Resistor för att begränsa max-ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Resistor för att begränsa max-ström

Inlägg av Gildebrand »

Hej,
Nu var det längesen jag var "aktiv" elektronikare. Ska koppla in lite grejer i ett mixerbord via en DSub-kontakt och då står det att man ska ha en resistor innan mixerbordet på 10ohm. Problemet är att jag hittar inga motstånd på 10ohm lokalt i handeln (läs: Kjell & Co), och tänkte om jag kan använda något annat som faktiskt finns istället. Skulle det funka med till exempel 18ohm?

Här är kopplingsschemat från manualen

Bild
Zkronk

Re: Resistor för att begränsa max-ström

Inlägg av Zkronk »

Hur mycket ström drar relä-spolen när den är aktiverad?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Koppla ihop dina två 18 ohmare så får du nästan 10 ohm ( 9-ohm )
Beroende på tolerans
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Det är beronde på hur mycket ström reläspolen drar, men det borde fungera utan problem. Det står att maxströmmen får vara max 100mA vilket ger att reläspolen måste ha ett motstånd om minst 120R. Vid maxström kommer du få ett spänningsfall över motståndet på 100mV vid 10R vs 180mV vid 18R.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Tack för svaren!
Reläet som används är detta: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... -dc-p36102, alltså en strömförbrukning på 450mW
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Kjell borde rätta sin katalog. :-) Det är ju inte ström de anger utan effekt. Räknar man om det till ström blir det 37,5 mA vilket ger 14 respektive 25 mV spänningsfall över de respektive motstånden. Dvs försumbart så bägge funkar utan problem.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Gildebrand skrev:Hej,
Nu var det längesen jag var "aktiv" elektronikare. Ska koppla in lite grejer i ett mixerbord via en DSub-kontakt och då står det att man ska ha en resistor innan mixerbordet på 10ohm. Problemet är att jag hittar inga motstånd på 10ohm lokalt i handeln (läs: Kjell & Co), och tänkte om jag kan använda något annat som faktiskt finns istället. Skulle det funka med till exempel 18ohm?

Här är kopplingsschemat från manualen

Bild
Det där var lite svårtolkat. Är du säker på att det är du som ska sätta dit resistorn. Om jag skulle rita detta och ville att någon skulle koppla in ett yttre motstånd då skulle jag rita in motståndet i strömvägen. Detta har jag sett många ggr.

Att bygga ett mixerbord och spara in på en 10 ohms resistor och anser att kunden ska sätta dit den som strömbegränsning tycker jag verkar lite dumsnålt. Jag skulle nog anta att resistorn sitter på insidan D-subkontakten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som flera är inne på så beror det ju helt på reläspolen, med det relät du visar behöver du inget strömbegränsningsmotstånd.
Skriv svar