1-Wire uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
carpelux

1-Wire uttag

Inlägg av carpelux »

Jag går och funderar på att sätta upp ett 1-Wire nät i huset. När jag kollar runt på nätet ser jag att det vanligaste verkar vara att använda RJ45, vilket ju är en enkel lösning. Dosor och kontakter är billiga och lätta att hitta/köpa och det är lätt med patchkablar. Dessutom verkar mycket av det som finnas att köpa färdigt ha RJ45 som standard.
Dock finns det lite nackdelar, dels verkar det inte finnas en enhetlig standard över hur pinouten skall vara, dels ser jag ett ganska stor problem i förväxlingsrisk. Jag kommer vilja ha ethernet i närheten av 1-wireuttagen och det känns inte helt optimalt med samma kontakter för bägge systemen.
Är det någon som har förslag på alternativa kontakter. Inte allt för exklusiva prismässigt och relativ lätta att hitta samt möjliga att få in i uttagsdosor för utanpåliggande montering. minst 3 pol, men gärna 8.
danielr112

Re: 1-Wire uttag

Inlägg av danielr112 »

RJ11

Då detta är vad det började med för att sedan gå över till 45. RJ11 kontakter passar dessutom i 45 uttagen.

Jag kör 1wire kopplat på det vanliga rj45 nätet och har märkt uttagen.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

http://www.ampnetconnect.es/web/MEA/Pro ... 5&group=93

Kan det vara en lösning?
Jacken har med andra ord en klack på olika ställen, och så har kontakten motsvarande uttag på olika ställen, så att det inte går att koppla in fel färg i fel kontakt. Röd passar bara i röd osv osv.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Det var en snygg lösning, men är nog inte så lätt att hitta till vettiga priser. Det lutar åt att köra med RJ12, jag så att konrad hade kontakter passande i vanliga dosor.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, hellre RJ12 (fullbestyckad 6-pol) än RJ11 (4 poler bestyckade i 6-poligt don). Då kan du använda de två yttre pinnarna och minimerar risken för förväxling med telefoni.
Skriv svar