Eftermontera växelströmsgenerator
Eftermontera växelströmsgenerator
En kompis har monterat en växelströmsgenerator i en bil där det tidigare suttit likströmsmaskin.
Nu är det problem att få laddningslampan att fungera som den ska.
Jag har demonterat kabeln från laddlampan vid gamla laddregulatorn.
Jordar man denna så tänds lampan.
Så långt verkar allt normalt.
Var ska man ansluta denna kabel på växelströmsgeneratorn?
Växelströmsgeneratorn kommer ifrån en Mazda B1800, och har inbyggd regulator.
Det är en Mitsubishi G615.
Nu är det problem att få laddningslampan att fungera som den ska.
Jag har demonterat kabeln från laddlampan vid gamla laddregulatorn.
Jordar man denna så tänds lampan.
Så långt verkar allt normalt.
Var ska man ansluta denna kabel på växelströmsgeneratorn?
Växelströmsgeneratorn kommer ifrån en Mazda B1800, och har inbyggd regulator.
Det är en Mitsubishi G615.
Re: Eftermontera växelströmsgenerator
Förr anslöt mad laddlampan till D+ mellan generatorn och regulatorn.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1658
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Eftermontera växelströmsgenerator
Jag skulle säga D+ på regulatorn.
Kabeln från lampan är nödvändig för att få lite magnetiseringsström om generatorn tappat remanensen t.ex. då bilen inte startas på lång tid. När generatorn väl börjat ladda blir den självförsörjande på magnetiseringsström via dioderna.
Kabeln från lampan är nödvändig för att få lite magnetiseringsström om generatorn tappat remanensen t.ex. då bilen inte startas på lång tid. När generatorn väl börjat ladda blir den självförsörjande på magnetiseringsström via dioderna.
Re: Eftermontera växelströmsgenerator
En modern helelektronisk laddregulator ska iofs inte behöva "bakmatas" via lampan, men med "klassiska" laddningsregulatorer är det så ja.
säter: kolla vad generatorn heter, den är väl säkert tillverkad av någon av dom stora (denso/bosch/magnetti marelli/delco osv) och
då kan du nog googla fram antingen ett produktblad eller något lämpligt schema. antagligen behöver det inte ens vara exakt samma.
(edit: ser att du redan tagit reda på tillverkare och modell..)
..Men D+/61 är ju vanligast, andra ändan av lampan ska då anslutas till batteriplus, dels för att fungera, dels det jan almqvist skriver
ovan.. vilka pinnar har du på generatorn ?
säter: kolla vad generatorn heter, den är väl säkert tillverkad av någon av dom stora (denso/bosch/magnetti marelli/delco osv) och
då kan du nog googla fram antingen ett produktblad eller något lämpligt schema. antagligen behöver det inte ens vara exakt samma.
(edit: ser att du redan tagit reda på tillverkare och modell..)
..Men D+/61 är ju vanligast, andra ändan av lampan ska då anslutas till batteriplus, dels för att fungera, dels det jan almqvist skriver
ovan.. vilka pinnar har du på generatorn ?
Re: Eftermontera växelströmsgenerator
säter: kolla vad generatorn heter, den är väl säkert tillverkad av någon av dom stora (denso/bosch/magnetti marelli/delco osv)
säter skrev:Det är en Mitsubishi G615.
Re: Eftermontera växelströmsgenerator
Kontakten på generatorn ser ut så här.
Vad sjutton är "trio" för något?Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Eftermontera växelströmsgenerator
Här är ett schema på B2200, borde ju vara samma:
http://www.mazdatrucking.com/B2200/Carb ... System.pdf
Om generatorn är helt "död", d.v.s. ingen remanens kvar, så går ström från plus via tändningsnyckeln till lampan och vidare in i generatorn där den ger första lilla knuffen som krävs för att magnetisera statorn tillräckligt för att generatorn ska orka driva statorns magnetisering av sin egen energi.
Om nuvarande lampa har ena polen ansluten till jord så behöver det alltså ändras så att den istället går till "tändningsplus".
http://www.mazdatrucking.com/B2200/Carb ... System.pdf
Om generatorn är helt "död", d.v.s. ingen remanens kvar, så går ström från plus via tändningsnyckeln till lampan och vidare in i generatorn där den ger första lilla knuffen som krävs för att magnetisera statorn tillräckligt för att generatorn ska orka driva statorns magnetisering av sin egen energi.
Om nuvarande lampa har ena polen ansluten till jord så behöver det alltså ändras så att den istället går till "tändningsplus".