kommit fram till är följande eventuella lösningar.

1. GPS där man endast beräknar förändringen, inte den exakta positionen. Kan man få cm precision på en sådan lösning med moderata medel?

2. Optical flow system som fotograferar marken. Har hittat två diy lösningar men har inte riktigt kunnat läsa mig till om dom är pålitliga rent mätmässigt.

3. Dödräkning medelst gyro/accelerometer etc. Har inte hittat någon färdig/bra lösning för detta och vet inte riktigt huruvida pålitlig utdatan blir på så korta sträckor.

Helst så skulle jag vilja finna en färdig sensor typ från sick, ifm etc. Men har gått bet.

Ett mäthjul som har kontakt med marken går bort, likaså att använda sig av fordonets befintliga hjulsensorer (om det finns på aktuellt fordon).

Någon som besitter erfarenhet av ovan tre lösningar? För/emot mm?

Tacksam för svar.

Mvh Kalle
xxargs

Re: Detektera förflyttning av fordon med cm precision

Inlägg av xxargs »

mäthjul och möjligen att det går att bygga kring punkt 2 och kanske servostyrda lasermätare som mäter hela tiden mot kända mål/fixpunkter i omgivningen - allt annat nämnt kan du i stort sett glömma om du skall ha den typen av precision.

punkt 1 är för osäker - precisionen är på meternivå - med differentiell GPS och lång mättid kanske du kan komma med på dm-nivå

punkt 3 är som att mäta en DC-spänning med AC-läget på en multimeter - du ser något när du ansluter mätpinnarna och du ser något när man ta bort pinnarna - vad som sker däremellan är under brusgolvet om DC-spänningen ändrar sig långsamt under den tiden - samma sak med långsamma rörelse och rörelseändringar och accelerationsmätare.

det är kort sagt inget enkelt problem att lösa, ej heller billigt...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Kanske kanske kanske skulle det kunna gå att modifiera en optisk mus? Men det kräver nog väldigt starkt ljus samt egna linser.
Annars finns det GPS:er som klarar det. Men de börjar på 40kkr ungefär och är väldigt känsliga för grönt och annat ovan sig.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Måttband :mrgreen:
flyvert

Inlägg av flyvert »

Avlyssna pulståget från någon av ABS-givarna? Kanske inte tillåter centimeternoggrannhet dock.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Är det bara på en asfaltplan rörelsen skall detekteras? Finns nya WLAN-system som klarar detta med AP i varje hörn av planen och en enhet i bilen.

/// Marcus
qx5

Inlägg av qx5 »

lond, var har du sett dessa WiFi multilatereringssystem?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Vad är syftet? Ska du köra några enstaka gånger med en bil kanske detta är vad du söker:
http://www.oxts.com/products/rt-range/

Men inte om tanken är att det ska ingå i en produkt.

Sick, bland andra, har väl annars laserscaners som skulle kunna klara uppgiften.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Har jobbat med ett positionsbestämmande system främst avsett för att övervaka spelare och bolls rörelser typ fotboll/ishockey/handboll.
Systemet är inte helt okomplicerat men sensorn är en enkel billig 2,4GHz sändare som till och med kan få rum i en hockey-puck.
Vid sidan av övervakad yta så finns det mer komplicerade mottagnings-systemet som består av flera mottagare.
Så här kan det slutliga resultatet se ut, där varje spelare och boll positionsbestäms: http://www.sportiq.fi/wp-content/upload ... mation.mov
Mer info på hemsidan: http://www.sportiq.fi
Det finns många begränsningar i systemet, typ begränsad täckt yta beroende på att man vill ha små lätta batterier och begränsad sändareffekt.
Störningseffekter av olika slag finns också, just på grund av att det är radio-vågor, men en bil på en begränsad asfaltsplan borde inte vara något problem.
En variant är typ båtnavigering med gamla DECCA-systemet. Principen borde gå utveckla för högre frekvenser och begränsat närfält men som då kunde gott och väl täcka in en större fri yta. Största problemet som jag ser är att hitta licensfria frekvenser samt att det går åt en del jobb att utveckla systemet.
Optiska system finns för att t.ex. avgöra om en fotboll passerar mållinjen, men det är relativt dyra system.

Det som man närmast kommer tänka på som är bil-relaterat är i WRC rally där man har flera oberoende system för att bestämma en bils position och läge på vägen. För dubbla GPS-delen är precisionen hyggligt bra så länge bilen har fart och man kan i efterhand väl se var bilen befunnits sej relativt vägkanter, grad av sladd osv. men översatt till precision vid fruset ointerpolerat tidsögonblick, så är det kanske som bäst precision med några meter. Däremot så får man god info från olika sensorer och gyron, som kan fylla i detaljerna som missas vid GPS-interpolationen. Resulterande noggrannheten är på några centimeter för varje hjuls position.
Förutom att det sitter sensorer på det mesta i bilen är den utrustad med DVB-sändare med kapacitet för 6-10 samtidiga TV-kanaler.
GPS mätdata kan bl.a. utnyttjas på detta sätt: http://www.georacing.com/rally/ där man kan jämföra flera bilars position överlagrat på samma bild.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag har för mig att för rätt många år sedan presenterades ett system som jag tror användes för rally som "filmade" vägbanan med två "kameror" som satt efter varandra i bilens färdriktning. Sedan använde man korskorrelation (tror jag) för att avgöra hur fort bilen körde.
Skriv svar