Felsökning - Ledsen Ericsson EPPC släpbar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Felsökning - Ledsen Ericsson EPPC släpbar

Inlägg av ZnaxQue »

Hej

Fick nyligen tag i en Ericsson portabel PC som har tröttnat lite på livet. Den ger felkoden ...---... SOS, som enligt manualen tyder att det är fel på systemenheten. Skärmen är tom och plasman avslagen (grafikdelen kontrollerar om plasman skall på eller ej, samt även raster/skan från processorn verkar det som med tanke på interfacet till skärmen).

Gjort/testat hittils:
*Moderkortet har inga synliga fysiska skador, datorn har troligen aldrig varit isärplockad förr, inga sprickor i höljet som tyder på yttre våld.
*Alla spänningar från nätdelen är på pricken.
*Spänningar till plasmaskärmen ligger på stadiga 200V, detta känns rätt?
*Processorn har sin klocka, och verkar vara igång om jag övervakar data/adressbussar.
*Alla kapseloscillatorer fungerar, kretsar får sina rätta klockor.
*Grafikdelen genererar "tom" video. Horisontal och vertikal finns. Grafikdelen verkar alltså göra något vettigt iallafall.
*RAS och CAS finns.
*Interrupt IO plippar till då och då.

*Med eller utan tangentbort inkopplat, samma pipande.
*Utan diskettstationen, samma.
*Med påtryckt 3 volt över det urladdade lithium RTC-batteriet (inte läckt), samma pip.
*Utan utökade minneskortet, samma.
*Urplockade minneskapslar på moderkortet, samma.
*Urdragen strömförsörjning till dotterkortet, samma.
*Urdragna ROMs i grafikdelen, samma.
*Med eller utan skärm inkopplad, samma.
*BIOS EPROMen ur och isatt, samma.
*Testat att dra ur/flytta runt byglar, samma sak.

Tips på var jag ska mäta? :humm: Logikanalysator har jag tyvärr inte tillgång till.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Felsökning - Ledsen Ericsson EPPC släpbar

Inlägg av Marta »

Vanligtvis så skickar datorn koder till port 0x80 under uppstarten. Det är både direkta felkoder och sådana som anger hur långt i bootsekvensen den hunnit så det går att se var den fastnar. Är nog det enklaste hjälpmedlet för att felsöka datorn.

http://www.dx.com/p/pc-post-diagnostic- ... kWwnZ-flpg

"*BIOS EPROMen ur och isatt, samma."
Nu är det jag som är förundrad, hur kan den tuta SOS utan BIOS-prom?
Hur som helst, om BIOS verkligen är urdragen leder det till slutsatsen att felet kan vara precis vad som helst.

Den där burken är så gammal att en möjlighet till fel kan vara att bios-prom har tappat inbormation. Kan Du hitta BIOS-image till datorn så bränn ett nytt prom och prova. Ibland är där en checksumma stämplad ovanpå, men det gäller att veta vilken algoritm som använts för att kunna läsa av och jämföra.

Du kan också bränna ett eget test-prom som loopar runt och läser/skriver RAM och I/O så Du kan kontrollera att adressavkodningen fungerar som den skall. Försök hitta på något att trigga scopet på en gång per varv. Det är alltid bra och skulle Du råka ha ett scope med fördröjd tidbas går det att vrida igenom hela sekvensen och se i detalj vad som händer.
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Inlägg av ZnaxQue »

Marta skrev:Vanligtvis så skickar datorn koder till port 0x80 under uppstarten. Det är både direkta felkoder och sådana som anger hur långt i bootsekvensen den hunnit så det går att se var den fastnar. Är nog det enklaste hjälpmedlet för att felsöka datorn.

http://www.dx.com/p/pc-post-diagnostic- ... kWwnZ-flpg

"*BIOS EPROMen ur och isatt, samma."
Nu är det jag som är förundrad, hur kan den tuta SOS utan BIOS-prom?
Hur som helst, om BIOS verkligen är urdragen leder det till slutsatsen att felet kan vara precis vad som helst.

Den där burken är så gammal att en möjlighet till fel kan vara att bios-prom har tappat inbormation. Kan Du hitta BIOS-image till datorn så bränn ett nytt prom och prova. Ibland är där en checksumma stämplad ovanpå, men det gäller att veta vilken algoritm som använts för att kunna läsa av och jämföra.

Du kan också bränna ett eget test-prom som loopar runt och läser/skriver RAM och I/O så Du kan kontrollera att adressavkodningen fungerar som den skall. Försök hitta på något att trigga scopet på en gång per varv. Det är alltid bra och skulle Du råka ha ett scope med fördröjd tidbas går det att vrida igenom hela sekvensen och se i detalj vad som händer.
Angående BIOS, jo jag tänkte att det kanske hade bildats oxid på EPROMets pinnar och därför re-seatade jag EPROMen. Men det gjorde alltså ingen skillnad.

Jag har aldrig felsökt en dator på detta vis förut, så lite förvirrad är jag.
Om jag till exempel använder skopet och triggar på låt oss säga CPUns klocka, och jag mäter på port 0x80, en linje i taget, så antar jag att jag för hand kan skriva ner vilka/vad för felkod som CPUn hostar ut? Tänkar jag rätt nu?
Diagnostikkortet som du länkade till blir en gåta att koppla in då datorn inte verkar ha någon riktig ISA port. Visserligen sitter där en header upp till dotterkortet (innehållande serie, parallel och FDD kontroller) som skulle kunna vara en form av ISA port som kanske är möjlig att filura ut pinout på.

Lagt märke till att sitter ett par sextonbenade PROMar här och var, är det någon som vet om dessa har tendenser till att lägga av/tappa data? De är märkta TPB24S10N. Om dessa har tappat data så är det ju rätt kört.

Jag har testat att bränna ett EPROM med ett annat 8088'a BIOS i hopp om att få en mer specifik beep-kod. Datorn gav då ifrån sig ett beep beeeeeeeep... läte, vilket får mig att fundera på om BIOS faktiskt är helt och det är något annat som strular. Hmm

Fick även höra från annat håll att disassemblera BIOS-dumpen och på det sättet luska ut varför felkoden skrias ut. Lite pilligt då jag aldrig jobbat med assembler, men tålamod finns! :)

EDIT: Så enkelt är det tydligen inte. Så jag tar och bygger ett sådant där POST kort istället.
http://bbright.tripod.com/information/postcard.htm
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Inlägg av ZnaxQue »

Satt hela kvällen igår kväll och lödde loss alla de åtta minnesmodulerna från moderkortet. Ett j*vla pillipill var det med en halvkass lödsug och flerlagers PCB, men kände att det var lika bra att ta allihop när jag endå höll på. :) Lödde in socklar och stoppade i fungerade 41256or.

Resultatet :
Bild

Den har förresten tjänat kossorna hos Arla i Norrköping! :lol:
Bild
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fantastiskt! :-)

Jag hade en sådan där hemma (var IT ansvarig på Ericssons fabrik
i Norrköping, och fabrikschefen skulle ha en "dator") och körde
"KingsQuest" och en gammal "MS Flight Simulator" på den...

Jag har för mig att den kostade ca 45.000:- (senare delen av 80-talet).
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Nostalgi att se en plasma-skärm igen, det var länge sedan. Jag kommer ihåg att vi sålde ganska mycket av någon panasonic-modell också med plasma. Kommer inte ihåg modellnamnet dock.
Ericsson-datorerna var bra ergonomisk men jag minns att det var lite si och så med kompatibiliteten avseende IBM.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag har en sån , massa programvara och ala Lotus dos databas diagram nått- säkert inte DRM skyddat :mrgreen:

Vette fan , kan kolla på den nån dag
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu är ju felet löst, men de där små PROM-kretsarna programmeras vad jag vet genom att fysiskt faktiskt "brännas", förbindelser bränns av en gång för alla. Jag har svårt att tro att de kan tappa informationen.

Vad gäller allmän felsökning så kan man ibland få nån ledtråd genom att känna hur varma kretsarna blir när strömmen varit på en liten stund.

Minneskretsar lär man kunna se vissa fel med oscilloskop. I servicemanual för Commodore 64 så lär det stå att man ska mäta på dataledningarna och om det inte är korrekta ettor/nollor så byter man respektive ramkapsel. En bekant mätte i början på 90-talet med multimeter istället för oscilloskop, fick väl 2,5V på alla ledningarna, bytte dram-kretsarna och burken började fungera. Det ar en oöverstiglig pedagogisk utmaning att förklara att han bara hade tur :mrgreen:
milsson

Inlägg av milsson »

MiaM skrev:Det ar en oöverstiglig pedagogisk utmaning att förklara att han bara hade tur :mrgreen:
Hahaha.. Story of my life.
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Inlägg av ZnaxQue »

Biker skrev:Jag har en sån , massa programvara och ala Lotus dos databas diagram nått- säkert inte DRM skyddat :mrgreen:

Vette fan , kan kolla på den nån dag
Hängde med en handbok och ett gäng disketter till Lotus Symphony 2.0 även till denna maskin. :) Även ett par disketter av ericssons egna "Special DOS" 3.10c med lite extra funktioner i.

carpelux skrev:Nostalgi att se en plasma-skärm igen, det var länge sedan. Jag kommer ihåg att vi sålde ganska mycket av någon panasonic-modell också med plasma. Kommer inte ihåg modellnamnet dock.
Ericsson-datorerna var bra ergonomisk men jag minns att det var lite si och så med kompatibiliteten avseende IBM.
Tänker du på en sådan här? http://www.svas.com/computers/panasonic ... ner_tn.jpg
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev:Nu är ju felet löst, men de där små PROM-kretsarna programmeras vad jag vet genom att fysiskt faktiskt "brännas", förbindelser bränns av en gång för alla. Jag har svårt att tro att de kan tappa informationen.
Så funkade PROM i början, men sen blev det såvitt jag förstått vanligare att faktiskt använda EPROM, men utan fönster. Marknaden för EPROM var väl större så produktionskostnaderna för chippen blev lägre. Och så skippade man fönstren på kapseln för att pressa priset på de som skulle användas enbart som PROM så det blev prisskillnad mellan EPROM och PROM (som egentligen var EPROM utan fönster).
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

ZnaxQue skrev:Tänker du på en sådan här?

Bild
Det stämmer precis!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:
MiaM skrev:Nu är ju felet löst, men de där små PROM-kretsarna programmeras vad jag vet genom att fysiskt faktiskt "brännas", förbindelser bränns av en gång för alla. Jag har svårt att tro att de kan tappa informationen.
Så funkade PROM i början, men sen blev det såvitt jag förstått vanligare att faktiskt använda EPROM, men utan fönster. Marknaden för EPROM var väl större så produktionskostnaderna för chippen blev lägre. Och så skippade man fönstren på kapseln för att pressa priset på de som skulle användas enbart som PROM så det blev prisskillnad mellan EPROM och PROM (som egentligen var EPROM utan fönster).
Men det där gäller väl bara för PROM som används för att lagra program/data? I stora batcher var de väl de väl dessutom maskprogrammerade, d.v.s. de hade rätt innehåll redan från fabriken. (Typ tänk sånt som romkapslarna i Commodore 64 och liknande, flera miljoner tillverkade av åtminstone basic:en, åtminstone rätt många av kernal och teckenrom (även om de under en till var olika för olika länder).

Jag tänker på de små PROM som kan vara t.ex. fyra bitar brett och 1024 adresser eller ännu mindre, som visserligen fungerade att ha till kod/data men i praktiken användes som en slags primitiv programmerbar logik. De var väl av den typ som man fysiskt bränner även mot slutet?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Prom.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: Men det där gäller väl bara för PROM som används för att lagra program/data? I stora batcher var de väl de väl dessutom maskprogrammerade, d.v.s. de hade rätt innehåll redan från fabriken. (Typ tänk sånt som romkapslarna i Commodore 64 och liknande, flera miljoner tillverkade av åtminstone basic:en, åtminstone rätt många av kernal och teckenrom (även om de under en till var olika för olika länder).
Är det maskprogrammerat så är det väl ROM, inte PROM?
Skriv svar