Nätverkskamera som kan sända UDP till IP-TV settopbox?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Superrobban

Nätverkskamera som kan sända UDP till IP-TV settopbox?

Inlägg av Superrobban »

Finns det någon nätverkskamera som kan sända en UDP multicast IP-ström till IP-TV settopbox?

Normalt krävs ju en IGMP Querier som IP-TV settopboxen anropar för att få switchporten att "släppa ut" IP multicast strömmen för aktuell kanal.

Jag tänkte mig sätta upp kameran så den strömmar för fullt hela tiden och ha en öppen switchport, då borde jag väl få igång den om jag kan ställa in rätt IP multicast adress och portnummer lika som en av kanalplatserna i IP-TV settopboxen?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Nätverkskamera som kan sända UDP till IP-TV settopbox?

Inlägg av maDa »

Det är inga problem att med ffmpeg skicka MPEG-TS på en unicast eller multicast UDP. Du kan ju skicka unicast till boxen annars. (såfall ska du lyssna på 0.0.0.0)

Problemet blir nog mer att forcera den nedstängda och slutna boxen att spela en viss adress. Eller har du lyckats med det?
Superrobban

Inlägg av Superrobban »

Jag har denna utrustning i ett labb för utbildning och kan även gå in och konfigurera settopboxen fritt.

Ibland skulle jag vilja slippa använde vår IP-TV huvudcentral och skapa en motsvarande IP multicast.

Har sett att vissa nätverkskameror ska stödja detta, men provade med en Axis och då sänder den RTP men boxen klarar bara att ta emot UDP/IP .
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det lär ju som sagt var vara enklare att skapa en sändning med en simpel linux-burk som har ffmpeg installerat (ev. behövs även ffserver, jag har inte hundra koll där). Då främst handlar om att skyffla data så skulle nog en Raspberry pi t.o.m. klara det.

Att hitta en kamera som stödjer det i grundutförande lär inte vara lätt, möjligen kan ett alternativ vara att hitta en kamera som man kan byta ut mjukvaran i.
Skriv svar