Ska elfa flytta?
- lillahuset
- Gått bort
Re: Ska elfa flytta?
Jag tror, obs tror, inte GB tillverkade något. Däremot blev de uppköpta av något ericssonföretag som sålde komponenter. Vi sörjde det efterssom vi hade ett mycket bra förhållande med GB som försämrades när de blev uppköpta. Det blev mycket formellare.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Måste berätta:
Jag jobbade på RIFA i Kalmar 1980-89. Någon gång under den tiden dök det upp ett företag knutet till RIFA. Minns vad det hette men det låg (givetvis) i Kista. Därifrån kunde man rekvirera en hel del kuliga kretsar. Hade lite RAMar och en udda CPU med piggyback RAM. Hitachi var fabrikatet.
Efter jag lämnat RIFA, hade mitt kusinbarn, med samma (unika) namn som jag, fått jobb på företaget i Kista. Han berättade att han någon gång skickat en offert till någon i fabriken i Kalmar och efter några sekunder blev uppringd och någon tjoade i luren: "Magnus, din gamle stofil!! Vad gör du nu för tiden???!!!"
Jag jobbade på RIFA i Kalmar 1980-89. Någon gång under den tiden dök det upp ett företag knutet till RIFA. Minns vad det hette men det låg (givetvis) i Kista. Därifrån kunde man rekvirera en hel del kuliga kretsar. Hade lite RAMar och en udda CPU med piggyback RAM. Hitachi var fabrikatet.
Efter jag lämnat RIFA, hade mitt kusinbarn, med samma (unika) namn som jag, fått jobb på företaget i Kista. Han berättade att han någon gång skickat en offert till någon i fabriken i Kalmar och efter några sekunder blev uppringd och någon tjoade i luren: "Magnus, din gamle stofil!! Vad gör du nu för tiden???!!!"
Jo. Sedan hemsidan gjordes om så blev det betydligt krångligare. Det är ändå ett par år sedan (fyra?).Hedning skrev:Tänkte jag skulle kolla ELFA's nya hemsida efter flytten. Rena katastrofen
Cyklade iväg till Elfa i Mölndal för lite mer än ett år sedan, skulle ha en standardkomponent, en skjutpot 60m 10k. Den fanns inte i lager, men kunde kanske skickas och kanske skulle jag kunna hämta den nån dag eller två senare.
Njä.
Det var inte därför jag besökte den välsorterade elektronikaffären och ville betala lite mer för att få den direkt...
Jag tycker det är trist. Men visst. Om de är snabba via posten, så finns definitivt en orsak till att köpa från dem fortfarande. Samtidigt, företagande bygger på att man går runt och gör en viss viss (liten) vinst, annars går det bara inte, och jag antar att det är vad som har hänt i ELFA-fallet.
Det där är nog lite före min tid. Har minnen av att Elfa låg så långt ut att dit åkte man bara om man verkligen måste, typ i Kista eller nått?ebfr skrev:Som sagt, Det var bättre när ELFA låg på Sysslomansgatan vid Fridhemsplan
Däremot minns jag med saknad Labbelektronik som låg en halv trappa ner på Tjärhovsgatan. Alltid trevligt, personligt, och nördigt.
Var bara där ett par gånger innan jag övergav Stockholm (pga totalt omöjlig bostadssituation). Men Labbelektronik var superbra.
- lillahuset
- Gått bort
Absolut! Typ 1973 eller såDet var bättre när ELFA låg på Sysslomansgatan vid Fridhemsplan

Ja labb elektronik var trevligt, när AoE-butiken i mörby lade ner så var det ju till labb elektronik man åkte, i alla fall jagGizmo skrev: Däremot minns jag med saknad Labbelektronik som låg en halv trappa ner på Tjärhovsgatan. Alltid trevligt, personligt, och nördigt.
Var bara där ett par gånger innan jag övergav Stockholm (pga totalt omöjlig bostadssituation). Men Labbelektronik var superbra.

trevligt och kunnigt bemötande, kunde finnas en del kul surplus i surplushörnan med.
Sen var det ju kul om man frågade efter nåt "udda" och fick svaret.. "Joo, det har jag, men det är tyvärr elfapris på den.." , och då menade han
(John ?) att han tyckte delen var lite väl dyr egentligen

Alltså, suck säger jag bara....
Senaste beställningen på jobbet bestod av 25 poster.
Av de levererades 21, 4 restnoterade. Av de 21 levererade är 2 fel artikel (2-ledare som skall vara 7-ledare och strömbrytare som skall vara M12-förskruningar)
På packsedeln stämmer inte pos/radbeteckningen med orderbekräftelsen.
Orderbekräftelse:
När Art 2 och 4 inte levererats ser packsedeln ut:
När den borde se ut som:
Loggar man in på sitt konto så är, enligt tidigare inlägg, gammal orderhistorik borta. Går jag in på detlajerna för ovanstående order så kan jag se vilka och hur många artiklar jag BESTÄLLT, jag kan se att orderstatus säger dellevererad men jag kan inte se VILKA eller hur många de anser sig ha levererat eller när de har för avsikt att leverera det som är restat. Kundtjänst säger: Jo men det borde ju gå att göra men efter 15min i telefon så har vi inte kommit på hur - de ber att få återkomma. Det har de inte gjort ännu (bara gått ett dygn än så...) så om någon vet hur man gör får ni gärna tala om det.
Finns en del kvar att jobba på om man säger så.
Senaste beställningen på jobbet bestod av 25 poster.
Av de levererades 21, 4 restnoterade. Av de 21 levererade är 2 fel artikel (2-ledare som skall vara 7-ledare och strömbrytare som skall vara M12-förskruningar)
På packsedeln stämmer inte pos/radbeteckningen med orderbekräftelsen.
Orderbekräftelse:
Kod: Markera allt
Pos 1 - Art 1
Pos 2 - Art 2
Pos 3 - Art 3
Pos 4 - Art 4
Pos 5 - Art 5
Pos 1 - Art 1
Pos 2 - Art 3
Pos 3 - Art 5
Pos 1 - Art 1
Pos 3 - Art 3
Pos 5 - Art 5
Finns en del kvar att jobba på om man säger så.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Från tidigare välfungerande till kaos som nu blivit katastrof.
Har full förståelse att fler och fler lämnar denna 'titanic' och gör affärer på annat håll.
Har full förståelse att fler och fler lämnar denna 'titanic' och gör affärer på annat håll.
Det har nog som sagt problem. Jag beställde silikon i god tid. Leverans var utsatt till vecka 44. När väl vecka 44 kom ringde jag ELFA och frågade var silikonet var. Svaret jag fick var att vecka 45 skulle de leverera. Nu vecka 47 har fortfarande inget kommit.
Ännu ett minus är att kundtjänst inte kunde höra mig och lade på. De borde ringa upp. Men jag ringde igen och nästa person som var en annan kunde höra mig mycket väl.
RS beställde jag från senast. Gick snabbt över natten. Däremot är deras hemsida ur kass. Varje filter tar flera sekunder att klicka i.
Ännu ett minus är att kundtjänst inte kunde höra mig och lade på. De borde ringa upp. Men jag ringde igen och nästa person som var en annan kunde höra mig mycket väl.
RS beställde jag från senast. Gick snabbt över natten. Däremot är deras hemsida ur kass. Varje filter tar flera sekunder att klicka i.
- prototypen
Jaha, om vi ska hålla verksamheten igång så måste vi ju få grejorna i tid....
Protte
Att det ska behövas en instruktionsvideo för att kunna beställa?.................
Medan Jensen höll igång så var man väl lite patriot och beställde så mycket som möjligt hos ELFA men nu kvittar det till vilket utländskt företag man betalar.Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av prototypen 19 november 2015, 14:59:12, redigerad totalt 1 gång.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
funkar inte för mej heller, har för mej att det varit problem med tiffbilder (uscha) innan med.