Eftermontera växelströmsgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av säter »

En kompis har monterat en växelströmsgenerator i en bil där det tidigare suttit likströmsmaskin.
Nu är det problem att få laddningslampan att fungera som den ska.

Jag har demonterat kabeln från laddlampan vid gamla laddregulatorn.
Jordar man denna så tänds lampan.
Så långt verkar allt normalt.

Var ska man ansluta denna kabel på växelströmsgeneratorn?
Växelströmsgeneratorn kommer ifrån en Mazda B1800, och har inbyggd regulator.
Det är en Mitsubishi G615.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av bit96 »

Förr anslöt mad laddlampan till D+ mellan generatorn och regulatorn.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av säter »

Den har inbyggd regulator.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1658
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag skulle säga D+ på regulatorn.

Kabeln från lampan är nödvändig för att få lite magnetiseringsström om generatorn tappat remanensen t.ex. då bilen inte startas på lång tid. När generatorn väl börjat ladda blir den självförsörjande på magnetiseringsström via dioderna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37024
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av Glenn »

En modern helelektronisk laddregulator ska iofs inte behöva "bakmatas" via lampan, men med "klassiska" laddningsregulatorer är det så ja.

säter: kolla vad generatorn heter, den är väl säkert tillverkad av någon av dom stora (denso/bosch/magnetti marelli/delco osv) och
då kan du nog googla fram antingen ett produktblad eller något lämpligt schema. antagligen behöver det inte ens vara exakt samma.

(edit: ser att du redan tagit reda på tillverkare och modell..)

..Men D+/61 är ju vanligast, andra ändan av lampan ska då anslutas till batteriplus, dels för att fungera, dels det jan almqvist skriver
ovan.. vilka pinnar har du på generatorn ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av säter »

säter: kolla vad generatorn heter, den är väl säkert tillverkad av någon av dom stora (denso/bosch/magnetti marelli/delco osv)
säter skrev:Det är en Mitsubishi G615.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av säter »

Kontakten på generatorn ser ut så här.
mazda_alternator-OK300-18-300-004.jpg
Vad sjutton är "trio" för något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2513
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av nifelheim »

"trio" som i tre dioder till D+
tex.
http://www.coolcatcorp.com/faqs/Lucasalternators4.html
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13350
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Eftermontera växelströmsgenerator

Inlägg av MiaM »

Här är ett schema på B2200, borde ju vara samma:

http://www.mazdatrucking.com/B2200/Carb ... System.pdf

Om generatorn är helt "död", d.v.s. ingen remanens kvar, så går ström från plus via tändningsnyckeln till lampan och vidare in i generatorn där den ger första lilla knuffen som krävs för att magnetisera statorn tillräckligt för att generatorn ska orka driva statorns magnetisering av sin egen energi.

Om nuvarande lampa har ena polen ansluten till jord så behöver det alltså ändras så att den istället går till "tändningsplus".
Skriv svar