Universial program Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
1802

Universial program Arduino

Inlägg av 1802 »

Finns det nått universal program till Arduino? Ett program som kan lite av varje. Inputs för givare PWM m.m. Många i/o på en gång. Så nybörjaren kan koppla många olika saker med samma progg. Kanske nått att ersätta "blinky" med, som ibland finns från start.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Universial program Arduino

Inlägg av Icecap »

Det blir nog svårt det. Att läsa ingångar osv. lär vara enkelt - men detta "universella" program borde ju få instruktioner om vad det ska göra med de input - och där är man i programmeringen igen.

Jag har i grunden gjort mycket av detta jobb med den bas jag har för vårat styrkort. När jag gör ett nytt projekt kan jag oftast "bara" lägga till mina systemfiler och sedan är allting klart och jag kan koncentrera mig på vad som ska göras.

Och det har bara tagit ett par år att komma dit...
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag har just börjat använda Arduino istället för att jobba med olika lösa AVR:er från start. Jag tycker att det redan finns mycket kod i exemplen i Arduino-miljön som är relativt universal. Allt ligger såklart inte i samma exempel-program men man kan klippa och klistra in från de olika exemplen in i ett tomt projekt.

Men visst skulle det nog gå att klippa ihop ett program som kan lite av varje men man kommer nog att få ett onödigt stort program och förmodligen så kommer man ändå inte kunna använda det rakt av i de flesta fall.

Och som Icecap skriver, man kommer ändå behöva skriva lite kod för att kunna göra något vettigt med input och output. Så då finns det inte så stor anledning att baka ihop ett stort program med många funktioner för att "slippa" programmera.

Ändå tycker jag att frågeställningen är relevant och det skulle ju faktiskt kunna finnas någon som gjort en sådan kod som vill dela med sig :)
1802

Inlägg av 1802 »

En utgång till display via fåtrådigt, ger info om vad som sker på ingångarna. Några knappar ändrar displayen. Pot på en ingång sätter en variabel, och skickas ut både analogt och PWM till 2 pins. Div fasta tidsblink tex 1hz mfl.

Fyll tråden med ideer :-) .
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Testa och ladda ner Arduino Ide och kolla där, det finns klart allt från blinka med lysdiod till webserver. :)
ard.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar