Hej!
Jag undrar hur man använder Lissajous (XY-mode) för att bestämma fasskillnaden.
Till mitt gamla Kenwood-skåp fick jag med en manual som beskrev detta men denna försvann tyvärr i flytten.
Jag vet att man observerar storleken X och Y-mässigt sen vet jag inte så mycket mer.
Kan det möjligtvis vara asin för inre bredden delat med höjden på ellipsen?
Tacksam för hjälp.
MVH/Roger
Hur funkar Lissajous?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
-
Re: Hur funkar Lissajous?
vinklen mellan x och y
0 och 180 grader ger snett streck, och 90 grader ger runt om spänningarna är lika
man får känslan lättare om man provar sig fram
0 och 180 grader ger snett streck, och 90 grader ger runt om spänningarna är lika
man får känslan lättare om man provar sig fram
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
För en gång skull ber jag lite om ursäkt för du har naturligtvis rätt.Mindmapper skrev:Finns massor av information på nätet!
Samtidigt föraktar jag svar av denna typ

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det var faktiskt inte så lätt att hitta fasmätning medels XY-mode (Lissajous).
Men såhär ligger det till:
Man använder bara ena axeln typ Y-axeln.
Man tar inre "diametern" (X) och delar med yttre "diametern" (Y).
Sen gör man asin(X/Y) på det.
Pekar ellipsen upp i första kvadranten är fasen positiv, i andra kvadranten negativ.
Ett solitt streck fås vid 0 grader respektive -180 grader samtidigt som riktningen är "digital" map tecken.
MVH/Roger
PS
Jag vill nyttja den här finessen för mina mätningar av min egendesignade utgångstransformator blev inte bra. Jag fick hela tiden först ställa in så att signalen gick över åtta rutor (45 grader per ruta) mha variable, sen fick jag lägga in/ut omlott och där läsa faskillnaden. Detta gjordes sedan omväxlande med nivåavläsning för säkert 30 frekvenser. Nu har jag tänkt göra om mätningarna och börja med att mäta fas för alla frekvenser för att först därefter mäta amplitud för alla frekvenser. Då kan jag ju liksom koncentrera mig på en typ av mätning åt gången. Tror det blir bättre
Men såhär ligger det till:
Man använder bara ena axeln typ Y-axeln.
Man tar inre "diametern" (X) och delar med yttre "diametern" (Y).
Sen gör man asin(X/Y) på det.
Pekar ellipsen upp i första kvadranten är fasen positiv, i andra kvadranten negativ.
Ett solitt streck fås vid 0 grader respektive -180 grader samtidigt som riktningen är "digital" map tecken.
MVH/Roger
PS
Jag vill nyttja den här finessen för mina mätningar av min egendesignade utgångstransformator blev inte bra. Jag fick hela tiden först ställa in så att signalen gick över åtta rutor (45 grader per ruta) mha variable, sen fick jag lägga in/ut omlott och där läsa faskillnaden. Detta gjordes sedan omväxlande med nivåavläsning för säkert 30 frekvenser. Nu har jag tänkt göra om mätningarna och börja med att mäta fas för alla frekvenser för att först därefter mäta amplitud för alla frekvenser. Då kan jag ju liksom koncentrera mig på en typ av mätning åt gången. Tror det blir bättre

Det vanliga är väl att man använder detta för att trimma saker till exakt 0 (eller 180) graders fasskillnad, exempelvis en testton inspelad på referensband som man kör i en bandspelare som ska trimmas, och trimmar för att få ett så rent streck som möjligt.